فرسایش خاک در برخی شهرهای لرستان دو برابر میانگین کشوری است


ساعت: 09:57
تاریخ انتشار: 08/02/1401
کد خبر: 1905463

نجفی گفت: فرسایش خاک در کشور 16.7 تن در هکتار است و در برخی نقاط استان مانند کوهدشت و پلدختر فرسایش خاک دو برابر میانگین کشوری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سفیرافلاک، شیرزاد نجفی اظهار کرد: امسال مبلغ 1110 میلیارد ریال اعتبار ملی و استانی برای اجرای عملیات آبخیزداری در سطح استان مصوب شده است.

نجفی با اشاره به اینکه امسال در 11 شهرستان استان طرح های آبخیزداری اجرا می شود، خاطرنشان کرد: طرح های آبخیزداری در قالب عملیات مکانیکی، بیولوژیکی و بیومکانیکی انجام می شود و این طرح ها می توانند نقش مهم و موثری در کنترل داشته باشند. فرسایش خاک، ذخیره بارندگی، تقویت آب های سطحی و زیرزمینی، کنترل سیل و رواناب، مقابله با خشکسالی و غیره.

وی تاکید و توصیه مقام معظم رهبری را که فرمودند اگر بخواهیم بحران آب و خاک را در کشور حل کنیم باید به بحث آبریز توجه کنیم را مورد توجه قرار داد و افزود: امروز هیچ پروژه ای به اندازه آب اهمیت ندارد. پروژه های حوضه آبریز برای استان به دلیل تغییر اقلیم و گرم شدن هوا کمبود آب و خاک در آینده یکی از چالش های اصلی استان است.

نجفی تصریح کرد: در حال حاضر فرسایش خاک در کشور 16.7 تن در هکتار در لرستان است که به دلیل کوهستانی بودن، توپوگرافی، شیب زیاد استان و سازندهای حساس به فرسایش در برخی نقاط استان مانند کوهدشت و پلدختر، فرسایش خاک دو برابر میانگین کشوری است

مدیرکل منابع طبیعی هم اکنون بر این باور است که فرسایش خاک، فرونشست، رانش زمین، خشکسالی، کم آبی و هدررفت آب در چاه های عمیق استان رو به گسترش است و گفت: با اجرای عملیات آبخیزداری، 530 مترمکعب آب در و فرسایش خاک را بین 2 تا 9 تن در هکتار کنترل خواهیم کرد، علاوه بر افزایش تولید علوفه، 42 تن ترسیب کربن در هکتار، کاهش سیلاب ها و … از دیگر مزیت های عملیاتی عملیات حوضه و آبریز است.

وی گفت: هنر آبخیزداری مدیریت بارندگی و کنترل رواناب و سیلاب است. از آنجایی که کشور ما در کمربند خشک دنیا قرار دارد و بارندگی ها به سرعت تبدیل به سیل شده و باعث تخریب و فرسایش خاک و در نهایت آسیب به زیرساخت های روستایی و روستایی و شهری می شود.

نجفی وقوع سیلاب در استان در سال 1397 را مورد اشاره قرار داد و افزود: تقاضا برای انجام عملیات برداشت آب در استان از سوی مردم، فرمانداران و نمایندگان محترم افزایش یافته است اما به دلیل کمبود اعتبار نتوانسته ایم. برای پاسخگویی به همه درخواست های مردم، پس امیدواریم. اعتبارات حوضه باید به موقع در اختیار اداره کل منابع طبیعی قرار گیرد تا بتوانیم بخشی از این درخواست ها را محقق کنیم.

وی تصریح کرد: سال هاست که برای تولید بیشتر محصولات کشاورزی بدون برنامه ریزی جدی برای بازگرداندن آن به چرخه طبیعت و لایه های زیرزمینی اقدام به استحصال آب می کنیم به همین دلیل همه دستگاه ها و ارگان ها، ادارات و سازمان ها از غیر متعارف استفاده می کنند. از منابع آبی استفاده می کنند. آنها باید درصدی از اعتبارات خود را برای تولید آب و اجرای عملیات حوضه آبریز در نظر بگیرند وگرنه دیری نمی گذرد که تنش آبی جدی را در استان تجربه می کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید