چرا خواص مفسده وقف در بهره وری لحاظ نمی شود؟

چرا خواص مفسده وقف در بهره وری لحاظ نمی شود؟

اموال سازمان اوقاف از با ارزش ترین اموال کشور است. ادعا می شود در صورت ملی شدن این یک میلیون و 300 هزار رقیب، قیمت مسکن و اجاره بها به نصف کاهش می یابد. آوردن این تعداد ملک به بازار به نفع مردم بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی کشور را حل می کند. با این حال، ذی نفعان املاک واقف به سختی با ملی شدن املاک قدیمی واقف با این توجیه که فروش این املاک به نفع مردم خلاف نیات واقف است، مخالفت می کنند. در چند روز اخیر این سوال جدی از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است که چرا به جای املاک بی مصرف و مولد مانند پالایشگاه گاز فجر و پارسیان، تولید را از املاک رانتی و مفسده اوقاف آغاز نکنیم؟

اگرچه نهادهایی مانند سازمان اوقاف بر اساس سنت بسیار غیرشفاف کار می کنند و اهمیت چندانی به گسترش اموال و درآمد خود نمی دهند، اما طبق آمارهای موجود حداقل 1300000 رقیب شامل انواع ساختمان، زمین، باغ، اماکن تجاری وجود دارد. و غیره به صورت وقف در کشور وجود دارد. در واقع اوقاف بعد از دولت بزرگترین زمین دار کشور است.

هر از چند گاهی موضوع فساد در این نهاد خبرساز رسانه ها می شود، دستگیری اخیر رئیس خیرین لواسانات و تهران زوایای جدیدی از این معضل را آشکار کرده است. اجاره 1 میلیون تومانی ملک 150 هکتاری و دامداری هزار بار به عروس حجت الاسلام والمسلمین مهدی همیشی رئیس این سازمان نیز توجه افکار عمومی را به این موضوع جلب کرد. موسسه، نهاد.

گری گفت: حسن لطفی، سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس معتقد است که رئیس سازمان اوقاف پاسخگوی این مشکل نخواهد بود و این پرونده تنها یکی از پرونده های اوقاف است.

غلامعلی جعفرزاده یکی از اعضای سابق شورای اسلامی یکی از دلایل رد صلاحیت خود را پیگیری فساد در وقف عنوان کرد و گفت: یک کبریت هم به وقف نمی دهد زیرا «یک سری افراد بی وجدان» با «اجتهاد شخصی» «آبروی» سازمان اهداء را نیاورد.

به گفته این نماینده مجلس، در جریان تحقیق و تفحص از سازمان اوقاف «گستره تخلفات کشف شده در این سازمان به حدی بوده است» که افشای فساد مالی عروس سکوت او را شگفت زده نکرده است. وی همچنین با بیان اینکه ماجرای عروس ادی کوی در مقایسه با سایر تخلفات اهدایی چیزی نیست، گفت: آماده پاسخگویی به جزئیات این گزارش به مسئولان مسئول است.

جعفرزاده معتقد است: «اگر ابعاد واقعی فساد اهدایی برای مردم روشن شود، دیگر کسی انفاق نخواهد کرد». پس از این تعداد، هزاران ایرانی تجارب شخصی خود را از املاک هدیه در فضای مجازی به اشتراک گذاشته اند، به گفته این شهروندان، بارزترین شکل فساد، اجاره یا مالکیت ملک هدیه ای بسیار ارزشمند با اجاره ماهانه مثلا چند صد میلیونی است. فقط برای چند میلیون تومان دردسر.

وقفی بودن بخشی از کوه دماوند و نامعلوم بودن درآمد آن از دیگر موارد رسانه ای در حوزه وقف است. ماجرای عجیب جنگل های وقف آگ مشهد در ساری نیز چند سال پیش جنجال به پا کرد.

پس از انقلاب، سازمان اوقاف، اراضی موسوم به اصلاحات ارزی را تحت عنوان وقف به طور گسترده تصرف کرد. جالب اینکه در دوره ای اعلام کردند که کل شهرستان های ممسنی در استان فارس یا قیدار زنجان و بخش هایی از شهرستان های استان خراسان وقف رضوی و متعلق به این سازمان است!

تقی رضایار قائم مقام سازمان کمک ها و فعالیت های خیریه کشور در سال 1389 گفت: ارزش 127000 ریال کمک در کشور معادل 60 درصد بورس کشور است.

موارد معروف مکاسب، مهاب قدس، پالیزدار، مهدی عزیزیان و کاشانی با محوریت یا مربوط به املاک موقوفه بوده است.

هر ساله ده ها درگیری بین مردم و کمک های مردمی رخ می دهد که از جمله آنها می توان به درگیری در روستای دانیال سلمانشهر یا روستاهای ماهشهر اشاره کرد.

یک نماینده اوقاف را “بزرگترین زمین خوار کشور” خواند. درخواست 141 نماینده مجلس یازدهم برای استفساریه از این نهاد بی پاسخ ماند و استفساریه در مجلس نهم هرگز منتشر نشد.

اموال سازمان اوقاف از با ارزش ترین اموال کشور است. ادعا می شود در صورت ملی شدن این یک میلیون و 300 هزار رقیب، قیمت مسکن و اجاره بها به نصف کاهش می یابد. آوردن این تعداد ملک به بازار به نفع مردم بخش بزرگی از مشکلات اقتصادی کشور را حل می کند. با این حال، ذی نفعان املاک واقف به سختی با ملی شدن املاک وقف قدیمی با این توجیه که فروش این املاک به نفع مردم خلاف نیات واقف است، مخالفت می کنند. در چند روز اخیر این سوال جدی از سوی برخی کارشناسان مطرح شده است که چرا تولید را به جای املاک بی مصرف و مولد مانند پالایشگاه گاز فجر و پارسیان از املاک رانتی و مفسده اوقاف آغاز نکنیم؟

نمایندگان مجلس می گویند اگرچه کمک ها در ظاهر و روی کاغذ وزارت رهبری اسلامی محسوب می شود، اما طبق یک قانون نانوشته مجلس و دولت حق رسیدگی به این قشر را ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید