چه کسانی می توانند از سهم 20 درصدی طرح خرید و فروش خودروهای فرسوده استفاده کنند؟

چه کسانی می توانند از سهم 20 درصدی طرح خرید و فروش خودروهای فرسوده استفاده کنند؟

روز جدید بر اساس اعلام سخنگوی وزارت ایمنی، در «طرح تعویض خودروی مستهلک شده» که سهم ۲۰ درصدی از ظرفیت قرعه کشی محصولات خودروسازان را به خود اختصاص داده است، متقاضیان درخواست خود را در بازه زمانی ۲۰۱۸ ثبت کرده اند. انجام مرحله سوم فروش تلفیقی خودرو (26 تا 28 شهریور) در صورت استعلام، در صورت موجود بودن خودروی فرسوده با کد ثبت نام، خودروی درخواستی طبق شرایط تحویل داده خواهد شد.

این در حالی است که از امروز (چهارشنبه 25 شهریورماه) ثبت نام مرحله سوم فروش تلفیقی محصولات خودروسازان آغاز می شود و برای اولین بار علاوه بر قرعه کشی سهم طرح عادی و طرح جوانان جمعیت. (طرح ویژه مادران) سهم 20 درصدی از ظرفیت قرعه کشی محصولات خودروسازان به «طرح تعویض خودروی فرسوده» واگذار شد.

در صورت وجود خودروی فرسوده با کد ثبتی، مشروط بر اینکه فرد خودروی خود را اسقاط کرده و ظرف دو ماه آینده گواهی اسقاط ارائه کند، خودروی درخواستی تحویل خواهد شد.
امید کلیباف – سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت – در خصوص جزئیات این طرح و نحوه توزیع و شرایط آن در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: بر اساس بند و تبصره 7 قانون بودجه امسال 10 درصد از ظرفیت خودروهای مشمول طرح قرعه کشی باید برای طرح جایگزینی خودروهای فرسوده استفاده شود. از این رو در سومین طرح تلفیقی فروش خودرو که از امروز (چهارشنبه) آغاز می شود، برای اولین بار 20 درصد از ظرفیت خودروهای مشمول قرعه کشی را به این طرح اختصاص داده ایم. زیرا این اتفاق در مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو رخ نداد.

وی خاطرنشان کرد: به این ترتیب افرادی که خودروهای فرسوده هستند و مشمول این طرح می شوند می توانند در این مرحله از فروش تلفیقی خودرو ثبت نام کنند و کد ثبت نام این افراد از مدیریت مرکزی سوخت و حمل و نقل درخواست می شود. . در صورت وجود خودروی فرسوده تحت کد ثبت نام، مشروط بر اینکه فرد خودروی خود را اسقاط کرده و ظرف دو ماه آینده گواهی اسقاط را ارائه دهد، خودروی درخواستی (البته در صورت برنده شدن) تحویل داده می شود.

این مقام وزارت ایمنی یادآور شد: بر اساس ماده 10 قانون سازمان صنعت خودرو، خودروسازان موظفند به ازای هر چهار خودروی تولید شده گواهی اسقاط ارائه کنند تا خودروهای تولید شده شماره گذاری شوند. در حال حاضر شرایط موجود برای اعطای گواهی اسقاط خودروها به دلیل افزایش قیمت خودرو و نبود سازوکارهای تشویقی یا تنبیهی چندان به این صنعت نمی خورد و به نوعی به گلوگاه تبدیل شده است. لذا قانونگذار برای رفع این مشکل درصد فوق الذکر (10%) از ظرفیت قرعه کشی را جهت تخصیص به این منظور (تخریب و تعویض خودروهای فرسوده) در نظر گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید