چرا ساختمان های زیادی در زلزله ترکیه فرو ریخت؟

چرا ساختمان های زیادی در زلزله ترکیه فرو ریخت؟

الجزیره در گزارشی به بررسی دلایل ریزش بسیاری از ساختمان ها در زلزله اخیر ترکیه پرداخته است.

مردی خسته و خون آلود که در حال جستجوی افراد تخلیه شده از بیمارستانی در استان هاتای در جنوب ترکیه بود به خبرنگاران محلی در محل حادثه گفت: «ما به دنبال خواهرزاده ام روکیا هستیم. او 23 سال دارد و یک پرستار است. او ساعاتی پس از اولین زلزله برای کمک به تخلیه بیماران وارد بیمارستان شد. با وقوع زلزله دوم، ساختمان بالای سر او فرو ریخت. او خیلی ها را نجات داد، اما خودش نتوانست بیرون بیاید. “ما می دانیم که او حداقل 16 ساعت زنده بوده است – او از زیر آوار با شوهرش تماس گرفت، اما امدادگران اکنون می گویند که او احتمالا مرده است.”

گمان می رود هزاران نفر مانند روکیا پس از زمین لرزه های ویرانگر روز دوشنبه هفته گذشته در جنوب شرقی ترکیه همچنان در زیر آوار ساختمان های فروریخته محبوس باشند. به گفته دولت، دو زمین لرزه بزرگ و صدها پس لرزه حداقل 6444 ساختمان را در 10 استان ویران کرده است و تعداد کشته شدگان ساعت به ساعت افزایش می یابد.

یک ترکیب تراژیک

در حالی که امدادگران به جستجوی «معجزه» در میان آوار ادامه می دهند، مردم ترکیه اکنون در تلاش هستند تا بفهمند چرا این بلای طبیعی – که ظاهرا ترکیه بیش از 20 سال برای آن آماده شده است – به زیرساخت های این کشور آسیب زیادی وارد کرده است.

آیا این دو زمین لرزه – اولی 7.8 و دومی 7.6 در مقیاس ریشتر – برای بیشتر ساختمان ها شدید بود؟ یا اینکه ساختمان ها مطابق با استانداردهای ساخت و ساز مدرن نبودند؟ آیا قصوری از سوی مسئولین صورت گرفته است؟

پروفسور اوکان تویسوز، مهندس زمین شناسی از دانشگاه فنی استانبول، معتقد است که ترکیب غم انگیز همه موارد فوق منجر به فاجعه دوشنبه گذشته شد. تویسوز به الجزیره گفت: “ما در اینجا با زلزله های واقعا بزرگی روبرو هستیم. مورد اول تقریباً معادل آزاد شدن انرژی ناشی از انفجار حدود 5 میلیون تن TNT بود. دومی معادل 3.5 میلیون تن است. «بیشتر ساختمان ها نمی توانند این نوع نیرو را تحمل کنند. سینان ترککان، مهندس عمران و رئیس انجمن مقاومت در برابر زلزله ترکیه با این موضوع موافق است. وی توضیح داد: زمین لرزه ها نه تنها بسیار شدید بود، بلکه به سرعت رخ داد. بسیاری از ساختمان‌ها در زلزله اول فقط آسیب‌های خفیف تا متوسط ​​دریافت کردند، اما پس از زلزله دوم فرو ریختند.» در حالی که این لرزش‌ها هر ساختمانی را با این نیرو و برای مدت طولانی ویران می‌کند، کارشناسان تاکید می‌کنند که فاجعه‌ای به این بزرگی به هیچ وجه نیست. اجتناب ناپذیر. با وجود این واقعیت ها، سینان ترکان می گوید: «بر اساس برآوردهای رسمی روز دوشنبه 6000 تا 7000 ساختمان فروریخت. «هرچقدر هم که زلزله شدید باشد، اگر همه ساختمان‌ها در حد استاندارد بودند، هیچ زلزله‌ای نمی‌توانست چنین خسارتی ایجاد کند. بیشتر ساختمان‌هایی که روز دوشنبه فرو ریختند، قبل از سال 1999 ساخته شده‌اند، زمانی که زمین‌لرزه‌ای به بزرگی 7.6 ریشتر در غرب مرمره رخ داد و 17500 نفر را کشت. از آن زمان، دولت به طور قابل توجهی کد طراحی لرزه نگاری ترکیه را بهبود بخشید و در سال 2008 یک پروژه بزرگ نوسازی شهری را برای آماده سازی ترکیه برای زلزله بزرگ بعدی راه اندازی کرد.

در نوامبر 2022، پس از زلزله 6 ریشتری که به بیش از 2000 ساختمان در دوزچه در شمال ترکیه آسیب رساند، وزیر محیط زیست و توسعه شهری تاکید کرد که مقامات در تلاش هستند تا هر ساختمان در این کشور را تا سال 2035 در برابر زلزله مقاوم کنند. “ما قبلاً بازسازی کرده ایم. او در یک پست آنلاین نوشت: 3.2 میلیون خانه. در حال حاضر 250000 خانه در 81 استان و 992 شهر در حال تغییر هستند [براي مطابقت با مقررات جاري] هستند. در حال حاضر 24 میلیون نفر از شهروندان ما در مناطق زلزله زده زندگی می کنند. با این حال، هیچ یک از این اقدامات نمی تواند از این فاجعه جلوگیری کند.

سینان ترکان می گوید: «بر روی کاغذ، آیین نامه طراحی لرزه ای ترکیه مطابق با استانداردهای بین المللی است. در واقع از اکثر موارد بهتر است. اما در عمل وضعیت بسیار متفاوت است.” دولت مشوق های مالی ارائه کرد اما مشارکت در پروژه تحول شهری را الزامی نکرد.
در عمل، این بدان معنی بود که تنها کسانی که از بازسازی سود می بردند – کسانی که زمین های ارزشمندی داشتند که برای توسعه بیشتر مناسب بود – موافقت کردند که املاک قدیمی خود را تخریب کنند و طبق آخرین منشور بازسازی کنند. بسیاری نمی خواستند برای بازسازی یا تقویتی که فوری به نظر نمی رسید پول خرج کنند. به همین دلیل کارشناسان می گویند که با گذشت بیش از 20 سال از زلزله مرمره، ترکیه مملو از ساختمان هایی است که با مصالح بی کیفیت و تکنیک های ساخت و ساز قدیمی ساخته شده اند که بلافاصله پس از تجربه یک لرزش شدید فرو می ریزند. سینان ترکان می گوید: «این من را به عنوان یک مهندس بسیار ناراحت می کند. اگر می‌توانستیم همه را با این پروژه تحول شهری دور هم جمع کنیم، می‌توانیم تمام ساختمان‌های معیوب ۲۰ سال گذشته را مقاوم‌سازی یا بازسازی کنیم. ما می‌توانستیم حداقل 5000 ساختمانی را که روز دوشنبه از دست دادیم، از تخریب کامل نجات دهیم. ما می توانستیم جان افراد زیادی را نجات دهیم.” کارشناسان معتقدند که دولت و مقامات محلی می توانستند اقدامات احتیاطی بیشتری برای اطمینان از ایمن بودن همه ساختمان ها و اجرای مقررات طراحی زلزله در همه مناطق انجام دهند. پروفسور اوکان تویوز می گوید: “سال ها کنفرانس هایی برگزار کردیم. گزارش هایی نوشت و برای مقامات محلی ارسال کرد و به آنها گفتیم که زلزله های بزرگ به ناچار دوباره شهرهایی مانند هاتای و غازیانتپ را می لرزاند و به آنها توضیح دادیم که ساختمان هر چقدر هم که محکم باشد اگر مستقیماً روی یک گسل ساخته شود نمی تواند در برابر زلزله مقاومت کند و متلاشی می شود.گفتیم باید نقشه های دقیق گسل ها را برای کل کشور تهیه کنیم و فوراً مناطق روی خطوط گسل فعال را به پهنه های سبز با ممنوعیت ساخت و ساز تبدیل کنیم.ولی کسی گوش نکرد.همچنین نشد. اطمینان از انطباق در ساخت و سازهای جدید آسان است. پروفسور اوکان تویزوز افزود: “برخی از ساختمان های نسبتاً جدید نیز فروریخته اند. در این زلزله که احتمالاً به این معناست که پیمانکاران با استفاده از مصالحی با کیفیت پایین‌تر از حد استاندارد، سعی در صرفه‌جویی در هزینه‌ها داشته‌اند و مسئولان نیز قبل از تصویب پروژه‌های عمرانی، بررسی لازم را انجام نداده‌اند.» در جریان زلزله اخیر چندین مدرسه، ساختمان اداری، بیمارستان و حتی مقر اداره مدیریت حوادث و فوریت های ترکیه (AFAD) نیز فروریخت. پروفسور اوکان تویسوز به الجزیره گفت: «طبق مقررات محلی هر یک از این شهرها، ساختمان‌های عمومی باید بسیار قوی‌تر از ساختمان‌های خصوصی باشند. هنگامی که شما یک بیمارستان، اداره پست یا ساختمان های عمومی دیگر می سازید، به شما گفته می شود که از بتن بیشتر، آهن بیشتر استفاده کنید تا بررسی های دقیق تری از زمین انجام دهید. این برای اطمینان از این است که این ساختمان ها در برابر زلزله یا سایر بلایای طبیعی جان سالم به در می برند و می توانند در مواقع بحران به خدمات رسانی به مردم ادامه دهند. ریزش ساختمان عمومی، نیروگاه یا فرودگاه در اثر زلزله کاملا غیرقابل قبول است. قوانین بسیار سختگیرانه ای برای جلوگیری از این امر وجود دارد. صحنه‌هایی که امروز در جنوب شرق شاهد آن هستیم، گواه شکست دولت در اجرای قوانین خود حتی در ساخت‌وسازهایی است که کنترل کامل بر آنها دارد.»

دیدگاهتان را بنویسید