طرح جدید حجاب چگونه خواهد بود و چه پیامدهایی را در پی خواهد داشت؟

طرح جدید حجاب چگونه خواهد بود و چه پیامدهایی را در پی خواهد داشت؟

جدی ترین و محتمل ترین سناریویی که گمان می رود در رونمایی از طرح جدید حجاب عمومی ارائه شود، اعمال محدودیت ها و احیاناً جرایم خاص برای افراد بی حجاب است. هدف این سناریو بازگرداندن وضعیت حجاب عمومی زنان به دولت قبل از شروع ناآرامی های اخیر در کشور با استفاده از قدرت نرم است. این بدان معناست که بدون استفاده از برخورد فیزیکی و تنبیه مستقیم، افراد می توانند از طریق سلسله مجازات های نظارتی هوشمند، مجدداً روسری به سر کنند. اما این سناریو از دو طریق قابل تحقق است

– حسین جلالی، نماینده مردم رفسنجان و انار در شورای اسلامی روز سه شنبه (24 آذر) از تداوم هنجارشکنی ها تا یکی دو هفته آینده و بازگرداندن روسری به زنان خبر داد. وی درباره تغییر نحوه دعوت به حجاب در سه مرحله تذکر، اخطار و انسداد حساب بانکی افراد بی حجاب گفت. همین اظهارات کافی بود تا بلافاصله گمانه زنی های مختلفی در مورد اجرای طرح جدید حجاب ایجاد شود.

به گزارش فرارو، اظهارات جلالی در خصوص مسدود شدن حساب بیحجاب با انتقادات جدی مواجه شد. بسیاری خاطرنشان کردند که چنین طرحی منجر به ورشکستگی بانکی و تورم در بازارهای طلا، خودرو و ارز خواهد شد. ادعای جلالی به سرعت از سوی رئیس بانک مرکزی تکذیب شد و حتی خود او نیز ادعای خود را پس گرفت و گفت که از اظهاراتش سوء تعبیر شده است. هیچ برنامه ای برای مسدود کردن حساب ها وجود ندارد و هیچکس چنین چیزی را پیشنهاد نکرده است.

مجید نصیرایی، عضو کمیسیون فرهنگ مجلس در تازه ترین واکنش، ادعای مسدود شدن حساب های بانکی افراد بی حجاب را رد کرد و گفتن این سخنان را صلاح ندید.

اگرچه بحث مسدودی حساب افراد بی حجاب رد شد، اما همه شواهد حاکی از طرح جدید «حجاب و عفاف» در یکی دو هفته آینده است. در تأیید این مطلب می توان به اظهارات اخیر کبری خزعلی، رئیس سازمان فرهنگی، شورای اجتماعی زنان و خانواده و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر اینکه قوانین عفاف و حجاب مصوب شده است، اشاره کرد. شورای اسلامی یا شورای عالی انقلاب فرهنگی در آینده نزدیک به مرحله اجرا گذاشته می شود.

حال سوال مهم برای افکار عمومی، رسانه ها و ناظران این است که طرح احتمالی حجاب و عفاف در آینده نزدیک اعلام و اجرا خواهد شد؟ همچنین محدوده و ابعاد این طرح چقدر خواهد بود؟ در پاسخ به این سوال که طرح احتمالی حجاب چیست، می توان دو سناریو را طرح ریزی کرد که هر کدام به نوبه خود می تواند تبعات خاص خود را به دنبال داشته باشد. یکی از سناریوها، همانطور که اکثر ناظران پیش بینی می کنند، ایجاد رویه جریمه و مجازات است و سناریوی دیگر، سناریوی ضعیف تر ورود به مرحله «اخطار» است.

جدی ترین و محتمل ترین سناریویی که گمان می رود در رونمایی از طرح جدید حجاب عمومی ارائه شود، اعمال محدودیت ها و احیاناً جرایم خاص برای افراد بی حجاب است. این سناریو استفاده از قدرت نرم برای بازگرداندن وضعیت حجاب عمومی زنان به شرایط قبل از شروع ناآرامی های اخیر است. این بدان معناست که بدون استفاده از برخورد فیزیکی و تنبیه مستقیم، افراد می توانند از طریق یک سری مجازات های نظارتی هوشمند، روسری خود را دوباره به سر کنند. اما این سناریو از دو طریق قابل تحقق است.

مورد اول ممکن است مبتنی بر اعمال محدودیت های گسترده و چند جانبه با جریمه های کلان باشد. در این چارچوب فرض بر این است که محدودیت ها کلی و گسترده خواهد بود. یعنی از بزرگترین سطوح جامعه تا کوچکترین سطوح را پوشش خواهد داد. به بیان واضح تر، دامنه محدودیت ها می تواند از ادارات دولتی گرفته تا مکان های عمومی مانند فرودگاه ها و مجتمع های خرید تا سوپرمارکت ها و نانوایی های محلی باشد.

انتظار می رود بین متخلفان و کسانی که آنها را دریافت می کنند پیوند دوگانه ایجاد شود. بنابراین نه تنها افراد محجبه مشمول جریمه و مجازات می شوند، بلکه پذیرندگان نیز از ادارات و اماکن عمومی گرفته تا کوچکترین اماکن عمومی مشمول جریمه و مجازات می شوند. در این چارچوب، در سطح فردی، فرد بی حجاب احتمالاً با تذکر، تذکر و شاید محرومیت از خدمات عمومی مواجه خواهد شد. با این حال، ادارات یا هر نهادی که با آن شخص تعامل داشته باشد یا به اصطلاح میزبان آن شخص باشد، در سطوح مختلف با تعلیق، جریمه یا مجازات مواجه خواهند شد.

به عنوان مثال شاید راه اجرای این طرح تعیین نگهبان در تمامی مجتمع های مسکونی، خدماتی و تجاری باشد تا افراد بدون فرجت وارد نشوند. یا در صورت گزارش راننده یا مسافر مبنی بر توقیف خودرو به رانندگان خصوصی و عمومی اطلاع دهند. یا سوپرمارکت در صورت خدمت رسانی به افراد بدون حجاب با خطر پلمب شدن مواجه می شود. البته، اینها فقط نمونه های محدودی برای درک دامنه وسیع طراحی هستند، بنابراین هزاران مثال دیگر را می توان در اعمال این محدودیت های گسترده ارائه کرد.

اعمال این شکل گسترده جریمه و محرومیت نه تنها بر روی کاغذ، بلکه در عرصه عینی نیز قابل اعلام و اجراست، اما پیامدهای آن می تواند غیرقابل پیش بینی و همراه با آسیب های بزرگ باشد. اجرای این طرح در چنین سطح وسیعی بدون شک اکثریت قریب به اتفاق حوزه ها و البته زندگی روزمره اکثر مردم را در بر خواهد گرفت. سطح وسیع محدودیت‌ها و محرومیت‌ها، علاوه بر تقابل نهادهای دولتی و جامعه، مستقیماً مردم را علیه یکدیگر قرار می‌دهد.

شاید برخی تصور کنند که اگر خود رانندگان یا تاجران خود به خود مأمور یادآوری حجاب و عفاف شوند، چه ایده جذابی خواهد بود، اما نمی دانند که یک دوگانگی تحت عنوان «علنی بودن و خطر مجازات» ایجاد می شود. که می تواند منجر به عواقب بسیار مخربی شود. مثلا یک فروشگاه یا مغازه برای کسب درآمد و جذب مشتری، نیاز به تعامل سازنده با افراد کم حجاب نیز دارد، اما از ترس تنبیه جلوی آنها می ایستد. یک رویداد ضرر مضاعف در اینجا رخ خواهد داد. اولاً فروشگاه مقداری از مشتریان و درآمد خود را از دست می دهد و دوم اینکه به دلیل ترس از مجازات، احتمال درگیری و خشونت بین صاحب کسب و کار و بخشی از جامعه وجود دارد.

در سطحی دیگر، چنین اتفاقی می تواند منجر به پلیسی شدن جامعه شود. اگر هر مغازه یا مؤسسه ای بخشی را به عنوان امنیتی یا حتی در سطح شخصی ایجاد کند، صاحبان هر کسب و کار برای خود تعهد امنیتی تعیین کنند، دستور پلیس بر جامعه حاکم خواهد شد. ممکن است تصور شود که این محدودیت هوشمندانه و خودکار است و می تواند سازنده باشد. اما افزایش میل به خشونت و افزایش بزهکاری افراد در سطح عمومی پدیده ای است که نادیده گرفته می شود. زیرا اکثریت افراد جامعه این پتانسیل را دارند که به عنوان مجرم شناخته شوند. چنین حالتی میل به ایستادن را نیز افزایش می دهد.

اما مورد دوم، اعمال سناریوی حجاب با «جریمه» و «محرومیت هوشمندانه» ممکن است ابعاد محدودتری داشته باشد. در حالت دوم می توان این طرح را به گونه ای طراحی کرد که معیشت و کسب و کار را هدف قرار ندهد و تنها افرادی متخلف باشند که با محدودیت های خاصی همراه خواهند بود. به عنوان مثال افرادی که مرحله اخطار را پشت سر گذاشته اند ممکن است هنگام استخدام در موسسات دولتی و خصوصی با مشکل مواجه شوند. یا افرادی که حجاب دارند از خدمات عمومی مانند گرفتن وام بانکی و غیره محروم می شوند. مثال‌های زیادی در این زمینه می‌توان ذکر کرد که همه آنها بر اساس مجازات مجرم است نه پذیرش عمومی او.

اجرای این شرط نیز مانند شرط اول قطعا می تواند واکنش و پیامدهای عمومی را به دنبال داشته باشد که البته بسیار کوچکتر از شرط اول است. در این صورت، از دیدگاه نهادهای رسمی، جامعه به طور خودکار به دو بخش داخلی و غیر درونی تقسیم می شود. عده ای هم که به آنها بدجاب یا بیحجاب می گویند، بیگانه محسوب می شوند و خدمات به آنها محدود می شود. از سوی دیگر اعتقاد بر این است که حکومت فقط متعلق به خودی ها یا همان افراد مقید به قانون حجاب است.

طرح جدید حجاب در نسخه راهنمای تذکرگو

سناریوی دیگری که در رابطه با طرح جدید ابلاغی و حجاب اجرایی می توان مطرح کرد، بازگشت به همان وظیفه ای است که بر اساس مصوبات شورای انقلاب فرهنگی بر عهده گشت ارجاع و پلیس امنیت اخلاقی گذاشته شده است. بسیاری از ناظران سیاسی و اجتماعی بر این باور بودند که گشت ارشاد در قالب فعالیت های خود در سال های اخیر، محصول بدعت آمیز تحقق هدف اصلی خود بوده است. از نظر آنها منطق گشت ارشاد بر هدایت جامعه با اصل انذار و بر اساس امر به معروف و نهی از منکر است تا برخورد فیزیکی و برخورد مستقیم با محجبه و بدحجاب.

اگرچه احتمال این سناریو بسیار اندک است، اما احتمال ظهور نسخه جدید پلیس امنیت اخلاقی و گشت ارجاعی در سطح جامعه وجود دارد. نمایندگان با ظاهر و وظایف جدید. مامورانی که تنها وظیفه شان تذکر و صحبت با بدحجابی است. این سناریو بسیار ارزانتر به نظر می رسد اما به دلیل حساسیت ویژه مردم برای دیدن خودروها و ماموران ویژه گشت ارشاد، چنین سناریویی می تواند با سختی های خاصی نیز همراه باشد.

منبع: فرارو

دیدگاهتان را بنویسید