چیزی به نام «کپی رایت» در هنر وجود ندارد / از بهترین ها بدزدید!

ساعت: 13:46
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۲۲
کد خبر: 1800041

بهروز افخمی کارگردان سینما گفت: بسیاری از نویسندگان بزرگ گفته اند: «از بهترین هایی که نوشته ایم بدزدید. مهمترین چیز در سازگاری ربودن طعم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش روابط عمومی جشنواره، بهروز افهمی در سومین روز از اکران مردمی دوازدهمین جشنواره فیلم عمار در کارگاه آموزشی «اقتباس; وی در سخنانی گفت: از رمان تا فیلمنامه، هنر را معمولاً هنر می نامند که معاصران به آن می گویند و فردوسی آن را هنر می نامد. در هر هنری باید با تقلید از استاد و تمرین های مکتوب شروع کرد و شاید در سال های آینده اجازه نوشتن فیلمنامه ای اقتباسی به او داده شود. به نظرم کسانی که فیلمنامه را در این کارگاه نوشتند و سعی کردند ایده خود را بنویسند اشتباه کردند.

کارگردان «فرزند صبح» ادامه داد: همه فکر می‌کنند ایده‌ای که قبلاً به آن توجه نشده است، معمولاً داستان‌های کافی نخوانده است، اما در بحث پرداخت ضعیف ایده‌ها، قصه‌گویی و بازسازی این داستان بد، خودش اقتباسی است. “

مهمترین چیز در اقتباس طعم دزدی است

وی ادامه داد: در بحث حقوقی می توانیم همین ایده را طوری پرورش دهیم که شکل ایده اصلی به خود نگیرد و بعداً هیچکس نتواند شکایت کند. این خودش یک اقتباس است. البته از خریدن و پول دادن به این نویسنده اول ایرادی ندارد و خیلی خوب است، کارگردان های زیادی در دنیا این کار را به خوبی انجام دادند، آمدند و گفتند ما فیلمی را دیدیم، همه تعریف می کنند، من هم همینطور. من هستم. این فیلم را طوری می سازم که معلوم شود فیلم اولش خوب نبوده است.

افهمی گفت: بارزترین نمونه، بازسازی وارونه کازابلانکا توسط هاوارد هاکس از داستان داشتن یا نداشتن ارنست همینگوی است و نسخه ایرانی این اقتباس، ناخدای خورشید ناصر تقوایی است. ارنست همینگوی یکی از بهترین اقتباس ها و وفادار به داشتن یا نداشتن است.

این فیلمنامه نویس گفت: اقتباس را نباید با ترس و دلهره انجام داد. فکر اینکه فردا بیایند ما را متعجب می کند که چرا یک اثر هنری خوش ساخت را خراب کردی. این طرز فکر ترسناک است. ما برعکس آمریکا هستیم، آنها هنوز دولتی نیستند. آنها صحنه های معکوس ما هستند، از نظر فرهنگی و اجتماعی نمی ترسند و می ترسند. آمریکایی ها ضرب المثلی دارند که می گوید سیستم ما سقوط نمی کند زیرا دائماً در حال تنظیم است و هاکس عادت داشت بارها و بارها تاریخ بسازد.

وی گفت: در هنر اخلاق به این معنا که ما دزدی نکرده ایم نشان از ساده لوحی است. می دانید که ایران عضو کنوانسیون برن نیست. شما به عنوان یک ایرانی حق دارید هر منبعی را بپذیرید و دولت از شما حمایت می کند. دولت قبل از انقلاب عضویت در این کنوانسیون را نپذیرفت و بعد از انقلاب از امام سوال شد که با کنوانسیون برن و قانون کپی رایت چه باید کرد؟ امام پس از توضیح کپی رایت و کپی رایت برای ایشان فرمودند ما در اسلام قانون کپی رایت نداریم و تا کنون از عبارت امام بسیار استفاده کرده ایم.

کارگردان «عروس» تصریح کرد: کپی رایت یعنی چه؟ یعنی نویسنده تا آخر عمر خرج خودش را می کند و درصدی از آن را دریافت می کند؟ وقتی امام می گوید ما کپی رایت نداریم، منظورش این است که مثلا طلبه ها کتاب بنویسند، بعد بنویسند تا مردم را راهنمایی کنند یا شهریه بگیرند یا در صورت لزوم از حمص و زکات استفاده کنند یا کار کنند و مثلاً زندگی از پول کشاورزی دمش گرم است، پس چرا باید تا آخر عمر از این نوشته بهره ببرد؟

یکی از اعضای هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: بسیاری از نویسندگان بزرگ همین را گفته اند: از بهترین هایی که نوشته ایم بدزدید. چون با گذشته مان هم همین کار را کردیم. مهمترین چیز در اقتباس سلیقه دزد است! حتی اسکار هم جایزه ای برای فیلمنامه اقتباسی و جایزه ای برای فیلمنامه اصلی دارد. جایزه فیلمنامه دو برابر شد زیرا اگر فقط یک جایزه وجود داشته باشد، فیلمنامه‌های اقتباسی همیشه برنده جایزه خواهند بود، زیرا این فیلم‌نامه‌ها از یک داستان پرفروش اقتباس شده‌اند. بنابراین آنها نیز فکر می کنند که فیلمنامه اصلی باید دیده شود. بسیاری از فیلم های ایرانی منبع اقتباسی آشکاری دارند که برخی از آنها حتی منبع اقتباسی پنهانی ندارند، اما تقریباً مانند هر فیلم ایرانی، در جایی از دنیا شنیده شده است.

این فیلمنامه نویس ادامه داد: دنیا دنیای قدیمی است، همه فرصت ها از ما گرفته شده، هیچ کدام از شما جوانان. در این همه درد، درد دنیای قدیم این است که شما هم عذاب وجدان دارید، ما یک چیزی گرفتیم، این درست نیست و آدم باید فکر کند که این فکر را از کجا آورده اند.

همه ما می دانیم که انگلیسی ها دزد دریایی هستند

افهمی ادامه داد: به یاد دارم زمانی که در مجلس بودم، آن دسته از روشنفکران آمریکایی و انگلیسی که در مجلس بودند و بر مطبوعات مسلط بودند، فشار زیادی به ایران برای پیوستن به کنوانسیون برن وارد کردند. ایران به طور کلی از محصولات فکری غربی استفاده می کرد. ایران یکی از چهار کشوری بود که قانون کپی رایت را تصویب نکرد و این ممکن است باعث شده باشد که کشورهای دیگر بخواهند قانون کپی رایت را نادیده بگیرند. محرومیت از عقاید.

یکی از اعضای هیات انتخاب چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: فشار عوامل غربی برای پیوستن به ایران در کنوانسیون برن به این دلیل بود که دیدند جوانان ایرانی به راحتی می توانند از تحولات و ایده ها استفاده کنند. ما در سفر بودیم در هواپیما یکی از خبرنگاران اصرار داشت که ما را دزد دریایی خطاب کنند. همه ما می دانیم که انگلیسی ها دزد دریایی هستند.

کارگردان این فیلم در ادامه توضیح داد: اما الان ایرانی ها به سن تولید رسیده اند. در جشنواره فیلم فجر امسال فیلم‌های اول و دوم زیادی حضور داشتند و امروز ارزش عضویت در این کنوانسیون را دارد.» اما هنوز درست نیست و هیچکس نمی تواند از مدیران ما بدزدد، فقط کار خود را ثبت کنید.

وی افزود: از آن مهمتر اینکه جوانان انقلابی در سراسر دنیا گاهی اوقات جوانان از جمله ثروتمندان را می بینند که دور هم جمع می شوند و همه چیز را در فضای مجازی با دیگران به صورت متن باز به اشتراک می گذارند. این جنبش بزرگترین خطر برای جهان سرمایه داری است که حق اندیشه و اندیشه را از مردم سلب می کند. همانطور که امام فرمودند این ایده خرید و فروش نمی شود و ما نباید برای همیشه به کنوانسیون برن بپیوندیم.

فردوسی خالق بزرگ عمل است

کارگردان گاوونی گفت: یکی از قسمت های یادگیری اقتباس از فیلمنامه دیکته است، سپس می توانیم وارد اقتباس شویم و پس از طی این مراحل و پس از سال ها می توانیم روی ایده خود کار کنیم. من وارونگی اصول فیلمنامه نویسی در ایران را قبول دارم. باید فرض کنیم که فیلمنامه اقتباسی را یاد می گیریم و سپس به سمت نوشتن فیلمنامه های اصلی برویم، اما در ایران اینطور نیست.

وی در پایان گفت: خود ما آثار تطبیقی ​​داریم که بارزترین آنها شاهنامه است. شاهنامه که بزرگترین رمان جهان است را می توان به بیش از 100 فیلم و هزار انیمه تبدیل کرد. اما نمی توان برای اقتباس به دربار حافظ و خیام رفت. چون شعر در ترجمه گم می شود. ناگفته نماند اقتباس ها. اما شاهنامه متفاوت است. اگر فردوسی به دنیا می آمد، سینما را اختراع می کرد، اکشن استثنایی است و اگر الان در دنیای ما بود، آمریکایی ها می گفتند بیا و برای ما اکشن کن.

دوازدهمین جشنواره مردمی فیلم عمار از شنبه ۱۸ دی ماه آغاز می شود و تا ۲۳ دی ماه آثار این جشنواره در سینما فلسطین تهران و به صورت مجازی در سایت Ammaryar.ir نمایش داده می شود.

اختتامیه جشنواره عمار 24 دی ماه با شناخت برگزیدگان در بخش های مستند و داستانی برگزار می شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید