چهارمحال و بختیاری بالاتر از میانگین کشوری در فرسایش خاک است

ساعت: 11:18
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۱
کد خبر: 1791471

عطاءاله ابراهیمی گفت: چهارمحال و بختیاری از نظر فرسایش خاک بالاتر از میانگین کشوری است، درست است که شیب این استان زیاد است اما بهره برداری از منابع گیاهی استان در این فرسایش موثر بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش جهانبین نیوز؛ عطاءاله ابراهیمی رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری صبح امروز در همایش استانی روز جهانی خاک در چهارمحال و بختیاری گفت: آنچه امروز منجر به خشک شدن چشمه های اطراف روستاها شده است، بحران های زیست محیطی فرسایش خاک است. “بیایید دخالت انسان در طبیعت نامناسب باشیم.

وی افزود: اگر امروز بسیاری از روستاها از طریق آب انبارها آبرسانی می شوند به این دلیل است که تعادل اکولوژیکی از بین رفته است و به همین دلیل با یک سال خشکسالی و یک سال خشکسالی مواجه هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در این استان بحران آب و خاک یک واقعیت را نشان می دهد و آن این است که از این منابع به خوبی استفاده نشده است.

ابراهیمی گفت: استفاده و بار بی رویه از منابع آبی و جمع آوری بی رویه سفره های آب چهارمحال و بختیاری از مصادیق به هم ریختن اکوسیستم استان است.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر فرسایش خاک در برخی نقاط چهارمحال و بختیاری تا 35 تن در هکتار گزارش شده است که نشان می دهد برخورد مناسبی با منابع خاک نداشته ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری افزود: در سال های اخیر پوشش گیاهی در اثر چرای بی رویه از بین رفته یا ضعیف شده است. علاوه بر این، سفره‌های زیرزمینی وضعیت خوبی ندارند و باید برای احیای منابع خاک چاره‌ای اندیشید.»

ابراهیمی با اشاره به اینکه در بعد کالبدی حدود 18 هزار تن در هر هکتار خاک نیازمند کاهش فرسایش هستیم، یادآور شد: چهارمحال و بختیاری در فرسایش خاک بالاتر از میانگین کشوری است، درست است که شیب این استان زیاد است، اما بهره برداری از منابع گیاهی استان در این فرسایش موثر بوده است.

وی افزود: گاهی با چرای دیرهنگام امکان کاهش فرسایش خاک دو چندان می شود که این موضوع بسیار مهمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: باید در 250 هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان اقدامات مناسبی انجام شود تا بتوانیم از خاکی که قرن ها طول می کشد تا یک سانتی متر از آن قرن ها تشکیل شود، حفاظت کنیم.

ابراهیمی بیان کرد: یکی از راه های حفاظت از خاک در دستور کار قرار دادن کشاورزی حفاظتی از جمله خاک ورزی کم یا بدون خاک ورزی است که هم اکنون در 28 هزار هکتار از اراضی کشاورزی چهارمحال و بختیاری کشاورزی حفاظتی در حال انجام است.

وی با تاکید بر اینکه 30 هزار تن کود شیمیایی در کشاورزی مصرف می شود، تاکید کرد: استفاده کنترل شده از کودهای شیمیایی در کشاورزی باید مورد توجه قرار گیرد و این یکی از راه های حفاظت از خاک و جلوگیری از شور شدن خاک است. از خاک محافظت کنید

رئیس سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری گفت: موضوع دیگری که می تواند در ارتقای کمی و کیفی خاک نقش موثری داشته باشد، توسعه باغات به ویژه در اراضی شیبدار است.

ابراهیمی به اهمیت استفاده از آبیاری نوین برای حفاظت از منابع خاک اشاره کرد و افزود: اکنون امکان بارگذاری جدید بر منابع آبی چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، بنابراین باید از طریق آبیاری مکانیزه هم در منابع آبی و هم در منابع خاک صرفه جویی کنیم.

وی ادامه داد: علاوه بر آمایش سرزمین باید بپذیریم که مردم در حفاظت از خاک نقش موثری دارند. اگر بخواهیم از خاک که منبع غذای انسان است، محافظت کنیم، چاره ای جز مشارکت نداریم تا زمانی که بتوانیم از شور شدن خاک جلوگیری کنیم، مردم باید آگاه باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید