چه کسانی از مهاجرت علی کریمی سود می برند؟

اما این اولین بار نیست که شایعه مهاجرت علی کریمی از ایران به گوش می رسد. پیش از این دو بار یکی در آذرماه ۱۳۹۶ و دیگری در تیرماه ۱۳۹۵ شایعه شده بود که علی کریمی کار خود را در زمینه مهاجرت انجام داده و برای همیشه راهی کانادا خواهد شد.

برای اولین بار در آذرماه ۱۳۹۶ حضور وی در قسمت CIP فرودگاه امام و سفرش به کانادا جنجالی شد. در آنجا عنوان شد که کریمی قصد دارد به همراه خانواده خود به کانادا مهاجرت کند. با این حال بازگشت علی کریمی از کانادا شایعات را ناقص گذاشت تا اینکه نزدیک به شش ماه بعد دوباره زنده شد. این بار ماجرای جنجالی علی کریمی شایعاتی را در اینستاگرام به راه انداخت. او در ویدئویی از پنجره هواپیمای در حال پرواز نوشت: “گاهی نباش، برخیز و از این قافله دور شو.”

همین برای گمانه زنی در مورد مهاجرت او کافی بود. این بار شایعاتی منتشر شد مبنی بر اینکه او 6 ماه پیش خانواده خود را به کانادا برده و اکنون تنها به آنها پیوسته و از ایران مهاجرت کرده است. این شایعه سروصدا به پا کرد و بسیاری از هواداران علی کریمی از او خواستند در ایران بماند. این درخواست بی اساس نبود. علی کریمی در طول یک دهه اخیر همواره یکی از منتقدان رویدادهای سیاسی اجتماعی و فرهنگی ایران بوده است که به دلیل شهرت و محبوبیتش با واکنش های زیادی مواجه شده است. اتفاقا این سوالی است که مهاجرت احتمالی یا قطعی علی کریمی از ایران را برای یک طیف بسیار خاص مهم می کند. طیفی که از سال 1388 از علی کریمی نگه داشته و در فضای رسانه ای که پرشمار است از تخریب آن ابایی نداشت.

داستان های سیاسی علی کریمی

علی کریمی سال هاست که مورد انتقاد طیف اصولگرایان است. این انتقادات ریشه در اظهارات، واکنش ها و البته «اقدام» علی کریمی در موارد مختلف دارد. شاید ریشه آن به اتفاقات سال ۱۳۸۸ برگردد که از آن زمان زیر ذره بین رسانه های اصولگرا قرار گرفت.

داستان مسابقه ای است که او و تعدادی دیگر از ملی پوشان مقابل کره جنوبی در زمانی که انتخابات دوقطبی شدیدی بین میرحسین موسوی و احمدی نژاد در جریان بود، انجام دادند. اگرچه مدیران وقت تیم ملی سعی کردند روبان ها را به سوگند بازیکنان پیوند بزنند، اما مشخص بود که هدفشان سیاسی و حمایت از میرحسین موسوی است. علی کریمی هم در آبان 89 کاری کرد که اصولگرایان و رسانه هایی که به احمدی نژاد سنگ اندازی می کردند، خوششان نیامد. اوایل ماه جاری گزارش شد که قرار است دفتر احمدی نژاد میزبان یک مسابقه فوتبال با حضور تعدادی از ستارگان فوتبال ایران و چند تن از اعضای دولت و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دلیل حضور اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی در ایران باشد. یکی از مهمانان، اما از پذیرفتن دعوت دفتر احمدی نژاد خودداری کرد.

آن زمان علی کریمی مورد انتقاد قرار گرفت اما شدت انتقادها بیشتر و بیشتر شد. در شهریور 1390، پس از انتشار عکسی از پیراهن علی کریمی که او آن را امضا و به اشکان سهرابی، یکی از قربانیان اعتراضات 88 اهدا کرد، سایت روزنامه جوان با انتقاد از علی کریمی، او را از حامیان ” یاغیان” معرفی کرد. البته این رسانه در بیان ماجرای دستبند مذکور و تشدید انتقادات از علی کریمی کوتاهی نکرد.» گرعلی کریمی کاپیتان تیم ملی فوتبال کشورمان (!) که در آخرین مرحله مقدماتی جام جهانی مقابل کره جنوبی با پوشیدن دستبند سبز به همراه چند بازیکن در حمایت از شورشیان، دوباره حرکت مشکوکی را در راستای اهداف جنبش کنونی شورشی آغاز کرد. پیراهن او به یکی از قربانیان اغتشاشات، بار دیگر نشان داد که او همچنان در وادی اغتشاش ها قدم می زند. روزها. او باید بداند که این راه محبوبیت در بین مردم نیست، فهیم و فوتبالدوستان ایران خوب را از بد تشخیص می دهند. علی کریمی همان راهی را می رود که شجریان قبل از او رفته و امروز در انتهای این مسیر می خواهد برگردد که البته دیر شده است! البته ناگفته نماند که حذف معاندین توسط علی کریمی با واکنش مثبت ضدانقلاب مواجه شد و این اقدام وی «اقدامی معنادار و صادقانه» توصیف شد.

ساعت 20:30 نیز شروع به کار کرد

توجه به کارهایی که علی کریمی در فضای مجازی انجام می دهد و واکنش های وی به رویدادهای سیاسی و اجتماعی باعث شده است که این رسانه ها در طول دهه گذشته همواره تصویری مخدوش از علی کریمی در اذهان مردم ایجاد کنند. با این حال میزان استقبال از واکنش های علی کریمی نشان می دهد که تاکنون در این زمینه چندان موفق نبوده اند.

صداوسیما و به ویژه ستون خبری و جنجالی 20:30، خبرگزاری فارس و روزنامه کیهان از دیگر رسانه هایی هستند که علی کریمی را به خاطر اتفاقات مختلف مورد انتقاد قرار داده اند. «مسخره» زیر ذره بین قحطی علی کریمی در راهروهای تمرین تیمش در سال 89 و از کارکنان باشگاه وقت استیل آذین، باشگاهی که کریمی آن روزها در آن بازی می کرد، خواستار برخورد با این اتفاق و موافقت با علی شد. کریمی.

«این اقدام علی کریمی در حالی صورت می گیرد که حسین هدایتی و مصطفی آجورلو نه تنها در قبال پست های به اصطلاح ستاره سکوت کرده اند، بلکه واکنشی به توهین های او به مسئولان منشور اخلاقی نشان نداده اند. علی کریمی که حالا از تیم ملی اخراج شده به عنوان بازیکنی منضبط و با اخلاق قوی و خودمحور شناخته می شود. او بارها مواضع اشتباهی را علیه مدیران و بزرگان فوتبال ایران اتخاذ کرده است.» این خبرگزاری در یکی از آخرین مواضع خود علیه کریمی که مربوط به سال گذشته است به ماجرای قبض برق علی کریمی پرداخت و با تیتر «یارانه 52 میلیونی دولت برای مشاهیر ورزشی» به شدت از تیم ملی سابق انتقاد کرد. در بخشی از این گزارش آمده است: «در شرایطی که قیمت برق این سلبریتی ورزشی با مصرف نجومی 3 میلیون و 880 هزار تن برآورد شده است، اما قیمت واقعی برق مصرفی با احتساب هزینه تولید و انرژی توزیع 56 میلیون و 520 هزار تن. به عبارت دیگر، دولت جمهوری اسلامی ایران ماهانه 52 میلیون و 639 هزار تن یارانه از منابع متعلق به همه مردم به حساب این سلبریتی واریز می کند.

نکته قابل توجه در قبض برق این ورزشکار پرمصرف، نرخ پایین تعرفه وی است که بر خلاف نرخ های تعیین شده برای عموم مردم، منفی 45 تن تعیین شده است. ضمناً علی رغم اینکه این سلبریتی از برق سه فاز استفاده می کند، با تخلف آشکار، تعرفه برق وی مشابه تعرفه مشترکان خانگی تعیین شده است.» علی کریمی در واکنش به این گزارش در اینستاگرام موضع جدیدی گرفت و به خبرگزاری نوشت. : «اگر با مردم همدلی می کنی، برادرزاده رفقای خود را بنویس که چه رانتی می گیرند. من هرگز در زندگی ام از اجاره استفاده نکرده ام. “اگر کسی مدرکی دارد که من از رانت استفاده کرده ام، به نام خدا، نشان دهد.” قبض خانه علی کریمی نیز سوژه گزارش «20:30» بود که این بار به دلیل گرانی، او را مسخره کرد. با این حال، علی کریمی نیز پس از پخش این گزارش مطلبی در اینستاگرام منتشر کرد و نوشت: «اگر قبض برقم زیاد است عذرخواهی می کنم. نمی دانستم دزدی و اختلاس کمتر از پول آب و برق من است.

انتقاد کنایه آمیز علی کریمی

علی کریمی پس از خداحافظی از دنیای فوتبال بیشتر وارد دنیای مجازی شد و از شبکه هایی مانند تلگرام و اینستاگرام برای بیان دیدگاه های شخصی خود در زمینه های مختلف استفاده کرد. او بعداً کانال تلگرام خود را بست و فقط در اینستاگرام کار کرد. انتقاد وی از اتفاقات رخ داده در حوزه اجتماعی و اقتصادی گاه با واکنش منفی نزدیکان به طیف اصولگرایان مواجه می شود که با انتشار هشتگ های بی سواد سلبریتی ها سعی در به حاشیه راندن علی کریمی دارند. اما انتقادات کریمی به حدی بود که با واکنش رسانه ها مواجه شد. کریمی در سال های اخیر انتقادهای کنایه آمیزی دریافت کرده است که بسیاری از آنها بازتاب گسترده ای داشته است. شاید نگاه کردن به هر یک از آنها صفحات زیادی طول بکشد، اما آخرین ممکن است داستان سقوط “کلان شهر” باشد، جایی که اسطوره سابق متنی متناقض نوشت که تعدادی از سگ های زنده مانده را به تصویر می کشد. «تا دیروز نجس بودی، اما پاکترین و داناترین از بسیاری هستی. این جملات با واکنش تند روزنامه کیهان مواجه شد. کیهان درست در روزهایی که آبادان با جمعیت زیادی گرم بود، حمله به علی کریمی را انتخاب کرد. کیهان در بخشی از گزارش خود از حضور طولانی مدت سگ های زنده در چنین حوادثی نوشت: این عبارات عجیب در درجه اول با هدف عادی سازی و رواج فرهنگ ناشناخته پرورش سگ و تغییر سبک زندگی ایرانی-اسلامی مردم ما است. “

علی کریمی در کنار علی دی و عادل فردوسی پور

ماجرای مهاجرت نخبگان ایرانی چیز جدیدی نیست و بعید است راه حل مناسبی پیدا شود. علی دایه و عادل فردوسی پور نیز نمونه هایی از این چهره ها هستند. افرادی که گفته می شود مانند علی کریمی هر روز مهاجرت می کنند اما همچنان در ایران زندگی می کنند و شایعات را تکذیب می کنند. این بدان معنا نیست که این افراد تا آخر عمر در ایران بمانند یا نه، بلکه مؤید موضوع فوق است. اینکه به طور کلی مهاجرت چهره هایی که خود را حامی مردم و در کنار آنها معرفی می کنند برای طیف خاصی سودآور به نظر می رسد تا ثابت کنند حق با آنهاست و آنچه علیه این چهره های محبوب نوشته اند صحت دارد. فواید این ماجرا به همین محدوده می رسد، چه علی کریمی و کریمی مهاجرت کنند یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید