چرا شی عربستان سعودی را برای بازدید از منطقه انتخاب کرد؟


ساعت: 20:20
تاریخ انتشار: 1301/09/28
کد خبر: 1918936

سفر رئیس جمهور چین به عربستان با واکنش سیاستمداران و کارشناسان مواجه شد و این سوال مطرح شد که آیا با این سفر آینده روابط دیپلماتیک ایران و چین تیره خواهد شد؟

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از جانب شبکه خبری تهران نیوزسفر شی جین پینگ به عربستان سعودی برای شرکت در شورای همکاری خلیج فارس بدون عارضه نبود، چرا که در آن سفر رئیس جمهور چین بیانیه ای را در مغایرت با تمامیت ارضی ایران اسلامی امضا کرد.

البته این موضوع نیاز به تحلیل کارشناسی دارد و برخی معتقدند نگاه جمهوری اسلامی به شرق کاملا اشتباه است، به ویژه اینکه توافق 25 ساله با چین باعث شد چینی ها از پشت خنجر به ایران بزنند و بیانیه ای علیه تمامیت ارضی امضا کنند.

برخی هم بحث واردات خودروهای فرانسوی را مطرح می کنند و می گویند چین باید خودرو را به ایران بدهد. ما قصد نداریم کورکورانه از چین دفاع کنیم و حتی انتقاد داریم که چینی ها نباید بیانیه ای ضدایرانی امضا می کردند که به تمامیت ارضی ایران اشاره می کرد.

اما باید نیمه پر لیوان را هم دید، زیرا چینی ها بارها در سازمان های بین المللی به ایران رای داده اند و در مقابل فرانسوی ها و غربی ها با ضد انقلابیون و تجزیه طلبان می نشینند و می ایستند و هر کاری در جهت انجام می دهند. از فروپاشی ایران


خطر تغییر نگاه چین به خلیج فارس

با سفر پینگ رئیس جمهور چین به عربستان این سوال در ذهن ایجاد می شود که اهداف استراتژیک چینی ها برای روابط بین الملل در چه جهتی است و اصولا انعقاد تفاهم نامه های اقتصادی و سیاسی با عربستان می تواند در تغییر موثر باشد. نگاه چین به ایران؟ در پاسخ باید گفت ایران یک ظرفیت بسیار مهم و استراتژیک برای چین محسوب می شود و پینگ به خوبی می داند که حتی اگر بخواهد نمی تواند از این ظرفیت ها چشم پوشی کند، ظرفیت هایی که با انعقاد یک توافق ممکن می شود. تفاهم نامه با ایران و واردات از ایران برای چینی ها مثل طلا باقی می ماند.

اما مشکلی که وجود دارد این است که نگاه دولت دوازدهم بیشتر به غرب بود تا شرق، زیرا حسن روحانی رئیس جمهور سابق کشورمان منتظر تکمیل برجام و در نتیجه تجارت با کشورهای اروپایی بود و ظرفیت را محدود کرده بود. تجارت خارجی در غرب

حتی در سفر رئیس جمهور چین به کشورمان، روحانی از پینگ استقبال نکرد و در این خصوص با ظریف تماس گرفت، موضوعی که قطعا باعث ناراحتی رئیس جمهور چین شد و پینگ به این نتیجه رسید که ایران قصد جدی برای تعامل دوجانبه با چین ندارد، قطر عربستان را انتخاب کرده است. به این منظور.

پیامدهای نگاه به غرب خروج ترامپ از برجام بود و حتی پس از آن روحانی نظر خود را نسبت به غرب و اروپا تغییر نداد، از سوی دیگر اروپایی ها که از هر فرصتی برای حمله به جمهوری اسلامی و در نهایت روحانی استفاده می کنند. از عمر دولتش او به مذاکرات برای تکمیل وین 6 رضایت داد که در نهایت به جایی نرسید.

دولت مردمی و انقلاب سیزدهم از همان ابتدا چشم به شرق و کشورهای منطقه در دستور کار خود دوخته اند و به همین دلیل طی چند دقیقه تماس با چین و روابط با رئیس جمهور چین موفق شدند. واردات میلیون‌ها کرون واکسن به کشور، مشکلی که روحانی موفق به انجام آن نشد.


سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی و آینده با ایران

خبرنگار «تهران نیوز» با حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی و مصیب نعیمی کارشناس روابط بین الملل به منظور بررسی سفر رئیس جمهور چین به عربستان سعودی و تاثیر آن بر روابط با جمهوری اسلامی ایران گفت وگویی ترتیب داد. جمهوری ایران.

کنعانی مقدم با بیان اینکه سفر رئیس جمهور چین به عربستان به هیچ وجه نمی تواند تاثیر منفی بر تعامل دوجانبه جمهوری اسلامی و جمهوری خلق چین داشته باشد، گفت: گاهی عدم اطلاع از معادلات بین المللی توسط برخی نخبگان و رسانه ها منجر می شود. به اینکه این لایه ها درک درستی از توسعه ندارند.

وی افزود: رویکرد عربستان به چین بزرگترین شکست آمریکا در منطقه خاورمیانه است زیرا عربستان متحد استراتژیک آمریکا در منطقه در زمینه های اقتصادی، نظامی، انرژی و … است. و اکنون سعودی ها با چینی ها وارد همکاری طولانی مدت شده اند و این هم همین است شکست آمریکا و پیروزی جمهوری اسلامی ایران.

این کارشناس سیاسی تاکید کرد: در عین حال چین در عین پایبندی به تعهدات خود در قبال ایران و قرارداد بلندمدت 25 ساله با ایران، موضوع امنیت انرژی را بسیار مهم می داند و قصد ندارد به هیچ کشوری وابسته شود. از جمله ایران برای خرید نفت و فرآورده های نفتی.

کنعانی مقدم تصریح کرد: چینی ها به دنبال تسخیر بازارهای عربستان هستند و چینی ها نیز معتقدند منطقه خاورمیانه برای صلح و دوستی باید عاری از نیروهای آمریکایی باشد و در این راستا در حال رایزنی با عربستان برای کاهش اختلافات با این کشور هستند. ایران به پایین ترین سطح ممکن

وی خاطرنشان کرد: همکاری مشترک ایران و عربستان، چین را به موقعیت های استراتژیک مورد نظر آمریکا در خاورمیانه برای تصاحب بازار خاورمیانه می رساند. مشکل بعدی این است که ایران در «یک کمربند یک جاده» منحصر به فرد است و چین هرگز آماده نیست، این وضعیت را تغییر دهید و از عربستان سفر کنید.

این کارشناس سیاسی یادآور شد: رقابت انرژی در منطقه خاورمیانه به سمت حذف عربستان از عرصه رقابت انرژی پیش می رود چرا که در این زمینه و این بازار به طور کامل به آمریکا و اروپا تعهداتی دارد! در دسترس کشورمان است تا ایران بتواند مبادلات تجاری خود با چین را بدون آسیب تحریم ها افزایش دهد.

کنعانی مقدم در بخشی دیگر از گفتگو با خبرنگار تهران نیوز درباره امضای بیانیه شورای همکاری خلیج فارس توسط پینگ رئیس جمهور چین که تمامیت ارضی جمهوری اسلامی را زیر سوال می برد، گفت: این بیانیه، متن را خواندم. که من دیدم، مطابق با آنچه رسانه ها می گویند متفاوت است، احترام به تمامیت ارضی کشورها اصلی ترین چیزی است که همه کشورها باید در زمینه دیپلماتیک با آن تعامل داشته باشند.

وی ادامه داد: کشورهای حاشیه خلیج فارس برای استفاده از فرصت برای امتیاز دادن به چین، متن موضوع «پایان دادن به درگیری در جزایر خلیج فارس» را به صورت مسالمت آمیز مطرح کردند و چینی ها نگفتند که این جزایر (( تنب تنب، تنب کوچیچ و ابوموسی متعلق به امارات است و خواستار مذاکره مسالمت آمیز در این زمینه شد، اما در عین حال چینی ها بدانند که این جزایر متعلق به ایران است و هشدارهای لازم داده شده است. به طرف چینی از وزارت امور خارجه کشورمان و چین نیز از موضع قبلی خود عقب نشینی کرد.

آمریکایی ها با دخالت در امور تایوان، چینی ها را حساس کردند

این کارشناس روابط بین الملل همچنین با تاکید بر اینکه چینی ها اکنون به دنبال منافع خود در خاورمیانه و کشورهای حوزه خلیج فارس هستند، تصریح کرد: این سیاست اقتصادی چینی ها قطعا خشم آمریکایی ها را برانگیخته است چرا که رژیم آل سعود یکی از آنها محسوب می شود. متحدان ایالات متحده و معمولاً شرقی ها مانند چین می دانند که آمریکا نسبت به خاورمیانه حساس است.

نعیمی تصریح کرد: علاوه بر این آمریکایی ها چینی ها را برای دخالت در امور تایوان حساس کرده اند و از سوی دیگر چین در تلاش است بازار خود را در خاورمیانه و خلیج فارس پیدا کند. بود، حالا توسط چین شکسته شد.

وی ادامه داد: چین بر اساس منافع خود عمل می کند، اما ایران را شریک راهبردی می داند و تعامل راهبردی با جمهوری اسلامی را به راحتی از دست نخواهد داد، زیرا چین قصد دارد به دلیل ظرفیت عظیم اقتصادی خود به یک غول اقتصادی آینده تبدیل شود و جایگزین آمریکا شود.

این کارشناس روابط بین الملل خاطرنشان کرد: اگرچه عربستان سعودی سعی کرد از سفر رئیس جمهور چین به ریاض نهایت استفاده را برای تبلیغات علیه جمهوری اسلامی ببرد، اما این موضوع دلیلی برای تهیه بندهای مربوط به بیانیه همکاری خلیج فارس بود.

نعیمی ادامه داد: البته چینی ها معتقدند که به تمامیت ارضی جمهوری اسلامی احترام می گذارند و قصد بی احترامی به ایران را ندارند، اما مهمترین هدف چین کاهش نفوذ منطقه ای آمریکاست و در این راستا به دنبال روابط هستند. با عمان، کویت، امارات، عراق و غیره. و به دلیل اتحاد با روسیه و ظرفیت آن کشور در حبوبات و گندم و گاز و غیره، آمریکایی ها در این موضوع مستأصل هستند.

وی افزود: بازار ایران و مصر نیز برای چینی ها بسیار مهم است و شاهد صحنه پیچیده ای از چین در منطقه هستیم که نمی توان به راحتی از کنار آن گذشت و چالش آمریکا و چین در آینده تشدید خواهد شد. جمهوری اسلامی ایران و چین کشورهایی هستند که منافع آمریکا را به شدت تهدید می کنند.

این کارشناس روابط بین الملل تصریح کرد: چین به خوبی می داند که ایران یک شریک استراتژیک است و نسبت به وجود و حضور آمریکا در خاورمیانه بسیار حساس است و از این منظر چینی ها مطمئن هستند که ایران نیز همین مسیر را طی کرده است. چون چین می خواهد، بنابراین تعامل ایران و چین شدیدتر خواهد شد.


گزارش از حسین بوذری


انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید