عدم رعایت قوانین کپی رایت، امنیت طراحان مد را به خطر انداخته است

وی با بیان اینکه فرهنگ پوشش در فرهنگ و تمدن ما سابقه بسیار طولانی دارد، افزود: ه.


این کارشناس ارشد مطالعات هنر بیان می کند: حتی در دوره اشکانیان که طراحی لباس به شدت تحت تأثیر فرهنگ غربی و یونانی قرار داشت، ایرانیان از آن نگاه ویژه ای گرفتند به طوری که هنوز برهنگی در پوشش ایرانیان وجود ندارد و پس از ظهور اسلام. لباس موجود با آن تبدیل به آموزه های اسلام و حجاب شد.


وی با اشاره به مولفه های پوشش ایرانی-اسلامی گفت: به نظر من پوشش ایرانی-اسلامی باید بتواند انتظارات مردم را از نظر راحتی، زیبایی و در عین حال مطابق با فرهنگ پوشش برآورده کند. “

اللهیاری گفت: «استرابو» مورخان یونانی معتقد است که «اگر قسمتی از بدن ایرانیان برهنه باشد نشان دهنده بی شرمی است، بنابراین همیشه لباس بلند می پوشیدند و بیشتر مردم برده هایی می پوشیدند که پاهای خود را می پوشاندند» و این گفته ثابت می کند که در این دوره در ایران فرهنگ پوشش متفاوتی وجود داشت.

پیش بینی گردش مالی سالانه دو و نیم میلیون دلاری در صنعت مد و لباس

وی افزود: نمونه دیگری که می توان به آن نگاه کرد، پوشش سنتی اقوام مختلف است که نمونه هایی از آن هنوز وجود دارد. به طوری که می توان به قد لباس هایی که در اقوام مختلف بالا بوده و پوششی در آنها وجود داشت، نگاه کرد، حتی اگر این اقوام از دین مبین اسلام پیروی نکنند.


این کارشناس طراحی پارچه و لباس گفت: در دوره های مختلف تاریخی شاهد فرهنگ پوشاک در بین پوشاک ایرانی هستیم که نشان از قدمت پوشش در ایران دارد. آنها بدن را می شناسند.


وی در خصوص مشکلات حوزه طراحی لباس اذعان داشت: در حوزه مد و لباس مشکلات زیادی وجود دارد اما مهمترین مشکل در حوزه طراحی لباس کپی رایت است که ارائه طرح های طراحی شده توسط طراحان را تسهیل می کند. گاهی اوقات با مدل های بسیار ضعیف تر در کشور.”


اللهیاری گفت: طراحان سال ها وقت، انرژی و هزینه را صرف طراحی های خود می کنند تا به سطح توانایی طراحی یک طرح مناسب و با وقار برسند، اما کپی و تقلید از طرح های آنها گاهی بسیار آسان است. به عنوان مثال، یک مد خاص که توسط یک برند در کشور تولید می شود، توسط بسیاری از کارگاه ها و حتی کارخانه ها قابل کپی و تقلید است.

وی افزود: در سال های اخیر اتفاقات خوبی در زمینه طراحی لباس رخ داده است. مانند لوگوی شیما که بسیاری از طراحان موفق به دریافت لوگوی شیما برای کار خود شدند.

لزوم ایجاد پیوند بین دانشگاه های طراحی لباس و صنعت


وی گفت: صنعت مد و لباس بسیار گران است و تخمین زده می شود سالانه بیش از دو میلیارد دلار گردش مالی داشته باشد و فقدان قوانینی برای جلوگیری از تکراری بودن این جریان مالی را افزایش می دهد و شاید قوانین به همین دلیل است. هیچ ماده جامدی برای جلوگیری از تکرار وجود ندارد.


وی گفت: تنها حمایتی که از برندها یا برندهای طراحان لباس می شود، یعنی شما می توانید هر لباسی را کپی کرده و به عنوان طرح خود بفروشید و این در واقع می تواند برای طراحان لباس و ایمنی آنها در محل کار بسیار مشکل ساز باشد. “خطر.


اللهیاری گفت: یکی دیگر از مشکلات بزرگ کمبود حامیان مالی و حامیان مالی است، بنابراین یک طراح لباس در ابتدای کار خود مانند کارآفرینی است که باید هزینه پروژه خود را متقبل شود.


وی با اشاره به اینکه استفاده حرفه ای از طراحان لباس وجود ندارد و آثار آنها از کپی محافظت نمی شود، خاطرنشان کرد: وی ادامه داد: تعداد محدودی از شرکت ها به صورت حرفه ای کار می کنند و از طراحان لباس حرفه ای استفاده می کنند. این در حالی است که اکثر تولیدکنندگان و کارخانه ها دپارتمان طراحی ندارند و فقط مدل های محبوب را برای محصولات خود کپی می کنند و البته ما برندهای خوبی داریم که از طراحان قوی استفاده می کنند.


این کارشناس ارشد پژوهش هنر در پایان گفت: با توجه به شرایط اقتصادی که قیمت پارچه در آن بسیار افزایش یافته است، حمایت از پروژه برای طراحان صحنه و لباس از نظر مالی مشکل است و نمی‌توانند با اوقات فراغت بیشتر طرح‌های خلاقانه و کاربردی‌تری داشته باشند. ایجاد یک صنعت متصل به گونه ای که هنر دانشجویان و فارغ التحصیلان طراحی پارچه و لباس در راستای صنعتی شدن پیشرفته و موثر باشد.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید