گروسی: درباره نحوه ناپدید شدن دوربین های سایت کرج تردید داریم. هنوز توافقی حاصل نشده است / تعهد من اصرار بر شفافیت است

گروسی: درباره نحوه ناپدید شدن دوربین های سایت کرج تردید داریم.  هنوز توافقی حاصل نشده است / تعهد من اصرار بر شفافیت است

گروسی در نشست خبری گفت: در سفر به امارات و مصر با ایران در حال مذاکره بودیم و پیشرفت هایی در دوربین های کرج حاصل شده است.

او گفت: «از آنجایی که درباره دوربین ها بود، تصمیم گرفتم که بهتر است این دوربین ها را به شما نشان دهم.

گروسی با در دست داشتن یکی از دوربین ها توضیح داد: این دوربینی است که آژانس در همه کشورها از آن استفاده می کند. ما حدود دو هزار از این دوربین ها را در کشورهای مختلف داریم. این همان دوربینی است که باید داشته باشید [در کرج] – بیا عوضش کنیم.

گروسی توضیح داد: همانطور که می بینید این دوربین ها مانند هر دوربین دیگری نصب می شوند، اما نکته جالب اینجاست که بخشی از حافظه در محل کارت حافظه وجود دارد که حاوی اطلاعات و تصاویر است. ».

وی گفت: این دوربین ها قابل دستکاری نیستند و پلمپ هستند و اگر جعبه دوربین باز شود آن را نشان می دهد بنابراین هیچکس نمی تواند آنها را دستکاری کند.

گروسی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌تواند به این تصاویر دسترسی پیدا کند، گفت: «اگر نصب دوربین‌ها و سایر اقدامات احتیاطی که در سفر من در ماه فوریه بر سر آن توافق شد را به خاطر دارید، ایران موافقت کرد که راه‌های دیگری هم وجود دارد. ما سایت‌های بیشتری را نسبت به مواردی که تحت پوشش موافقتنامه جامع پادمان قرار می‌گیرند، رصد و بازرسی خواهیم کرد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی افزود: بخشی از مذاکرات این بود که بتوانیم اطلاعات را روی دوربین‌ها ثبت کنیم و موضع ما این بود که اطلاعات در ایران باقی بماند، اما دوربین‌ها همچنان توسط آژانس پلمپ می‌شوند. یعنی دوربین ها مال ماست ولی ما نمی توانیم [فیلم] “بیا آنها را ببینیم.”

«در حالت ایده آل، با احیای برجام، مهر دوربین های او را باز کنیم [به اطلاعات آن دست پیدا می‌کنیم]».

وی در پاسخ به سوالی درباره اولویت لغو تحریم‌ها برای دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به محتوای دوربین‌ها و ادعای خبرنگاران مبنی بر نارضایتی آمریکا از توافق ایران و آژانس، گفت: زمانی که توافقی حاصل شد و به نتیجه رسید، اطلاعات با ما در میان گذاشته می‌شود. توافق برای لغو تحریم ها. یک چیز را به خاطر بسپار وقتی با ایرانی ها به توافق برسیم، به اطلاعات دوربین دسترسی خواهیم داشت، اما توافق [احیای برجام] طرف های دیگر این کار را خواهند کرد.»

گروسی گفت: “من از کسی نشنیده ام که آمریکایی ها ناراضی هستند.” هیچ جا نشنیده ام که آمریکا از توافق ایران و آژانس ناراحت باشد».

او درباره تاخیر بین فیلمبرداری دوربین های کارادژ گفت: در تمام گزارش هایم گفته ام که واقعا نگران این موضوع هستم. به همین دلیل از سفر من در ماه سپتامبر [به ایران] زمانی که قرار شد همه وسایل را عوض کنیم و برای کرج این اتفاق نیفتاد، از این بابت ابراز نگرانی کردم. نگرانی من این بود که خطر از دست دادن حجم قابل توجهی از اطلاعات دوربین وجود دارد و این نگرانی هنوز وجود دارد.

دبیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: اما قبل از هر چیز برای مقابله با این مشکل، اولین کاری که باید انجام شود، بازگرداندن دوربین هاست و این کاری است که ما انجام خواهیم داد. مشکل دوم تأخیر در زمان است، راه هایی وجود دارد که بتوانیم حقایق را در محل جمع آوری کنیم و طرف ایرانی به زودی به ما اطلاع خواهد داد تا بتوانیم به عقب برگردیم و فعالیت های خاصی را بررسی کنیم. به یاد داشته باشید که این تاسیساتی است که ما به خوبی با آن آشنا هستیم و نوع تجهیزات را می شناسیم و می توانیم ببینیم که این خط تولید چقدر خوب کار می کند و به طور معمول تولید می کند.

گروسی افزود: ما راه‌ها و رویکردهای مختلفی برای تأیید و اتخاذ تدابیر احتیاطی در این زمینه داریم که برخی از آنها شامل تصاویر دوربین و برخی شامل تحلیل و مدل‌سازی برای کمک به جمع‌آوری مجدد داستان است.

وی با بیان اینکه چرا ایران و آژانس در مورد توافق اخیر بیانیه مشترکی صادر نکردند، گفت: در سفر اخیرمان به ایران روی بیانیه مشترک کار کردیم اما همانطور که در آن زمان گفتم مذاکرات ما بی نتیجه ماند. این کلمه ای است که من انتخاب کردم. از آن زمان تاکنون همکاری، گفتگو و تبادل نظر ما ادامه داشته و بیانیه مشترکی صادر نکرده ایم زیرا می خواستم همه چیز سریع اتفاق بیفتد و دوربین ها هر چه زودتر برگردند.

گروسی به آژانس گفت: “ما به آنها اجازه دادیم اطلاعات را ببینند.” این چیز جدیدی نیست و قبلا هم اتفاق افتاده است. هنگامی که برای مشاهده فعالیت ها به کشوری می روید و تجهیزات خود را در آنجا می گذارید، تماشای آنها حق قانونی آنهاست و این رویه استاندارد است. قرار است این اتفاق بیفتد، اما ما باید برای انجام آن مجوز بگیریم، و این بستگی به چیزی دارد که آنها می‌خواهند ببینند، اما در کل این اتفاق غیرعادی نیست.»

با این حال وی در پاسخ به سوالی مبنی بر همکاری آژانس در بررسی حادثه کرج گفت: خیر، موضوع دیگری است. در مورد آنچه قبلاً اتفاق افتاده است، به آنها بستگی دارد که چه چیزی را بررسی کنند و من چیزی برای گفتن ندارم. آنها فقط اکنون می توانند تحت نظارت ناظران آژانس بین المللی انرژی اتمی به آن دسترسی داشته باشند و در آینده به آنها اجازه خواهیم داد تا اطلاعات دوربین را بررسی کنند تا مطمئن شوند که هیچ چیزی برای تضعیف امنیت آنها وجود ندارد.

گروسی در پاسخ به سوال رویترز که آیا برای پر کردن خلأ ایجاد شده در اطلاعات دوربین در سایت کرج با طرف ایرانی توافقی صورت گرفته است، گفت: خیر، ما هنوز در مورد نحوه ناپدید شدن دوربین ها شک داریم و از آنها سوال کرده ایم. . ».

وی گفت: در بیانیه مشترکی که اصلاً صادر نشد، به نوعی به این موضوع پرداختیم. اما متأسفانه از آنجایی که نتوانستیم دوباره همدیگر را ببینیم، تصمیم گرفتیم این موضوع را کنار بگذاریم، اما در آینده ای نزدیک دوباره در مورد آن صحبت خواهیم کرد. تعهد من این است که برای شفافیت تلاش کنم.»

گروسی افزود: در این موارد سعی کرده ایم روی مشکلات باقی مانده تمرکز کنیم که البته قابل حل نیست، زیرا ممکن است بررسی زمان ببرد و موضوعی به موضوع دیگر منجر شود.

وی درباره آسیب پذیری و استحکام دوربین های آژانس گفت: همانطور که می بینید این دوربین ها برای مقاومت در برابر زلزله و انفجار طراحی نشده اند. جعبه آنها بسیار محکم و بسیار سنگین است اما مطمئناً هیچ چیز را تحمل نمی کند. البته حملات سایبری علیه دوربین ها امکان پذیر نیست زیرا به جایی متصل نیستند. یکی از راه های محافظت از این دوربین ها جداسازی آنهاست. البته در صورت تمایل امکان پذیر است [حمله سایبری] “این کار باید انجام شود، اما نوعی که در اینجا می بینید به کابل یا کامپیوتر متصل نمی شود.”

«دو سوم دوربین‌هایی که در ایران داریم مربوط به یک توافقنامه جامع پادمانی است که می‌توان آن را برای هر موقعیت و همانطور که در ابتدا گفتم روش‌های دیگر خلاصه کرد. [به‌جز نصب دوربین] ناظران و ناظرانی هستند که در نتیجه سفر در فوریه 2020 برای آنها مجوز دریافت کردیم. «بنابراین دوربین‌های کرج و جاهایی که فقط کرج نیستند، مکان‌های دیگری اضافه شده‌اند یا به عبارتی مکان‌هایی هستند که پس از برجام حفظ می شود، همه تجهیزات بازرسی ما ثابت است و به کار خود ادامه می دهد.»

وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تاثیر توافق ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بر مذاکرات وین و تماس هایش با ایران گفت: من همیشه با همه از جمله ایران، سه کشور اروپایی، چین، روسیه و همه کشورها در ارتباط هستم. آژانس بین المللی انرژی اتمی من نمی دانم نظر سه کشور اروپایی در مورد این توافق چیست، اما می گویم که دانستن آنچه در تأسیسات ایران می گذرد برای مذاکرات برجام ضروری است. این توافق به خودی خود سازنده است».

گروسی درباره اعتماد ایران و آژانس گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی دوست و دشمن نیست. ما یک ناظر بین المللی هستیم و هر کاری انجام می دهیم بر اساس نظارت است. «در مورد تحریم‌ها علیه ایران، سؤالی که شما پرسیدید جنبه سیاسی دارد و این سؤالی نیست که از من بپرسند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر نظارت بر سایر تأسیسات در ایران به غیر از سایت کرج، گفت: «این تنها جایی بود که نتوانستیم کارهای لازم را انجام دهیم. در جاهای دیگر کم و بیش همه چیز مرتب بود. دلیل تمرکز بر جلسه امروز در سایت کرج این بود که دوربین های وی از بین رفته و باید تعویض می شد و مانند سایر امکانات، فقط تعویض کارت حافظه یا باتری نبود.

دیدگاهتان را بنویسید