چرا گروسی بر ادامه رفتارهای مخرب علیه ایران اصرار دارد؟

چرا گروسی بر ادامه رفتارهای مخرب علیه ایران اصرار دارد؟

روز جدید : مشخص نیست منظور گروسی از عدم همکاری ایران و آژانس و اصرار وی بر تکرار چنین اظهارات غیرواقعی و غیرفنی علیه کشورمان دقیقاً باید چه گرهی از مذاکرات آینده بگشاید.

در حالی که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی از قطع رابطه با ایران صحبت می کرد، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد که به زودی برای گفت وگو با مقامات جمهوری اسلامی ایران راهی تهران می شود.

رافائل گروسی چند روز پیش در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت که آژانس بین المللی انرژی اتمی هیچ تماسی با دولت جدید ایران برای بحث در مورد برخی مسائل مربوط به برنامه هسته ای ایران نداشته است و این موضوع را “شگفت انگیز” توصیف کرد!

گروسی گفت: علاوه بر تماس های مکرر با نمایندگی دائم جمهوری اسلامی در سازمان های بین المللی طی سه ماه گذشته، در شهریورماه نیز به تهران سفر کرده و با محمد اسلامی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز دیدار و گفتگو کرد. همچنین توافقاتی وجود داشت که ایران به طور کامل به آنها پایبند بود.

درخواست آژانس بر اساس توافقنامه مشترک اسلامی-گروسیان در روز یکشنبه 12 سپتامبر 1421 (12 سپتامبر 2021) در مورد موضوع جایگزینی کارت های حافظه «برخی تجهیزات» از طریق حسن نیت ایران انجام شد که تنها به اقدامات پیشگیرانه مربوط نمی شود، بلکه همچنین به ویژه برای دستیابی به اهداف نظارت شورای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بازرسان آژانس فعالیت‌های مورد توافق را در 18 اتاق از 20 اتاق در 22 سپتامبر 2021 انجام دادند.

با این حال؛ گروسی که به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده است، در بیانیه‌های غیرفنی و صرفاً سیاسی، ایران را به عدم همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حداقل سه بار در یک ماه گذشته متهم کرده است. و با مقامات ایرانی دیدار کرد. او گفت!

وی تاکید کرد؛ من با این دولت که 5 ماه پیش تشکیل شده هیچ تماسی نداشته ام و تنها استثناء مذاکرات فنی است که با رئیس جدید سازمان انرژی اتمی ایران داشتم و این شگفت انگیز است.

ظاهرا مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمایلی به ایفای نقش او به اندازه خود و نهادش برخلاف گذشته ندارد و از اینکه قادر به اجرای کامل منویات سیاسی غرب برای افزایش فشار بر ایران نیست، ناامید است. روند مذاکره..

در این زمینه ذکر چند نکته ضروری است:

اولین؛ ادعای عدم همکاری دولت سیزدهم با آژانس کذب است و درک متقابل ایران و آژانس در سفر شهریور ماه گروسی به تهران که مفاد آن در بیانیه مشترک وی و محمد اسلامی به عنوان معاون رئیس جمهور بیان شده است. و رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان انرژی اتمی.

دومین؛ گروسی دیگر ترامپ و پمپئو نیست که بخواهد از او حمایت کند، بنابراین بایدن برای اثبات خود به دولت ادعاهایی درباره آنچه ایران می نامد، که اساساً خارج از محدوده مسئولیت ها و اختیارات او در آژانس است، مطرح کرده است و اکنون او قادر به انجام آن نیست او ناراحت است.

سوم؛ بدیهی است تعامل ایران با آژانس تنها در چارچوب توافق جامع پادمان انجام خواهد شد و انتظار گروسی برای اظهار نظر فراتر از انتظارات غیرواقعی است و قطعا درخواست های مکرر وی برای دیدار با مقامات ایرانی غیر از رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی غیر منطقی است. شرایطی پیش بینی می شود که کوچکترین حسن نیت از خود نشان ندهد.

چهارم؛ روند رفتار ضدایرانی گروسی که بیشتر به سناریویی از پیش طراحی شده برای افزایش فشار بر کشورمان در روند مذاکرات آتی شباهت دارد، نشان می دهد که این نهاد بیش از آنکه نقشی داشته باشد، ابزاری سیاسی در دست کشورهای غربی است. فشار قانونی و فنی آن فشار بر کشورهای مستقل.

با توجه به مطالب فوق، مشخص نیست منظور گروسی از عدم همکاری ایران با آژانس دقیقاً چیست و اصرار وی بر تکرار چنین اظهارات غیرواقعی و غیرفنی علیه کشورمان، برای گشودن کدام گره در مذاکرات آتی است.

دیدگاهتان را بنویسید