چه کسانی از نوسانات قیمت دلار سود می برند؟

چه کسانی از نوسانات قیمت دلار سود می برند؟

روز جدید : بررسی قیمت‌های بازار آزاد نشان می‌دهد که قیمت دلار در روزهای اخیر افزایش یافته و کانالی دیگر افزایش یافته است. به نظر می رسد اقدامات اخیر آمریکا در منطقه موجب افزایش تنش بین ایران و غرب و از سوی دیگر به بن بست مذاکرات برجام می شود. به همین دلیل خرید مطمئن افزایش یافت و دلار در معاملات پشتیبان بالاتر از کانال جدید قرار گرفت. در پایان هفته گذشته دلار در کانال 32 هزار تومان بود. تاثیر افزایش قیمت دلار بر کاهش ارزش پول ملی و تورم بدیهی و خطرناک است زیرا با کاهش ارزش پول ملی نرخ دلار افزایش می یابد مکانیسم روانی رشد قیمت ها در بازار استفاده می شود. بر اساس آمارها رشد نرخ ارز در دوره کمتر از یکساله دولت سیزدهم نسبت به دولت های گذشته شتاب بیشتری گرفته است. طبق شواهد به نظر می رسد دولت و شرکت های خصوصی ذینفعان افزایش نرخ ارز هستند. گزارش پیشرو به نقل از آفتاب نیوز به این موضوع پرداخته است.

گزارش تحلیل حساسیت سود هر سهم و گزارش مربوط به درآمد عملیاتی شرکت پالایش نفت لاوان، شرکت ملی صنعت مس ایران، شرکت فولاد مبارکه اصفهان و شرکت پالایش نفت بندرعباس نشان می‌دهد که این 4 شرکت جزو شرکت‌ها و سهام قوی در حال حاضر هستند. مدیریت بازار به وضوح رشد درآمد خود را به دو شرط وابسته کرد. افزایش قیمت دلار و افزایش قیمت های جهانی.

در شرکت های بزرگ بورسی، افزایش ارزش دلار می تواند حاشیه سود و درآمد عملیاتی را افزایش دهد. اخیراً افت موقت قیمت دلار، خبر آغاز دور جدید مذاکرات و ترس سهامداران از تکرار سقوط سال 1398، بازار سرمایه را قرمز کرد.

کاهش ارزش دلار باعث می شود تا شرکت های موسوم به دلاری با بحران ریزش قیمت ها و در نتیجه نوسانات منفی سهام مواجه شوند. پیش از این مسئولان اعلام کرده بودند که 1000 نفر برنده واقعی بحران بورس در سال 2019 هستند که به نظر می رسد این حلقه و ویژگی های خاص هر کاری را انجام می دهد تا قیمت دلار کاهش نیابد، بلکه افزایش پیدا کند. زیرا نماد شرکت های دلاری یکی از نمادهای جریان ساز بازار سرمایه است. بدیهی است که کاهش آنها منجر به کاهش کل بازار سهام می شود. در واقع شکست مذاکرات برجام و اخبار منفی این مذاکرات با وجود تاثیر منفی طولانی مدت بر اقتصاد کشور، خبر چندان بدی برای این شرکت ها و محیط های اقتصادی نیست. خود دولت جزو ذینفعان افزایش نرخ دلار است، سامانه نیمایی به گونه ای طراحی شده است که افزایش نرخ دلار منجر به افزایش مستقیم و فوری درآمد دولت می شود.

شرکت های دلاری نیز معمولاً دولتی هستند. اگرچه بازنده اصلی بازی دلار مردم عادی هستند و پشت آنها کسانی هستند که زیر فشار تورم راکد خم می شوند، اما شرکت های منابع طبیعی کشور و هزاران خانواده الیگارشی از این راه سود زیادی می برند.

دیدگاهتان را بنویسید