چه کسی مسئول این فاجعه مرگبار است؟

طرح جمعیت جوانان بالاخره تصویب شد. گفته می شود در این طرح مشوق هایی مانند قرعه کشی خودرو، 200 متر زمین و امکانات مالی برای خانوارها در نظر گرفته شده است.

غ

طرح حمایت از خانواده و جوانان جمعیت طرحی است که مدت هاست در مجلس دنبال می شود. هدف از این طرح تشویق جوانان به ازدواج و تشویق خانواده ها به بچه دار شدن است و در هر دو مورد حمایت و امکانات رفاهی فراهم می شود.

اما این طرح به این موارد محدود نمی شود. آموزش مادران، حمایت از مادران باردار، مبارزه با پدیده سقط جنین، سیاست کلی جمعیت و در نهایت درمان ناباروری از دیگر موارد مصوب در طرح جمعیت جوانان است.

محمدرضا جلایی پور در مطلبی در کانال تلگرامی خود نوشت:

* این قانون الزام آزمایش ژنتیک قبل از ازدواج را حذف می کند. طبق قانون و رویه قبلی، اگر سه پزشک تایید می‌کردند که حاملگی برای مادر مضر بوده یا جنین آسیبی به رحم وارد کرده است، مادر مجاز به سقط جنین بوده و سازمان اجتماعی حمایت از آزمایش‌های ژنتیک و غربالگری و غیره را می‌دهد. بیش از شش هزار سقط جنین قانونی تنها در میان جمعیت تحت پوشش مزایای اجتماعی انجام شد. بر اساس قانون جدید، این حمایت پایان خواهد یافت. با معرفی آزمایشات ژنتیکی و غربالگری قبل از ازدواج، سالانه هزاران کودک معلول به دنیا می آیند و هزاران کودک بیمار پس از تولد خواهند مرد. چه کسی مسئول فاجعه این مرگ ها و رنج های اجتناب ناپذیر است؟

* این قانون پرداخت بیمه سزارین و مراحل اضافی زایمان را ممنوع کرده است. به طور کلی این چه ربطی به رشد جمعیت دارد؟

* طبق ماده 54 که تجاوز به حریم خصوصی و اطلاعات شخصی شهروندان است، آزمایشگاه ها باید اطلاعات مشتریان را به صورت آنلاین ثبت کنند و زنان باردار را شناسایی کنند و اگر فرزندشان دیرتر به دنیا نیامد، اتهام سقط جنین به آنها تعلق می گیرد. چه کسی چنین حقی را به دولت داده است؟

* ماده 51 توزیع یارانه دولتی و وسایل پیشگیری از بارداری رایگان را ممنوع کرده است. نتیجه افزایش حاملگی های ناخواسته و بیماری های مقاربتی در گروه های محروم خواهد بود. چه کسی مسئول است؟

فروش داروهای ضد بارداری نیز نیاز به نسخه دارد. حق شهروندان برای جلوگیری از بارداری چه ربطی به اجازه پزشک دارد؟

* ماده 52 عقیم سازی (حتی موقت) را جرم انگاری کرده است. چه کسی به دولت این حق را داد که شخصی ترین و بی ضررترین تصمیمات شهروندان را جرم انگاری کند؟

*افزایش مدت مرخصی زایمان مطلوب است اما چرا محدود به کارمندان دولت است و شامل بخش خصوصی نمی شود؟ چرا آن را به پدر نمی دهید؟

* برخی از مزایایی که این قانون برای کودکان در نظر گرفته است، اولاً در کسری بودجه شدید فعلی، بار جدی بر دوش دولت گذاشته و ثانیاً غیرضروری (از جمله کاهش سن بازنشستگی) است. چرا هزینه های کلان کوله بار منابع عمومی را نمایندگان متقبل شدند؟

فرض غلط این قانون این است که برای جلوگیری از بحران سالمندی باید رشد جمعیت را افزایش دهیم. ولی:

* اولاً افزایش نرخ زاد و ولد باعث کاهش تعداد سالمندان و منابع مورد نیاز برای ارائه خدمات اولیه به آنها نمی شود، بلکه تنها درصد سالمندان را در کل جمعیت کاهش می دهد.

ثانیاً، بر اساس پیش‌بینی‌های آینده‌نگر، در دهه‌های آینده ما و سایر کشورها به دلیل دانش‌محوری و دیجیتالی شدن اقتصاد و توسعه هوش مصنوعی و کاهش نیاز به نیروی کار با بحران مواجه خواهیم شد. (از جمله در صنعت نسل جدید، کشاورزی، آموزش و خدمات) با بیکاری مواجه خواهیم بود نه کمبود نیروی کار. ناگفته نماند که امروز همچنان بحران بیکاری داریم نه کمبود نیروی کار و حتی در صورت کمبود نیروی کار می توانیم مهاجر بپذیریم.

سوم، برای افزایش رشد اقتصادی، به جای افزایش باروری ناخواسته در خانواده‌هایی که تمایل و توانایی تربیت صحیح فرزندان را ندارند، به نیروی کار ماهر و سالم نیاز داریم که نیازمند بهبود کیفیت آموزش و بهداشت عمومی باشد (کره جنوبی دارای 34 نفر جمعیت است. میلیون کمتر از ایران است، اما تولید ناخالص داخلی آن بیش از 8 برابر ایران است.

رابعاً برای مقابله بهتر با موج سالمندی، بهتر است بحران را با صندوق های بازنشستگی حل کنیم، سن بازنشستگی را افزایش دهیم و خدمات اولیه سالمندان را ارتقا دهیم (که متاسفانه در اولویت دولت و مجلس هم نیست). نه رشد جمعیت

پنجم، امروزه دیگر «اندازه جمعیت» جزء اصلی قدرت و بازدارندگی ملی نیست، بلکه بازدارندگی در ترکیب با کیفیت آموزش و سلامت جمعیت، قدرت اقتصادی و میزان وابستگی سایر کشورها به اقتصاد، نظامی و قدرت دیپلماتیک و رضایت عمومی از دولت.

* این قانون مانند طرح حمایتی (به نام حمایت گرایی، نوعی اقتدارگرایی دیجیتالی) به نام حمایت از خانواده، اقتدارگرایی را به بستر شهروندان می کشاند.

دیدگاهتان را بنویسید