کاخ سفید از خروج برخی بانک های روسی از سوئیفت حمایت کرده است

در این بیانیه آمده است که ایالات متحده و کمیسیون اروپا متعهد به تلاش برای تبدیل جنگ در اوکراین به یک شکست استراتژیک برای روسیه هستند.

در این بیانیه آمده است: ما رهبران کمیسیون اروپا، فرانسه، آلمان، ایتالیا، بریتانیا، کانادا و ایالات متحده، جنگ انتخاباتی پوتین و حملات به کشور مستقل و مردم اوکراین را محکوم می کنیم.

در این بیانیه آمده است: “ما در کنار دولت اوکراین و مردم اوکراین در تلاش های قهرمانانه آنها برای مقابله با تجاوز روسیه ایستاده ایم.”

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: جنگ روسیه حمله به قوانین و هنجارهای بین المللی است که از زمان جنگ جهانی دوم حاکم بوده است و ما متعهد به دفاع از آن هستیم.

کاخ سفید در بیانیه ای اعلام کرد: ما روسیه را مسئول خواهیم دانست و به طور جمعی تضمین می کنیم که این جنگ یک شکست استراتژیک برای پوتین است.

کمیسیون اروپا صبح یکشنبه پس از جنجال های فراوان اعلام کرد که متحدان غربی آن با حذف برخی بانک های روسی از سیستم سوئیفت موافقت کرده اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا گفت، اتحادیه اروپا به همراه ایالات متحده و دیگر شرکای غربی قصد دارند تحریم های بیشتری علیه روسیه اعمال کنند، از جمله قطع دسترسی به سوئیفت به تعدادی از بانک های روسی.

پیش از این، سی ان ان روز شنبه به نقل از منابع اطلاعاتی آمریکا گزارش داد که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا به طور جدی در حال بررسی عدم دسترسی روسیه به سیستم مالی سوئیفت است.

مقامات گفتند که مقامات آمریکایی و همتایان اتحادیه اروپا به بررسی گزینه‌هایی از جمله تحریم‌ها علیه بانک‌ها و مؤسسات خاص و حذف آنها از شبکه سوئیفت، به جای محروم کردن کل اقتصاد روسیه از این شبکه، ادامه می‌دهند.
سی ان ان اضافه کرد که محروم کردن روسیه از دسترسی به شبکه سوئیفت یک گزینه هسته ای در پاسخ به حمله روسیه به اوکراین است. بایدن و مشاورانش به دشواری مسدود کردن دسترسی روسیه به سوئیفت اشاره کرده و خاطرنشان کردند که ایالات متحده به تنهایی نمی تواند این کار را انجام دهد.

رسانه ها افزودند، بایدن روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت که بقیه اروپا نمی خواهند چنین موضعی اتخاذ کنند. اما پس از کنفرانس مطبوعاتی بایدن، که در آن او تحریم‌های جدید علیه روسیه را اعلام کرد، به نظر می‌رسد دولت آمریکا به این موضع نزدیک می‌شود زیرا متحدان اروپایی‌اش اکنون از آن حمایت می‌کنند.

به گفته یک مقام آمریکایی، دولت بایدن این موضوع را با بانک مرکزی در میان گذاشته است. در همین حال، مقامات آمریکایی در حال مذاکره با اتحادیه اروپا در مورد یک اقدام احتمالی هستند.

سخنگوی دولت آمریکا گفت که در صورت سقوط کی یف، پایتخت محاصره شده اوکراین، احتمالا تحریم های بیشتر غرب علیه روسیه اعمال خواهد شد. هنوز مشخص نیست که او پس از ترک این سمت چه خواهد کرد.

برونو لومیر وزیر دارایی فرانسه روز جمعه گفت که قطع روابط با سوئیفت آخرین راه حل است و اتحادیه اروپا و ایالات متحده تصمیم گرفته اند فعلا روابط خود را با سیستم بانکی سوئیفت روسیه قطع نکنند. اما کریستین لیندنر، وزیر دارایی آلمان گفت که برلین آماده است ارتباط روسیه را با سیستم بانکی سوئیفت قطع کند. برلین قبلا با این اقدام مخالفت کرده بود.

SWIFT مخفف جامعه ارتباطات مالی بین بانکی جهانی است که در می 1973 توسط 239 بانک در 15 کشور اروپایی و آمریکای شمالی راه اندازی شد تا جایگزین روش های غیر ارتباطی شود.

در حال حاضر بیش از 9700 بانک و موسسه مالی در 209 کشور عضو جامعه مالی بین بانکی جهانی وجود دارد. در سال 2001، بیش از 1.5 میلیارد پیام از طریق سیستم سوئیفت در سراسر جهان رد و بدل شد.

سوئیفت در بلژیک مستقر است و بر اساس قوانین آن کشور فعالیت می کند و ایالات متحده، هلند، بریتانیا و هنگ کنگ به عنوان مراکز پشتیبانی اعضا فعالیت می کنند. سوئیفت در هر کشوری SAP دارد، یعنی. نقطه دسترسی سوئیفت که توسط موسسه سوئیفت کنترل می شود (در ایران SAP در بانک مرکزی قرار دارد).


سامانه سوئیفت برای ارسال و دریافت انواع پیام های ارزی بین واحدهای ارزی بانک های داخلی و بانک های خارجی استفاده می شود.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه روز دوشنبه با انتقاد از بی تفاوتی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو گفت که کشورش استقلال جمهوری های دونتسک و لوهانسک را به رسمیت می شناسد و با رهبران این جمهوری در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی امضا کرده است.

پوتین صبح روز پنجشنبه ۲۴ فوریه در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه اعلام کرد که در دونباس اقدام نظامی می کند و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح های خود را زمین بگذارند و به خانه بازگردند.

در واکنش به اقدام پوتین، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا بیانیه ای صادر کرد و گفت که جهان روسیه را مسئول خواهد دانست. پوتین یک جنگ از پیش طراحی شده را انتخاب کرده است که منجر به تلفات فاجعه بار و رنج انسانی خواهد شد.

رئیس جمهور همچنین پس از گفتگو با اعضای گروه هفت گفت: ارتش روسیه حمله وحشیانه ای را به مردم اوکراین انجام داده و آن را غیرمنطقی، غیر ضروری و از قبل برنامه ریزی شده خواند و ولادیمیر پوتین را متجاوز خواند. و اعلام کرد که تحریم های جدیدی را علیه مسکو اعمال خواهیم کرد.

تاکنون آمریکا بانک ها و مؤسسات مالی آمریکا و همچنین جریان 2 روسیه را تحریم کرده است. واشنگتن همچنین تحریم هایی را علیه ولادیمیر پوتین رئیس جمهور، سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه، سرگئی شویگو وزیر دفاع و والری گراسیموف رئیس ستاد کل ارتش اعمال کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید