اعتراض ابزاری برای بیان مطالبات مردم است/ ابراز اعتراض از رفتارهای مخرب جلوگیری می کند

اعتراض ابزاری برای بیان مطالبات مردم است/ ابراز اعتراض از رفتارهای مخرب جلوگیری می کند

روز جدید : پیام فایز: بر اساس اصل 27 قانون اساسی، اجتماعات و موکب ها بدون حمل اسلحه آزاد است مشروط بر اینکه مخل به مبانی اسلام نباشد. با شکل گیری اعتراضات در کشور، برخی احزاب اصلاح طلب طی نامه ای از وزارت کشور خواستار تجمع اعتراضی شدند که پیش از آن نیز در سال های گذشته احزاب و گروه ها بر اساس قانون از وزارت کشور درخواست تجمعات قانونی داشتند. ماده 27 که پاسخ داد این اتفاق نیفتاد. نایب رئیس کمیسیون امور داخلی و مشاوره درباره سخنان اخیر رئیس جمهور مبنی بر لزوم ایجاد بستر مناسب برای شنیدن اعتراضات مردم در چارچوب قانون، تصریح کرد: طرحی برای برگزاری تجمعات و اعتراضات در کمیته در حال بررسی است. در رابطه با این موضوع، ستاره صبح با دکتر سید محمود علیزاده طباطبایی، فعال سیاسی و وکیل اصلی قوه قضائیه گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید:

به نظر شما چرا اصل 27 قانون اساسی از اول انقلاب تاکنون اجرا نشده است و این اصل را چگونه تفسیر می کنید؟
یکی از اشتباهات دولت در 43 سال گذشته عدم اجرای اصل 27 قانون اساسی است زیرا این اصل با توجه به تجربه ای که در انقلاب داشتیم در قانون اساسی گنجانده شد تا معترضان بتوانند اعتراض خود را به صورت مسالمت آمیز بیان کنند.

این اصل برای طرفداران نظام نیست، بلکه برای مخالفان و معترضان است، بنابراین در تعریف اصل، حمل سلاح و تخطی از مبانی اسلام لازم نیست، طرفداران نظام تظاهرات نمی کنند. با اسلحه.بنابراین قانون اساسی به معترضان حق می دهد با دو شرط که هنوز محقق نشده است.

متأسفانه برخی قوانین بدون توجه به قانون اساسی در کشور تصویب شده است. قانون اساسی می گوید که حفاظت از جان و مال مردم در برابر حمله محفوظ است مگر در مواردی که قانون اجازه دهد. اما در این اصل نیست که قانون می تواند اجازه دهد، یعنی قانونگذار نمی تواند نسخه ای غیر از این اصل داشته باشد.

متاسفانه در ماده 10 قانون احزاب قانونگذار عادی بیان کرده است که احزاب و تشکل ها اگر قصد تجمع و راهپیمایی دارند باید مجوز بگیرند. تفسیر این ماده این است که احزاب و تشکل ها باید مجوز بگیرند اما غیر از احزاب و تشکل ها هرکسی بخواهد راهپیمایی کند نیازی به مجوز نیست اما وزارت کشور این تفسیر صریح را نمی پذیرد.
از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی به مخالفان و معترضان اجازه راهپیمایی داده نشد حتی در 4 خرداد 1387 آقای مهندس موسوی و آقای کروبی از وزارت کشور درخواست تجمع کردند اما وقتی وزارت کشور مجوز نداد، هر دو اعلام کردند که وزارت کشور اجازه تجمع را داده است، او هم نداد تا مردم به خیابان ها نروند، اما وقتی 3 میلیون نفر بیرون آمدند، هیچکس نتوانست جلوی این جمعیت را بگیرد.

امروز متأسفانه تصور غلطی در مورد امنیت وجود دارد که فکر می کنند با راهپیمایی امنیت کشور به هم می خورد که این اشتباه است، امروز نمی توان نمایندگان مجلس را نماینده اکثریت ملت دانست، اعتراض جناح راست این است که کمترین وسیله برای بیان مشکلات مردم، در صورت پذیرش چنین اتفاقات تلخی در کشور رخ نمی دهد، در واقع ابراز اعتراض مانع از رفتارهای مخرب می شود.

با توجه به اینکه یکی از خواسته های معترضان آزادی انتخاب حجاب و حجاب است، آیا این موضوع خلاف مبانی اسلام تلقی می شود یا خیر؟

خیر، این موضوع ناقض مبانی اسلام نیست، چون بحث تبصره ماده 638 قانون مجازات اسلامی قابل اجرا نیست، در زمان تصویب قانون مجازات اسلامی، مرحوم هاشمی رفسنجانی فرمودند این قانون نیز مانند قانون عملیه. رساله امام هیچ گونه محاسن و اشکالی ندارد و همه به آن رأی دادند. 30 سال طول کشید تا آیت الله شاهرودی به ریاست قوه قضائیه رسید. وی گفت: این قانون قابل اجرا نیست و نمی توان به گاو و شتر مهریه داد به همین دلیل رئیس قوه قضائیه هر سال میزان مهریه را تعیین می کند.

با تورم چند سال اخیر دیگر بر اساس این قانون میزان مهریه تعیین نمی شود زیرا قانون قابل اجرا نیست. بنابراین ماده 638 قابل اجرا نیست. وقتی درصدی از مردم به رساله اعتنایی نمی کنند، به این معنی است که برخی از خانم ها موهای خود را ریزش می کنند و حجاب دارند، بنابراین نمی توان ماده 638 را اجرا کرد.
بنابراین عدم رعایت حجاب شرعی نقض مبانی اسلام نیست. این امری رایج و پذیرفته شده است. در گذشته حتی مقامات دولتی گاهی حجاب شرعی را رعایت نمی کردند. هیچ مجتهدی مورد تعرض زنان قرار نگرفت. مشترک و مربوط به مبانی اسلام نه، زیرا مبانی اسلام از اصول اولیه دین است.

به نظر شما اتهام دستگیرشدگان اخیر چیست؟

رئیس جمهور در سخنرانی تلویزیونی خود اعلام کرد که اعتراض برای همه مردم آزاد است، اما نگفتند که آیا بعد از اعتراض آزادی وجود دارد یا خیر؟ متأسفانه این اشتباهی است که رئیس جمهور با سابقه در دستگاه قضایی مرتکب شده است. به آزادی اعتراض اعتقاد داشت و آزادی بیان نداشت.

من تجربه ای از دبیرستان بازرگانی در سال 57 دارم که دکتر ازمایش مدیر آن مدرسه بود. هنگامی که در ابتدای سال 57 دانش آموزان شعار مرگ بر شاه سر دادند، دکتر ازمایش دستور داد که از ورود ساواک و شهرداری به مدرسه جلوگیری شود و به دانش آموزان اعلام کرد که می توانند هر چه خواستند سر دهند.

پس از این ماجرا دکتر آزمایش توسط ساواک احضار شد. آزمایش می گوید در این جلسه به ساواک گفتم اگر وارد مدرسه شوی دانش آموزان هم به خیابان می روند. به دانشجو اجازه شعار دادن در آن زمان، ساواک این استدلال را پذیرفت.

امروز متأسفانه عده ای فکر می کنند اگر عده ای در دانشگاه اعتراض کنند به امنیت کشور لطمه می زند اما اینطور نیست.

افراد تازه دستگیر شده به اتهام اقدام علیه امنیت ملی و یا در صورت احسان به این افراد به عنوان تبلیغ علیه نظام معرفی می شوند، اما اگر امتیازی ندهند به تبانی و تبانی علیه امنیت ملی متهم می شوند.

به نظر شما دلیل اعتراضات اخیر چه بود؟

دلیل اعتراضات اخیر را نمی توان تنها حجاب یا مشکلات اقتصادی دانست، بعلاوه این اعتراضات علت واحدی ندارد و اعتراض پنهان مردمی است که در این سال ها به آن توجهی نشده است. این یک واقعیت است که مردم در زمان جنگ فشار اقتصادی زیادی را متحمل می شوند. آنها این کار را کردند زیرا هیچ تبعیضی و بی عدالتی وجود نداشت. آنچه امروز مردم را نگران می کند تبعیض و بی عدالتی است. بی دقتی در اداره امور نیز نارضایتی را افزایش داد.

دیدگاهتان را بنویسید