چه تعداد مربی در رتبه بندی معلمان قرار دارند؟

چه تعداد مربی در رتبه بندی معلمان قرار دارند؟

یوسف نوری به تشریح برنامه های وزارت آموزش و پرورش پرداخت و گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش سند آتی داریم به نام سند تحول بنیادین که در سال 1390 در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید و به اعتبار رهبری به تصویب رسید. به ماهیت سیستماتیک آن. «تلاش‌هایی صورت گرفته و اقداماتی انجام شده است، اما اکنون مهم‌ترین وظیفه ما ایجاد سند است.

وی افزود: باید برنامه عملیاتی برای اجرای سند تدوین و نقشه راه تهیه شود. همکاران ما در یک لایه پیشرفت کرده اند اما لایه اصلی جایی است که باید مدرسه مرکزی دیده شود. مدرسه صالح مدرسه ای است که دانش آموزان را برای فرصت های یادگیری آماده می کند و استعدادهای دانش آموزان را در شش زمینه پرورش می دهد.

وزیر آموزش و پرورش با طرح این سوال که فقط برای موفقیت در کنکور دانش آموز را کجا تربیت کنیم، گفت: ما دانش آموز را به عنوان یک فعال اجتماعی ندیده ایم و اگر اینطور بود حتما او را به عنوان محقق همراهی می کردیم. وقتی دانش آموز به عنوان موضوع و مفعول دیده می شود، نتیجه این می شود که نظام ما طبیعتاً یک سیستم تک بعدی می شود و بنابراین مدرسه به سمت آموزش گرایش پیدا می کند و به پژوهش محوری نمی رسد.

نوری ادامه داد: در حال حاضر سواد اسمی برقرار شده است. در حالی که ما باید برای سواد عملکردی و کارآفرینی و مسئولیت اجتماعی به سمت مدارس برویم. طراحی و اجرای بستری برای شناسایی استعدادها که یکی از الزامات سند تحول بنیادین است، ضروری است. پس از شناسایی استعدادها، باید تمامی عوامل درونی و بیرونی برای هدایت آن استعدادها لحاظ شود.

او درباره راه‌های جبران کاهش یادگیری پس از آموزش از راه دور بر اساس کرونا، گفت: وقفه جدی وجود داشت، اما یادمان باشد که معلمان ما زحمت کشیدند و خانواده‌ها تحمل کردند. پیدا کردن خانه برای تمرین بسیار دشوار است. برای جبران وقفه آموزش باید نهادهای ذیربط مختلفی فعالیت کنند که یکی از آنها شبکه صدا و سیما است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای جبران این عقب ماندگی آموزشی با افرادی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می کنند جلساتی ترتیب داده ایم. طبق تحقیقات انجام شده دانش آموز با هر سال آموزش مجازی محض دو سال عقب است. ما برای چنین یادگیری آماده نبودیم و به دلیل عدم تسلط می توانست مضرتر باشد. در حال حاضر محتوای تعاملی خوبی در حال آماده سازی است.

نوری همچنین به تشریح روند اجرای رتبه بندی معلمان پرداخت و گفت: دولت لایحه ای را پیشنهاد داده که به مجلس تقدیم شده است. در لایحه می توان گفت که بودجه رتبه بندی سالیانه 25 هزار میلیارد تن بوده است، اما با تغییراتی که در مجلس ایجاد شد فکر می کنم بودجه آن باید به 36 میلیارد میلیارد تن برسد.

وی ادامه داد: این رتبه بندی شامل 780 هزار همکار فرهنگی است. این طرح تغییرات مطلوبی به خصوص برای مقطع ابتدایی، همکاران و معلمان ممتاز در مناطق فقیرنشین و عشایری، کاهش زمان رتبه بندی و … داشت. بخشی از اساسنامه و گزارش اولیه به شورای معاونین ارائه شد. شورای عالی آموزش و پرورش موظف شده است تا با استفاده از کارشناسان مجرب این موضوع را به کیفیت آموزش پیوند دهد تا بتوانیم از این مزیت خوب در ارتقای سطح آموزشی نظام آموزشی استفاده کنیم.

وزیر آموزش و پرورش افزود: پس از تصویب آیین نامه کمیته حسابرسی تشکیل می دهیم. برای سال آینده در لایحه بودجه 25 هزار میلیارد تن معلم رتبه بندی شده است. در زمینه کادر اداری تعدادی از همکاران ما آموزش دیده اند و برخی فقط کادر اداری هستند، تعداد دفاتری که در رتبه بندی قرار نمی گیرند بسیار کم است و به حدود 10000 نفر می رسد.

نوری با اشاره به راه اندازی سازمان ملی آموزش و پرورش کودکان گفت: تشکیل سازمان ملی آموزش کودکان اقدام خوبی بود. این یک نهاد نظارتی است که بر مهدکودک ها و پیش دبستانی ها نظارت می کند، زیرا آنها باید طبق روش های آموزشی درست کار کنند. متاسفانه در برخی جاها از مدل های شبیه سازی معمولی استفاده نمی شود و یا قوانین برنامه درسی این دوره رعایت نمی شود. این سازمان اکنون به عنوان یک تنظیم کننده وارد می شود و خوبی آن این است که می توانیم در مراحل اولیه بی سوادی داشته باشیم.

وی افزود: برای برقراری عدالت آموزشی و فرصت های برابر آموزشی برنامه داریم و هدف اول ما 16 استان مرزی و سپس روستاها و حاشیه شهرها است و پس از آن باید دانش آموزان در شهرها دیده شوند. باید امکانات لازم از نظر زیرساخت های فیزیکی و زیرساختی و روش های نیروی انسانی فراهم شود. ما می خواهیم از مدرسه شروع کنیم. برای محرومیت زدایی از حلقه دور کشور و استان های مرزی شروع می کنیم. این طرح آماده است و به محض تامین اعتبار اجرایی خواهد شد.

وزیر آموزش و پرورش درباره ساماندهی و جذب نیروی انسانی نیز گفت: رکن وزارت آموزش و پرورش معلم برای ارائه خدمات به دانش آموزان است. امروز می بینیم که با وجود لهجه ها و قوانین موجود، ورود نیروی انسانی با مسیر دانشگاه فرهنگیان و رجا متفاوت شده است. تربیت معلم فضایی دارد که افراد پذیرفته شده را به معلم تبدیل می کند. علاوه بر پذیرش افراد از طریق کنکور سراسری، هر ساله آزمون استخدامی برگزار می شود که پذیرفته شدگان باید در دوره های آموزشی دانشگاه فرهنگیان تحت عنوان ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان شرکت کنند. هم اکنون سهمیه استخدامی 34 هزار و 800 نفر را دریافت کرده ایم که به زودی اعلام می شود تا این افراد از طریق آزمون استخدامی استخدام شوند.

وی با بیان اینکه در سال 88 مجلس مصوبه ای در قالب قانون الزام به جذب افراد از قبیل حق التدریس، مربیان سوادآموزی و … به تصویب رساند که از آن زمان تاکنون 12 اصلاحیه در مجلس دریافت شده و این افراد وارد عمل شده اند. اما اکنون می خواهیم یک کارگروه فعال و یک برنامه کاری جامع تدوین کنیم که دارای دو مرحله انتقال برای سال آینده و یک فاز بلندمدت است که با برنامه هفتم توسعه همخوانی بیشتری دارد.

وزیر آموزش و پرورش درباره برنامه آموزش مستقیم گفت: کاری که انجام شد بی نظیر بود در کشورهای منطقه وضعیت خوبی داریم. حدود 94 درصد از معلمان دوز اول واکسن و حدود 80 درصد دوز دوم واکسن را دریافت کردند. نرخ واکسیناسیون برای دانش آموزان نیز کمی کمتر است.

وی ادامه داد: از روز اولی که آمدم این موضوع را به استان انتقال دادیم و در راه افتتاح جدید جدی بودیم، نه اینکه پروتکل های ستاد تاج و تخت رعایت نشد، بلکه با رعایت پروتکل ها و حتی گرفتن این کار انجام شد. امتحانات حضوری «مدارس روستایی الان دایر هستند و استفاده از شبکه شاد به 44 دقیقه در روز رسیده است، وقتی به وزارت آموزش و پرورش آمدم آمار استفاده شاد 90 دقیقه در روز بود که نشان می دهد مدارس ما. باز و فعال هستند.

وی با اشاره به طرح مدرسه هوشمند، چارچوب آموزش الکترونیکی و مدیریت یکپارچه یادگیری را برای آماده سازی دانش آموزان برای بازگشت حضوری به مدرسه راه اندازی کرد و گفت: طرح مدرسه هوشمند را در سال های 90 و 91 راه اندازی کردیم. در سال 1392 طرح توزیع تبلت در برخی مدارس شهر تهران به صورت آزمایشی اجرا شد که مورد انتقاد برخی افراد قرار گرفت و در نهایت به محض ورود کرونا مجبور به استفاده از همین طرح شدیم.

وزیر آموزش و پرورش در برنامه ایرانیان در شبکه آموزش سیما افزود: با کرونا جهشی به سمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش داشته ایم و خوشبختانه امروز شاهد هستیم که هم معلمان و هم دانش آموزان تولید محتوا می کنند. بر اساس طرح سواد دیجیتال، 5 درصد از مدارس ما تا به امروز کدنویسی را آغاز کرده اند، که این نکته بسیار خوبی است که ما آموخته ایم و می تواند ما را یک قدم جلوتر در دستیابی به اهداف سند برساند.

دیدگاهتان را بنویسید