انیمیشن / الزامات والدین برندسازی نیاز به سلیقه دارد

ساعت: 13:47
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779197

محمد رحیم لیوانی با اشاره به الزامات برندسازی در حوزه انیمیشن گفت: والدین باید در شکل دادن به ذائقه کودکان الگوسازی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری محمد رحیم لیوانی رئیس مرکز پویانمایی صبا صبح امروز سه شنبه 4 آبان ماه در سالن اجتماعات مرکز صبا با همراهی امیرمحمد دهستانی معاون انیماتور مرکز توسعه سینمای مستند و تجربی برگزار شد. و امیر سحرخیز، رئیس هیئت مدیره انجمن فیلم پویانمایی ایران.

محمد رحیم لیوانی در این نشست درباره کار برندسازی آثار انیمیشن در حوزه انیمیشن گفت: برندسازی از سال ها پیش شروع شد، یکی از ویژگی های برندسازی تعداد قطعات یک مجموعه است و سعی کردیم این مجموعه ها را برندسازی کنیم. حضور مستمر و در این راستا مجموعه های 100 قطعه و بیشتر را نیز تولید می کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر چهار سریال بالای 200 قسمت، 10 سریال بالای 100 قسمت و 30 سریال بالای 50 قسمت داریم.

مدیر مرکز صبا با اشاره به ارتقای کیفیت آثار گفت: نکته بعدی این است که این آثار ممکن است قابلیت های فنی حضور در عرصه داخلی و خارجی را داشته باشند. از سال 1992 تمام مجموعه های ما با کیفیت Full HD ساخته شده اند و حتی درصد زیادی به صورت 4k تولید می شوند.

لوانی گفت: چند سال دیگر چندین برند خواهیم داشت. مجموعه پهلوانان نوروز 1401 را داریم تلاش پدران و مادران ذوق آفرینی و تلاش برای دیدن هنر ناب در خلق ذوق است.

امیرمحمد دهستانی معاون انیمیشن مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز در این نشست توضیح داد: برندسازی به تنهایی توسط جامعه انیمیشن انجام نمی شود. به عنوان مثال، اگر دخترم مجموعه «هنرمند کوچک» را دوست دارد، باید بتواند ابزارهای ویرایشی را نیز پیدا کند.

وی درباره حجم تماشای انیمیشن گفت: شما مهمترین سریال مثل زخم کار را یک بار می بینید اما فرزند من 50 بار انیمیشن می بیند اما نه رسانه ای دارند و نه آماری از میزان تماشای این آثار. به عنوان مثال، “زخم” بیلبوردهای او همه جا هستند، اما آیا یک انیمیشن می تواند یک بیلبورد رایگان داشته باشد؟

دهستانی همچنین یادآور شد: خود سازمان صدا و سیما باید برای سریال های جدید خود در شبکه های جدید تبلیغات داشته باشد. بهترین محصول را داشته باشید، اما آن را بیهوده تبلیغ نکنید.

امیر سحرخیز در ادامه درباره هزینه ساخت انیمیشن گفت: هزینه تولید انیمیشن در حال حاضر یک سی ام هزینه آثار خارجی است.

درآمد اصلی پلتفرم ها از انیمیشن های خارجی است

وی همچنین درباره درآمدهای پلتفرم ها از آثار انیمیشن خارجی گفت: سکوها عمده درآمد حاصل از پخش انیمیشن های خارجی است.

سحرخیز با انتقاد از صداوسیما گفت: من هم از این سازمان انتقاد می کنم که از همه امکاناتی که در اختیار دارد استفاده نمی کند. تا زمانی که انیمیشن به درستی توزیع و پخش نشود، نمی توانیم به سمت برندسازی برویم.

لبنان در خصوص فروش سریال های انیمیشن گفت: بعد از فیلم ها و سریال ها بیشترین علاقه به انیمیشن است. شکرستان و بسیاری از مجموعه های مرکز صبا در اوکراین، کره جنوبی و ژاپن فروخته شده است. ما به قصد صادرات انیمیشن نمی سازیم، بلکه با ظاهر داخلی آثاری که قابلیت صادرات هم دارند، تولید می کنیم. «تندر»، «چیا» و … بخشی از مجموعه هایی هستند که فروش خارجی داشته اند.

دهستانی درباره ترس از فروش آثار به خارجی ها گفت: فرزندان ما هنوز شاهنامه و سعدی را نمی شناسند و بعد می خواهیم به فکر فروش بدون اولویت این محصولات باشیم. گاهی ذوق می کند که چقدر به انیمیشن خدمت می کند. مزیت ما این نیست که کارگر انبوه داریم. مزیت ما رضایت و فکر است و باید روی آن کار کنیم.

لبنان همچنین گفت: از سوی دیگر ابتدا باید به حجم قابل توجهی تولید برسیم که قابل فروش باشد. امکان فروش بیش از صد مجموعه وجود دارد. با این حال، تمرکز اولیه ما بر تولید داخلی است.

ما منتظر بحران هستیم!

دهستانی با اشاره به پخش آثار انیمیشن خارجی در کشور تصریح کرد: یادم هست تلویزیون در یکی از چهارشنبه های سوری حدود یک میلیارد و نیم دلار انیمیشن خارجی پخش کرد! یعنی شش تا هفت فیلم را با قیمت 150 میلیون دلار منتشر کرد. پس وقتی خودمان این آثار را تبلیغ می کنیم، چگونه انتظار داریم انیمیشن هایمان جلب توجه کند؟ الان دنیا داره به سمت همجنس گرایی پیش میره و شاید این بحران باعث بشه که کارمندان ما به تولید محتوای فرهنگی خودشون توجه کنن انگار که اول باید بحران ایجاد کنیم و سوپرمن رو با ظاهری ترنسکشوال بسازیم تا به انیمیشن ما توجه کنه.

لوانی درباره برخی از کارهای ضعیف تلویزیونی گفت: ما در چند سال اخیر انیمیشن بی کیفیت نداشتیم و اکثر ادارات آموزش و پرورش استان ها یک سری مهارت های زندگی را کسب کرده اند.

امیر سحرخیز، رئیس هیئت مدیره انجمن کارگردانان فیلم پویانمایی ایران نیز گفت: سریال های باکیفیتی از تلویزیون پخش شده که بسیاری از آنها بی اطلاع هستند. مجموعه یاقوت و جوجه های بابک نکووی که برای جشنواره انسی انتخاب شده بود یا مجموعه خودم به نام چیا در خارج از کشور فروخته شد.

گردش مالی این صنعت در دنیا حدود 240 تا 270 میلیارد دلار است

وی در بخشی دیگر یادآور شد: انیمیشن هم هنر است و هم صنعت و قابل صادرات است و چندین وزارتخانه را درگیر کرده و جایگاه بسیار بالایی دارد.

سحرخیز گفت: بازگرداندن چرخه صنعتی انیمیشن مهم ترین کار است و این عرصه بسیار بیشتر از آنچه که شایسته است دیده می شود. جریان های مالی رنگارنگی پیرامون انیمیشن شکل می گیرد که در ایران مورد بی توجهی قرار گرفته است. انیمیشن یکی از معدود صنایعی است که در این مدت دو ساله در قرنطینه و ویروس کرونا رشد کرده است و گردش مالی این صنعت در دنیا حدود 240 تا 270 میلیارد دلار است و حتی 400 میلیارد دلار نیز پیش‌بینی کرده بود.

دهستانی به بعد استراتژیک انیمیشن نیز تاکید کرد: چه جامعه انیمیشن وجود داشته باشد و چه نباشد، می تواند نمادی از پیشرفت آن کشور باشد. از بین 220 کشور دنیا، تنها چند کشور هستند که صنعت انیمیشن دارند و جای صحبت کردن دارد. این رشته را می توان یک صنعت لوکس به حساب آورد زیرا به سطح بالایی از هنرهای تجسمی، هنر فیلم، علوم کامپیوتر و علوم کامپیوتر نیاز دارد. هدف ما این است که جامعه جهانی به اندازه سینما به انیمیشن هم توجه کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید