چه کسی در تغییرات دولت جدید دست برتر را خواهد داشت؟

چه کسی در تغییرات دولت جدید دست برتر را خواهد داشت؟

باید دید چه کسی جایگزین زاهدی وفا و پرویز فتح در کابینه می شود.
چه کسی در تغییرات دولت جدید دست برتر را خواهد داشت؟

نامه نیوز اسفندماه سال گذشته در گزارشی از تغییراتی در دولت خبر داده بود (اینجا بخوانید). این گزارش حاکی است که فتح جایگزین محبر و زاهدی وفا جایگزین محسن رضایی در دولت خواهند شد. این گزارش بازتاب های زیادی داشت و در نهایت از سوی منابع دولتی رد شد.

حالا روزهای کاری سال جدید در دولت با استعفای وزیر آموزش و پرورش آغاز شد. تغییر وزیر نیز به دلیل اتفاقاتی بود که در موضوع واریز حقوق فرهنگیان رخ داد. اما این پایان ماجرا نیست. در روند خروج وزیر آموزش و پرورش زمانی که مخبر به عنوان داور از سوی رئیس جلسه برای یافتن مقصر عدم پرداخت حقوق و ارائه وی در جلسه انتخاب شد، حرف و حدیث های زیادی مطرح شد. به عنوان مثال زمانی که گزارش خبری یوسف سلامی در رادیو نشان داد که وزیر آموزش و پرورش مسئول این حادثه معرفی خواهد شد، یکی از مشاوران وی در چند توئیت عامل اصلی حادثه را افشا کرد و این ماجرا را بهانه کرد. خواستار آزادی وزیر شد.

هر چه بود، حاکمیت دولت، وزیر آموزش و پرورش را به عنوان مقصر این حادثه به افکار عمومی معرفی کرد و روال برکناری وی از دولت را آغاز کرد.

و این در حالی است که ساعتی پیش مجلس در گزارش خود اعلام کرد که سازمان برنامه و بودجه مقصر اصلی این حادثه است و تاخیر پرداخت ربطی به وزارتخانه ندارد.

نگاه دقیق‌تر به این ماجرا از منظر سیاسی، دیدگاه جدیدی به ما می‌دهد و به‌نوعی گزارش سال گذشته نیوز را تأیید می‌کند.

در این گزارش که به آرایش سیاسی در کابینه و جهت‌گیری تغییرات پرداخته شده است، نوشته شده است: «مسعود میرکاظمی برای پیشبرد تصمیم‌ها و ایده‌هایی که در ذهن دارد با مقاومت‌های زیادی از سوی جناح مخالف خود در کابینه مواجه است. او تا به امروز پیگیر ایده های اقتصادی خود است و تلاش زیادی برای اجرای آنها در جلسات تصمیم گیری انجام می دهد. اما او به یک دستیار در دولت نیاز دارد تا بتواند در سال سخت اقتصادی 1402 با سهولت بیشتری تعدیل های اقتصادی را انجام دهد. نگاهی دقیق به دولت رئیسی نشان می دهد که حلقه سیاسی اطراف آقای رئیس جمهور به میرکاظمی نزدیکتر است. انگشتری که البته چندان «حفره ای» نیست. میرکاظمی به لطف حمایت این افراد می تواند تا امروز بر جای خود تکیه کند. حالا آمدن فرد جدیدی – نزدیک به این حلقه – به کابینه جان تازه ای به اراده اقتصادی او می بخشد. همچنین شنیده ها حاکی از آن است که تغییر در دولت به نفع این گروه سیاسی و تقویت جایگاه میرکاظمی خواهد بود.» البته در این گزارش آمده بود که پرویز فتاح به کابینه آقای رئیسی خواهد پیوست.

حالا اتفاق وزیر آموزش و پرورش به وضوح موید موضع سیاسی میرکاظمی در کابینه است.

بله معاون میرکاظمی به درستی استعفا ندادن وی را تکذیب می کند. میرکاظمی از دولت خارج نمی شود اما در عین حال تغییرات در دولت به طور جدی در دستور کار است و در آینده نزدیک شاهد آن خواهیم بود.

نگاهی به تاریخچه توییت سپهر خلجی پس از استعفای وزیر آموزش و پرورش می اندازیم. در حالی که منابع دولتی مدعی استعفای وزیر بودند، وی این جمله را از آقای رئیسی (رئیس جمهور 10 فروردین) درج کرد: هیچ یک از مدیران دولتی برای حضور مستمر در دولت و دستگاه ها چک سفید دریافت نکرده اند. قابل ارزیابی هستند، اگر ببینم فردی توانایی و صلاحیت خدمت جهادی به مردم را ندارد، نیروی با انگیزه و متخصص دیگری جایگزین او می شود.

اما برخی این توئیت رئیس شورای اطلاع رسانی دولت را تاییدی بر سلسله تغییرات می دانند. تغییراتی که البته برخلاف تصور اصحاب رسانه با رفتن میرکاظمی رخ نخواهد داد، بلکه وی در کابینه باقی خواهد ماند و تیم سیاسی نزدیک به وی دست بالا را در کابینه خواهد داشت.

باید دید به جای افرادی مانند زاهدی وفا و پرویز فتاح نزدیک به این طیف چه کسانی وارد کابینه می شوند.

امسال، دولت باید کابینه را انعطاف‌پذیرتر و منسجم‌تر کند.

دیدگاهتان را بنویسید