چرا محمد بن سلمان بایدن را بی خانمان کرد؟

چرا محمد بن سلمان بایدن را بی خانمان کرد؟

روز جدید محمد بن سلمان، حاکم واقعی پادشاهی عربستان سعودی ماه گذشته از پاسخگویی به تماس تلفنی جو بایدن خودداری کرد و از محدودیت های دولت بایدن برای فروش تسلیحات از واشنگتن به ریاض ابراز نارضایتی کرد. محمد بن سلمان نیز عمیقاً از واکنش ناکافی بایدن به حملات انصارالله در یمن علیه عربستان سعودی ناراضی است.

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی از کمک به آمریکا برای مجازات روسیه خودداری کرده است. سرمایه گذاری 2 میلیارد دلاری او در صندوق کوشنر نیز نشان دهنده نارضایتی از ولیعهد سعودی بایدن است.

رفتار و اقدامات محمد بن سلمان، از جمله امتناع او از کمک به دولت بایدن برای مجازات روسیه و سرمایه‌گذاری میلیاردها دلار در صندوق سرمایه‌گذاری جدید و آزمایش‌نشده توسط جرد کوشنر، داماد ترامپ، نشان می‌دهد که او در حال سرمایه‌گذاری در بازگشت دونالد ترامپ در قدرت.

دولت بایدن در تلاش است تا ریاض را متقاعد کند که تولید نفت خود را افزایش دهد تا قیمت ها را تا 30 درصد کاهش دهد و از این طریق درآمد دولت روسیه را محدود کند تا راه هایی برای اطمینان دادن به دولت عربستان سعودی مبنی بر اینکه ایالات متحده به امنیت پادشاهی متعهد است، بیابد.

کاخ سفید روز پنجشنبه گفت که این یک “تعهد آهنین از سوی رئیس جمهور” است و پنتاگون گفت که در حال کار بر روی پیش نویس بیانیه جدیدی در مورد ترتیبات امنیتی بین ایالات متحده و عربستان سعودی است، اما ناظران گفتند که احتمالاً این یک تضمین است. سعودی ها فراهم خواهند کرد. سایر کشورهای خلیج نیز خواهان این هستند. اثری از این گفته وجود ندارد.

محمد بن سلمان، حاکم واقعی پادشاهی عربستان سعودی، ماه گذشته با ابراز نارضایتی از محدودیت‌های دولت بایدن برای فروش تسلیحات از واشنگتن به ریاض، از پاسخ به تماس تلفنی جو بایدن خودداری کرد. محمد بن سلمان نیز عمیقاً از واکنش ناکافی بایدن به حملات انصارالله در یمن علیه عربستان سعودی ناراضی است.

گزارشی در مورد ترور جمال هاشمی، یکی از چهره های مخالف سعودی و ستون نویس واشنگتن پست، در سال 2018 توسط رژیم سعودی و امتناع قبلی بایدن از ملاقات با وارث تاج و تخت عربستان سعودی، همه در بی توجهی اخیر به محمد بن سلمان تاثیرگذار است.

محمد بن سلمان نشانه هایی از شرط بندی روی بازگشت ترامپ در سال 2024 و از سرگیری روابط امن بین دولت ترامپ و ریاض نشان می دهد. درخواست برای تحقیق درباره شرکای سرمایه گذاری محمد بن سلمان، صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی، یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی که توسط جارد کوشنر ماه ها پس از ترک کاخ سفید برای کناره گیری از سمت مشاور ویژه رئیس جمهور تاسیس شد. با این کار، حاکم واقعی پادشاهی هشدارهای هیئت مشورتی صندوق سعودی را نادیده گرفت. آنها نگران بی تجربگی شرکت تحت رهبری کوشنر بودند. کوشنر قبل از پیوستن به کاخ سفید در املاک و مستغلات کار می کرد و تجربه سرمایه گذاری او خوب تلقی نمی شود.

بر اساس گزارشی در نیویورک تایمز، این نگرانی وجود داشت که بررسی عمیق شرکت جدید “از هر نظر رضایت بخش” نباشد و هزینه ها “بیش از حد” باشد. سعودی ها محمد بن سلمان ترامپ را به جای بایدن انتخاب کرده اند و به قول خود عمل می کنند.» این پیشنهاد بی دلیل نیست. ترامپ هر آنچه را که می خواستند به آنها داد: حمایت کامل در یمن، حمایت از ترور جمال هاشمی و هر آنچه که در زمینه دسترسی به ایالات متحده می خواستند.

جان جنکینز، سفیر سابق بریتانیا در عربستان سعودی، گفت: «من فکر می‌کنم وارث تاج و تخت عربستان سعودی روی پیروزی جمهوری‌خواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای و انتخاب مجدد بعدی آن‌ها با یا بدون ترامپ شرط‌بندی کرده است». او احتمالا فکر می کند بایدن از نظر سیاسی ضعیف است. بنابراین او توانایی غلبه بر آن را دارد. این یک سیگنال نه تنها به دموکرات ها، بلکه به حزب جمهوری خواه می دهد.

دموکرات‌های ارشد به افشای سرمایه‌گذاری عربستان سعودی در صندوق کوشنر با عصبانیت واکنش نشان دادند. سناتور الیزابت وارن از وزارت دادگستری خواست تا “با دقت” غیرقانونی بودن توافقات را بررسی کند.

در ماه‌های اولیه دولت ترامپ، کوشنر نقش کلیدی در انتقال حمایت از محمد بن نایف، ولیعهد سابق به محمد بن سلمان بسیار جوان‌تر، که داماد رئیس‌جمهور با او تماس‌های زیادی داشت، داشت. پس از ترور هشقجی، کوشنر وفادارترین مدافع محمد بن سلمان بود.

در مورد دولت بایدن، صداهایی در دولت به گوش می رسد که از تلاش ها برای راضی کردن وارث تاج و تخت عربستان سعودی حمایت می کنند که می تواند ریاض را برای کاهش قیمت نفت که هدف اصلی واشنگتن است، متقاعد کند. آمریکا با کاهش قیمت نفت و بنزین به دلیل تاثیرات داخلی انتخابات آمریکا به دنبال فشار بر خزانه کرملین است.

یک دیپلمات اروپایی گفت: “در حال حاضر یک بحث واقعی وجود دارد که می توانید با هر بازیگری که در حال حاضر با روسیه نیست دوست شوید.” این در دست کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

با این حال، کرستن فونتین‌روز، مدیر سابق شورای خلیج فارس در شورای امنیت ملی ایالات متحده، می‌گوید که علیرغم آنچه دولت باید بگوید، بعید است که دولت کنونی الزامات تضمین امنیت منطقه‌ای مشابه موارد مندرج در ماده 5 را برآورده کند. دفاع دفاعی

فونتنروز، که اکنون یکی از اعضای ارشد شورای آتلانتیک است، گفت: اخیراً بسیاری از کشورهای منطقه فشار زیادی بر ایالات متحده برای ماده 5 وارد کرده اند، اما هیچ شانسی وجود ندارد که دولت بایدن این درخواست را بپذیرد.

پنتاگون در مورد کار گزارش شده خود در زمینه ازسرگیری توافقات امنیتی در خلیج فارس اظهار نظری نکرده است. وزارت دفاع همچنان متعهد به کمک به بهبود امنیت عربستان سعودی در مواجهه با تهدیدات خارجی جدی است.» ما به حقوق بشر کمک کرده و خسارات غیرنظامی را کاهش می دهیم.»

با این حال، حتی اگر دولت بایدن به دنبال ارائه چنین تضمین هایی باشد، هیچ راهی وجود ندارد که چنین توافقی توسط کنگره تایید شود، جایی که جناح مترقی دموکرات (چپ) خواستار روی آوردن بایدن به ریاض است، به ویژه با توجه به عدم همکاری. عربستان سعودی عربستان سعودی نسبت به تولید نفت و روسیه سختگیرتر خواهد بود.

ایالات متحده به ارائه انواع خاصی از تجهیزات به ریاض ادامه می دهد. ایالات متحده سال گذشته چندین بار فروش تسلیحات را اعلام کرد. ست بایندر، مدیر پروژه دموکراسی خاورمیانه، گفت: “حمایت لجستیکی وجود دارد. من فکر می کنم همه این گزینه ها باید روی میز باشد، به خصوص اگر دولت عربستان به افزایش فشار عمومی بر دولت بایدن ادامه دهد.”

با این حال، بسیاری از ناظران بر این باورند که بعید است محمد بن سلمان تحت تأثیر حمایت یا تهدید بایدن قرار گیرد، زیرا قیمت بالای نفت درآمد او را افزایش می دهد و او منتظر است تا دولت سازگارتر با عربستان در ایالات متحده ظاهر شود.

من تغییر چندانی در چشم انداز عربستان سعودی نمی بینم. سعودی ها با پوتین و سطح تولید نفت مورد نظر او همگام هستند و اقتصاد جهان در حال تطبیق با آن است. بروس ریدل گفت: «فکر نمی‌کنم فضای زیادی برای مانور وجود داشته باشد». من فکر می کنم نیروهای قوی برای مقابله با بایدن وجود دارد.”

دیدگاهتان را بنویسید