چند سکانس از فیلم برداشت زرشک


ساعت: 09:32
تاریخ انتشار: 1301/07/16
کد خبر: 1901785

این روزها که فیلم «برداشت زرشک» در سینماهای نقاط مختلف خراسان جنوبی در حال اکران است، حتما باید به تماشای صحنه هایی از این فیلم بروید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از شرقگوشه و کنار این سرزمین حاصلخیز مزین به انگورهای سرخ رنگی است که در جهان بی نظیر است و نام خراسان جنوبی در سراسر جهان با نام این یاقوت های سرخ خاص و منحصر به فرد می درخشد. رتبه اول خراسان جنوبی در دنیا مدیون این محصول سازگار با آب و هوای آن است.

این روزها فرش قرمز کشاورزی خراسان جنوبی نیز به برکت همین دانه های کوچکی که از تیغه های تیز درختان زرشک روییده بیش از پیش پهن شده است، در این هنگام که آسمان به خشم خود ادامه داده و تشنه آشتی نیست. با این زمین او می خورد. حالا که خراسان جنوبی از 30 مهرماه میزبانی می کند، مهمانان داخلی و خارجی می توانند برای رونق هر چه بیشتر این محصول بی نظیر جهانی، چند صحنه از اتفاقات بازار و باغ های ارغوان بنویسند.


اولین اقدام

چکی که قبل از نقد شدن خرج شده باشد
او چک برداشت زرشک پارسال را بیش از یک ماه است که نیمی از آن 4 میلیون تومان برای کشت باغات زرشک امسالش در فرودین ماه است و مابقی هزینه آبیاری زمین ها و باغ هایی است که می کند. کارگران حقوق بگیر یعنی درآمد 8 میلیونی او از زرشک فقط هزینه کار و فرآوری است، این نیمه اول امسال و هزینه برداشت در سال جدید کشاورزی یعنی مهر و آبان امسال است. و مابقی هزینه ها مانند پیرایش درخت، آبیاری، در صورت وجود حیات در رگ های زندگی روستا (قنات ها) اگر چیزی باقی مانده است، تجهیزات برداشت زرشک و … را خریداری کنید که هنوز باقی مانده و مبارک باید پرداخت کند. این هزینه از جیب شما است

این داستان را آرایشگری می گوید که برای خرید قیچی باز کردن زرشک به بازار آمده است و می گوید: همین قیچی را پارسال 45 هزار تومان و امسال دو برابر خریدم. بگذار حداقل وسایل کار داشته باشم، چون فصل کار است، نمی توانی این وسایل را از کسی قرض بگیری.

به گفته وی خشونت مستمر طبیعت باعث شده اکثر روستاییان به کشت و توسعه زرشک روی بیاورند که با اقلیم خراسان جنوبی سازگاری بهتری دارد اما در قنات ها آب کافی برای آبیاری وجود ندارد و گاها دچار مشکل شده ایم. برای خرید مخازن آب .با درآمد کمی از زرشک اصلا به صرفه نیست.

اما بابت مشکل متاسفم و او باید یک تانکر آب بخرد. اما وقتی نگاه می کنیم که اجدادمان چه کار کرده اند و در اثر خشکسالی 20 سال به تلی از خاکستر تبدیل شده اند، ریه هایمان آتش می گیرد و تنها خوشبختی ما همین درختان زرشک است.

باید سس زرشک چینی را تهیه کنیم چون امروز و فردا باید به سمت برداشت برویم. منابع چیدن زرشک نیز ابزار زرشک چینی، نکات زرشک چیدن، تمیز کردن و آماده سازی مزارع برای خشک کردن زرشک و غیره است. الان با محل خشک کردن زرشک مشکلی نداریم اما اکثر مردم جایی برای خشک کردن زرشک ندارند و مجبورند آن را روی درخت بفروشند.


ظروف خشک کن بربری ظاهر جدیدی دارند
یکی از جلوه های جدید و تازه هم اکنون در اکثر روستاهای مناطق زرشککاری خراسان جنوبی احداث حیاط زرشک است که در هر نقطه از روستاها شاهد ساخت بناهایی با متراژهای مختلف هستیم و خانه های قدیمی نیز وقف شده است. این هدف

در بعضی جاها زرشک را در خرمنگاه و در هوای آزاد خشک می کنند که قبل از شروع فصل برداشت گل می دهد و پس از خشک شدن زرشک را به خرمنگاه انتقال داده و در آنجا خشک می کنند زیرا خشک شدن زرشک در این فضاها ممکن است زودتر اتفاق بیفتد، اما خطراتی مانند برف، باران و باد، محصولات زرشک‌کاران را تهدید می‌کند و اگر در فصل پاییز شاهد بارش باران باشیم، قطعاً محصول آنها از بین می‌رود.

اما بهترین نوع زرشک محصولی است که در مزارع زرشک خشک می شود. در مناطقی مانند مدان که یکی از قطب های پرورش زرشک در خراسان جنوبی است، اکثر مردم حیاط دارند تا زرشک را خشک کنند و محصول زرشک را با قیچی برداشت کنند، به همین دلیل یک سال محصول می دهد زیرا شاخ هایی که زرشک دارند قطع می شود. ، و سال بعد شاخه ها برداشت می شود.یکی جدید بیرون می آید اما بدون زرشک که برای سال آینده آماده است.

اما در بعضی جاها مثل زیرکوه با چوب زرشک را از شاخه جدا می کنند، به طوری که هر سال برداشت دارند، اما این نوع زرشک خریدار زیادی ندارد.


پرده دوم

یک روز در باغ ارغوانی
مادر خانواده از شب قبل وسایل کار اعم از قیچی، دستکش، چوب برداشت زرشک، لباس مخصوص برداشت و… را تهیه می کند و پدر خانواده دستگاه خشک کن زرشک جلو یا چند عدد را آماده می کند. روزها قبل.. پدر و مادری که مثل هر روز صبح در مسجد قدیمی روستا نماز می خوانند و بعد مادر کوچه را با آب جارو می کند و بوی او تمام خانه و اطراف را پر می کند.
پس از دم کردن چای و صبحانه، والدین، کارگران و فرزندان با هم به باغ زارشکا می روند.

با اینکه صبح های پاییزی در اوایل صبح کمی سرد است، اما همان خورشید چتر طلایی خود را بر زمین می گسترد، از سردی هوا کاسته می شود و به محض اینکه روز به وسط روز می رسد، شلاق های بی رحم می کند. خورشید روح و جسم همه را می کشد، اما زرشک چه سرد و چه گرم باید ادامه یابد.

هر کارگر شاخه ای را زیر درخت دراز می کند و قیچی به دست می گیرد و شاخه های زرشک را می برد و روی شاخه می اندازد و به جایی که نمی رسد، افرادی که قدشان بلندتر است یا با چهار پا و نردبان، شاخه ها را می برند، انتخاب می کنند.

در ضمن باید خیلی مواظب بود که خار در چشم و دست و بدن نیفتد زیرا بسیار دردناک و خطرناک است. به محض وجود چند زرشک چیده شده در ظروف و ظروف، دو نفر وظیفه جمع آوری و بستن ظروف را بر عهده دارند تا زرشک ها را با وانت یا وسیله نقلیه دیگر به سالن خشک کن زرشک منتقل کنند و با چهار بوق شاخه ها را به سمت زرشک منتقل می کنند. بالای داربست، خشک شود و این کار تا پایان کار ادامه دارد.

در محیط خانواده، مادری که به فکر بچه‌ها و کارهاست، برای هر کدام از آن‌ها چیزی برای خوردن می‌گذارد و بسته‌های شخصی‌سازی شده را نیز برای تحویل به مشتریان آماده می‌کند.


عمل سوم

کارگاه های پاکسازی زرشک
اگر این روزها سری به کارگاه های نظافت زرشک بزنید متوجه می شوید که این انگشتر یکی از زنجیرهای متصل به حلقه های میانی زرشک است. کارشان هم سکه است. زرشک سال قبل را تمیز می کنند تا به مشتری بدهند. رسیدن به نقاط دیگر

حلقه دیگر این زنجیره کسانی هستند که کارتن های مورد نیاز بسته بندی زرشک را تهیه می کنند و برای کارتن های خود انبارهای ویژه ای با قیمت های متفاوت دارند، بهترین نوع کارتن ها کارتن های دارویی هستند که بسیار محکم و در عین حال بهداشتی تر هستند. می خواهد کارتن بخرد باید به سراغ این افراد برود که بیشتر در خیابان رجایی قرار دارند و برخی از آنها در کنار انبارهای کارتن کارگاه زرشک نیز دارند.

در این روز زرشک تازه در بازار به ویژه در خواربارفروشی ها به فروش می رسد، به ویژه تجار که سوغاتی های خراسان جنوبی را می فروشند، علاوه بر زرشک خشک سال قبل، زرشک تازه را نیز می فروشند که مخصوص به خود است. مشتریان

این روزها اگر سری به نقطه‌ای از مناطق زرشک‌کاری خراسان جنوبی بزنید جلوه‌ای از زیبایی یاقوت سرخ را خواهید دید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید