چرا کندی پرداخت تسهیلات یارانه ای تبصره 18 قانون بودجه سال 1400


ساعت: 11:59
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۴/۲۳
کد خبر: 1883100

رئیس گروه سرمایه گذاری اداره کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی گفت:

سیدهادی حسینی با اشاره به اینکه پرداخت تسهیلات موضوع بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال مالی 1400 در سطح استان اجرا می شود و تا پایان نیمه اول سال جاری ادامه دارد، دلایل آن را تشریح کرد. پرداخت کند برای پروژه های مولد و ایجاد شغل.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید هادی حسینی رئیس گروه سرمایه گذاری وزارت اقتصاد و دارایی خراسان شمالی در گفت و گو با … شب ترکی وی بیان کرد: از سال گذشته پرداخت تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال مالی 1400 برای حمایت از افزایش تولید، توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی در دستور کار دولت قرار گرفته است.

حسینی با بیان اینکه پرداخت این تسهیلات در حال اجراست و پرداخت آن تا پایان نیمه اول سال جاری ادامه دارد، گفت: منابع تسهیلات مصوب بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال مالی 1400 را تشکیل می دهد. از دو بخش: سهم سیستم و سهم سیستم بانکی.

وی افزود: منبع سامانه دستگاه این تسهیلات از سازمان هدفمندی کمک های مالی است.

این مسئول بیان کرد: کل مبلغ مصوب تسهیلات بند الف تبصره 18 در معاونت مشارکت دستگاه ها 32 هزار میلیارد تومان است که با هدفمندی یارانه ها تامین می شود.


پرداخت 19000 میلیارد تومان تسهیلات تبصره 18 از محل سهم دستگاه در تقاضای تولید و اشتغال

رئیس اداره سرمایه گذاری معاونت امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی در ادامه با بیان سهم وزارتخانه هایی که باید از مبلغ وام 32 هزار میلیارد تومانی برای پرداخت تسهیلات ثابت و سرمایه در گردش به متقاضیان بهره مند شوند، گفت: سهم آورده شده است. سهم وزارت جهاد کشاورزی 7 هزار و 350 میلیارد تومان، سهم وزارت امنیت 6 هزار و 431 میلیارد تومان، سهم وزارت راه و شهرسازی 6 هزار و 431 میلیارد تومان، سهم وزارت نفت 4 هزار و 593 میلیارد تومان، سهم وزارت میراث فرهنگی یک هزار و 378 میلیارد تومان و سهم وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 918 میلیارد تومان است.

حسینی همچنین افزود: سهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات 918 میلیارد تومان، سهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 1378 میلیارد تومان، سهم وزارت آموزش و پرورش 533 میلیارد تومان، سهم معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری 533 میلیارد تومان است. سازمان آموزش فنی و حرفه ای 533 میلیارد تومان، سهم دانشگاه فنی و حرفه ای کشور 533 میلیارد تومان، سهم سازمان کمیته حمایت 700 میلیارد تومان و سهم سازمان بهزیستی است. کشور 300 میلیارد تومان است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: سهم نظام بانکی در زمینه پرداخت دارایی های ثابت و سرمایه در گردش در قالب وجوه از بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال مالی 1400 نیز در این موارد تعیین شده است. به نحوی که بر اساس سهم مشخص هر وزارتخانه برای پرداخت تسهیلات ثابت، سهم سیستم بانکی 30 درصد از سهم وزارتخانه را تسهیلات ثابت پرداخت خواهد کرد.

این مسئول همچنین افزود: سهم نظام بانکی از پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش نیز سه برابر سهم وزارتخانه در پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش است.

وی در ادامه گفت: کارمزد تسهیلات در بند الف تبصره 18 9 تا 14.5 درصد است.

حسینی با یادآوری این واقعیت که پرداخت این تسهیلات در حال اجرا است، اعلام کرد: تا نیمه اول تیرماه 1401 از مجموع 32 هزار میلیارد تومان، تنها 19 هزار میلیارد تومان (معادل 59 درصد از کل سهم 32). هزار میلیارد تومان) به وزارتخانه‌های مذکور موظف می‌شوند تا سیستم بانکی را برای پرداخت طرح‌های مصوب متقاضیان تامین کنند.


هزار و 256 میلیارد تومان کل سهم خراسان شمالی از تسهیلات بند الف تبصره 18 سال 1400.

رئیس گروه سرمایه گذاری اداره کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی در ادامه به استان خراسان شمالی اشاره کرد و اظهار داشت: سهم خراسان شمالی از تسهیلات بند الف تبصره 18 در بخش سهم الشرکه. دستگاه 32 هزار میلیارد تومان 3.11 درصد است که معادل 997 می شود. می شود یک میلیارد تومان.

حسینی گفت: رتبه خراسان شمالی در بین 31 استان کشور چهاردهم است.

وی افزود: استان های کرمانشاه، سیستان و بلوچستان، چهار محال بختیاری، تهران، آذربایجان غربی، کردستان، خوزستان، لرستان، اصفهان، خراسان رضوی، گلستان، البرز و آذربایجان شرقی 13 استان اول این جدول هستند. بیشتر از استان خراسان شمالی است.

این مقام مسئول در عین حال تصریح کرد: با توجه به اینکه سهم تسهیلات نهادی خراسان شمالی 2.44 درصد وزارت جهاد کشاورزی، 2.6 درصد وزارت نفت و 3.10 درصد وزارت میراث فرهنگی است (که کمتر از 3.11 درصد. بنابراین در مجموع سهم خراسان شمالی از سهم تسهیلات نهادی از 997 میلیارد تومان به 917 میلیارد تومان کاهش یافت.

وی مجموع سهم سامانه و سهم نظام بانکی خراسان شمالی برای پرداخت تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال مالی 1400 را هزار و 256 میلیارد تومان اعلام کرد.


پرداخت 154 میلیارد تومان تسهیلات تولیدی و طرح های اشتغال در استان

رئیس گروه سرمایه گذاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: تا نیمه اول تیرماه 1401 تعداد 1495 درخواست برای اخذ تسهیلات ثابت و تسهیلات سرمایه در گردش به دستگاه های اجرایی استان ارجاع شد. به سیستم بانکی ارسال شود.

حسینی افزود: در استان برای پرداخت این تسهیلات به متقاضیان سه درخواست در اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات، 127 درخواست در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، 538 درخواست در کشاورزی وجود دارد. سازمان جهاد و 137 درخواست در سازمان صمت 24 درخواست در پارک علم و فناوری، 224 درخواست در اداره کل میراث فرهنگی، 113 درخواست در اداره کل راه و شهرسازی و 113 درخواست در اداره کل مراقبت های اجتماعی، 179 درخواست در اداره کل. کل کمیته کمک 150 درخواست دارد.

وی گفت: میزان تسهیلات مورد نیاز برای پرداخت این تعداد نیاز تولید و ایجاد اشتغال دو هزار و 90 میلیارد تومان برآورد شده است.

این مسئول اعلام کرد: در استان تا نیمه اول تیرماه از محل سازوکار بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال مالی 1400 مبلغ 154 میلیارد تومان تسهیلات ثابت و سرمایه در گردش به 159 دستگاه پرداخت شده است. درخواست ها، بیشترین کمک های پرداخت شده برای نیازهای بخش کشاورزی است.

وی تعهد اشتغالزایی از 1495 درخواست ارسالی به بانک ها را ایجاد فرصت شغلی برای 5149 نفر عنوان کرد و یادآور شد: تعهد اشتغالزایی از 159 درخواستی که وجوه دریافت کرده بود ایجاد فرصت شغلی برای 427 نفر بوده است.


عملکرد ضعیف و کند وزارتخانه ها در ارائه بانک های برنامه/عملیاتی به درستی انتخاب نشده اند

رئیس گروه سرمایه گذاری اداره کل اقتصاد و دارایی خراسان شمالی نیز در بخشی دیگر از سخنان خود از وجود برخی مشکلات در زمینه پرداخت تسهیلات بند الف تبصره 18 بودجه گلایه و انتقاد کرد. قانون سال مالی 1400

حسینی یکی از مهمترین معیارهای تعیین سهم استان ها از این اقدام را نرخ بیکاری در هر استان عنوان کرد و گفت: تعداد افراد بیکار و شاغل به تنهایی هرگز نمی تواند معیار دقیقی برای تعیین نرخ بیکاری یک کشور باشد. نرخ بیکاری، اما وضعیت بیکاری، گستره جغرافیایی، سطح فقر و وضعیت استفاده و عدم استفاده از شاخص های توسعه هر منطقه نیز باید سنجیده شود.

وی گفت: خراسان شمالی در نیمه دوم سال 1400 شکایات خود را در این زمینه به وزارت اقتصاد و دارایی منعکس کرد که در نهایت پس از مذاکرات فراوان به 3.11 درصد از سهم خراسان شمالی رسید تا از این تسهیلات بهره مند شود. این نمی شد، سهم خراسان شمالی کمتر از این بود.

این مقام مسئول در عین حال تصریح کرد: وزارتخانه ها همچنین طرح تعیین میزان تولید، تعیین میزان اشتغال، میزان هزینه، میزان تسهیلات مورد نیاز، تعیین سهم متقاضیان، زمانبندی اجرای پروژه ها، تعیین مدت زمان مشارکت، تعیین طول دوره تنفس و تعیین نرخ سود تسهیلات ضعیف اجرا شده و برنامه های خود را به موقع به دولت ارائه نکردند.

وی افزود: حتی برخی از برنامه های ارائه شده به دولت نیز دارای ابهام بود.

حسینی همچنین اذعان داشت: برخی از برنامه‌هایی که از سوی وزارتخانه‌ها تدوین شد با نیاز حوزه سرمایه‌گذاری در استان‌های مختلف همخوانی نداشت.

وی در ادامه بیان کرد: برای واریز تسهیلات بند الف تبصره 18 به متقاضیان، وزارتخانه ها باید با بانک ها قرارداد می بستند که انتخاب بانک های متولی به درستی انجام نشد.

رئیس اداره سرمایه گذاری وزارت اقتصاد و دارایی خراسان شمالی گفت: برخی از بانک های منتخب بانک تخصصی نیستند و برخی دیگر در همه استان ها شعبه فعال ندارند یا با صندوق های ضمانت بانک ارتباط ندارند. وزارتخانه ها آنها نداشتند

وی خاطرنشان کرد: برخی از بانک های منتخب ضعیف هستند و تسهیلات قابل توجهی پرداخت نکرده اند.

حسینی در ادامه بیان کرد: دولت بدون تفکیک بین همه بخش‌ها بین 20 تا 25 درصد برای همه متقاضیان تسهیلات در نظر گرفته است.

وی افزود: در عین حال بسته های تشویقی مانند کاهش میزان سهم متقاضی و افزایش سقف پرداخت تسهیلات باید حداقل برای استان های کم برخوردار مانند خراسان شمالی که سرمایه گذاری در آنها ریسک بیشتری دارد در نظر گرفته شود. تمایل سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در این استان ها افزایش یافته است.

در ادامه این مسئول از نبود سامانه یکپارچه برای ثبت تمامی درخواست های این تسهیلات انتقاد کرد و گفت: تمامی اطلاعات متقاضیان به صورت تکه تکه است.


رفع مشکلات پرداخت تسهیلات قبلی برای حل مشکلات پرداخت تسهیلات جدید

رئیس گروه سرمایه گذاری اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی در پایان توصیه کرد: برای پرداخت تسهیلات به بخش تولیدی و حمایت از اشتغال، تمامی تجربیات گذشته در زمینه تسهیلات پرداختی بررسی و تصریح کرد: در صورتی که گذشته با استفاده از تجربه، فرصت بند الف تبصره 18 قانون بودجه سال مالی 1400 سریعتر و تامین و پرداخت آن نیز به موقع انجام شد.

حسینی گفت: با توجه به اینکه هدف تسهیل پرداخت به بخش‌های مختلف تولیدی و خدماتی باید افزایش بهره‌وری باشد، نیاز به تدوین برنامه‌های منظم و هماهنگ‌تر تسهیل پرداخت وجود دارد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید