کارت به کارت مشمول مالیات شد!

سیدمحمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی کشور در چهار عنوان افزایش درآمد پایدار و تحقق بودجه بدون نفت، مقابله با فرار مالیاتی و وصول بدهی های دولت، تکریم مودیان و خدمت به مردم و تسهیل در انجام تعهدات مودیان را دسته بندی کرد. .

وی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی کشور برای دومین سال متوالی رتبه برتر ارزیابی عملکرد هجدهمین جشنواره شهید رجایی را کسب کرده است، با تشریح افزایش درآمدهای پایدار و تحقق بودجه بدون نفت، گفت: رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: سهم صنایع دستی و مشاغل از تولید ناخالص داخلی حدود 30 درصد است اما سهم آنها از مالیات های کشور کمتر از 5 درصد است. بر این اساس میانگین مالیات پرداختی اصناف بابت عملکرد از سال 1401 تاکنون پنج میلیون تومان بوده است، اما در 7 ماهه اول آن سال بیش از 92 درصد افزایش مالیات مشاغل استانی را نشان می دهد.

سبحانیان با بیان اینکه تعداد خانه های مجلل وارد شده به سازمان مالیاتی در سال 1401 برای کل کشور معادل 40497 واحد بوده است. وی گفت: سازمان امور مالیاتی تنها با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان بیش از 110 هزار واحد خانه لوکس در تهران را شناسایی کرده است.

وی افزود: در شش ماهه نخست امسال درآمد مالیاتی به بیش از دو برابر درآمد نفتی رسیده است. این دستاورد بزرگ دولت سیزدهم کاهش وابستگی به نفت و تامین مالی پایدار و غیر تورمی با تمرکز بر مالیات استانی بر غلات درشت و مبارزه جدی با فرار مالیاتی بوده است.

رئیس امور مالیاتی سازمان در بخشی دیگر از سخنان خود به مبارزه با فرار مالیاتی و وصول مطالبات دولت نیز اشاره کرد و گفت: با راه اندازی سامانه مودیان و پایانه های فروشگاهی، برای اولین بار شاهد گنجاندن کارت اطلاعات کارت های جانبی در وصول مالیات از سوی دیگر با راه اندازی سامانه افشاگری در مدت 6 ماه از سال 1402 تعداد 16 هزار و 251 گزارش مردمی در سامانه مربوطه ثبت شد.

سبحانیان همچنین خاطرنشان کرد: سازمان امور مالیاتی بر اساس قانون بودجه سال 1402 اقداماتی را از محل معوقات بدهکاران مالیاتی برای تامین منابع سازمان هدف انجام داده است که از جمله آن می توان به پرداخت مطالبات تولیدکنندگان گندم و کلزا به مبلغ 100 میلیون ریال اشاره کرد. 25 هزار میلیارد تومان . این مسئول همچنین از اختصاص 11 هزار میلیارد تومان عوارض آلایندگی به استان خوزستان خبر داد.

وی با بیان اینکه مبارزه با فرار مالیاتی اولویت اول سازمان امور مالیاتی است، تاکید کرد: در هفت ماهه امسال بیش از 2 میلیون و 700 هزار مودیان جدید با بررسی های متقاطع داده ها و بانک های اطلاعاتی شناسایی شدند. همچنین 18 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی نیز کشف و شناسایی شد.

رئیس سازمان امور مالیاتی گفت: برای اولین بار یکی از راه های فرار مالیاتی با تنظیم اظهارنامه برآوردی بسته شد و برای اولین بار بیش از 600 هزار اظهارنامه برآوردی برای صاحبان مشاغل و اشخاص حقوقی بدون اظهارنامه و اظهارنامه انجام شد. فرار مالیاتی به صورت سیستماتیک صادر خواهد شد.

وی در تشریح تکریم مودیان و خدمت رسانی به مردم از افزایش 508 درصدی میز خدمت در بازار و میادین اصلی شهر برای رفع مشکلات مالیاتی و مودیان و ارتقای مرکز پاسخگویی 1526 خبر داد. سبحانیان با اشاره به افزایش سقف تسهیلات بانکی بدون بدهکار در ماده 186 گفت: با توجه به پیشنهاد سازمان امور مالیاتی به بانک مرکزی مبنی بر اصلاح ضوابط اجرای تبصره 1 ماده 186 قانون. در خصوص مالیات های مستقیم از این پس امکان افزایش خودکار سقف اعطای تسهیلات خرد بدون اخذ گواهی مالیاتی وجود دارد بخشنامه جدیدی به صورت سالانه و بدون تشریفات و اطلاع رسانی ارائه می شود.

رئیس سازمان امور مالیاتی افزود: بر اساس این پیشنهاد، اعطای تسهیلات ارزی یا ریالی توسط بانک ها به کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی (صاحبان مشاغل) در سال شمسی برای اشخاص حقوقی تا سقف 65 درصد میانگین معاملات برای سال 1402 معادل 9.425 میلیارد ریال و برای افراد تا سقف 35 درصد سهمیه مذکور (برای سال 1402 معادل 5 میلیارد و 75 میلیون ریال) نیازی به ارائه گواهی مالیاتی به بانک نخواهند داشت.

وی حذف شرط داشتن پرونده مالیاتی برای صدور مجوز، ایجاد دفتر واکنش سریع تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی بزرگ و اجرای نرخ صفر مالیاتی برای موسسات خیریه، احزاب، انجمن ها و موسسات مردم نهاد و حمایت از توسعه همه در کشور از دیگر اقدامات سازمان امور مالیاتی احترام به مودیان.

این مقام مسئول در بخشی دیگر از سخنان خود درباره اقدامات رفع تکلیف مودیان نیز از پیوند نظام مالیاتی با سامانه اعتبار سنجی خبر داد و گفت: در سال جاری امکان بخشودگی صددرصدی جرایم قابل گذشت و آورده های بلندمدت (24 ماهه) وجود دارد. ) از تعهدات مودیان خرد به رؤسای کل امور مالیاتی کل کشور تفویض شد. سبحانیان با اشاره به پیگیری های انجام شده پس از تصویب لایحه ارتفاق مودیان گفت: تاخیر در اجرای قانون نظام مودیان و پایانه های تجاری موجب جریمه مودیان می شد، بنابراین دولت درخواست اصلاحی را به مجلس ارسال کرد. مهلت های موجود در لایحه ارتفاق برای مؤدی برای حل این موضوع».

وی افزود: انتصابات در مجلس تغییر و به شورای نگهبان ارسال شد، ایرادات و ابهامات شورای نگهبان در خصوص لایحه تکلیف مودیان به کمیسیون اقتصادی مجلس ارسال شد. اصلاح و تصویب شد و به زودی پس از رای گیری در مجلس اعلام خواهد شد. رئیس سازمان امور مالیاتی تسهیلات در پرداخت مالیات علی‌الحساب صادرکنندگان، حذف شمش طلا از مالیات بر واردات، پذیرش چک علاوه بر ضمانت‌نامه بانکی برای واردات ماشین‌آلات، عدم جریمه برای ارائه اظهارنامه را برشمرد. که مشمول تبصره ماده 100 از دیگر اقدامات این سازمان می باشد. سبحانیان در خصوص مالیات صفر 50 درصدی تجارت پنبه نیز گفت: رشد درآمدهای مالیاتی در سال‌های اخیر بدون فشار بر بنگاه‌های اقتصادی بوده است، بنابراین امسال بیش از 50 درصد (حدود 4 میلیون) بنگاه‌ها مالیات صفر خواهند داشت. حدود 40 درصد مالیات زیر بیست میلیون تومان پرداخت کردند. همچنین در دو سال گذشته بار مالیاتی بخش تولید 7 درصد کاهش یافته است.

نگاهی به توسعه شهرها و روستاها و ارتقای سلامت مردم با توزیع مالیات بر ارزش افزوده، کاهش نرخ ارزش افزوده کالاهای اساسی، معافیت و تخفیف مالیاتی فرزند سوم و بخشودگی جرایم مالیاتی فعالان تجارت آزاد دارد. . – مناطق صنعتی به عنوان سایر اقدامات برای ساده سازی تعهدات مودیان.

رئیس سازمان امور مالیاتی در پایان با اشاره به نظام مند شدن فرآیند مالیاتی استان گفت: تکریم مودیان راهبرد اصلی نظام مالیاتی است. اگر می‌خواهیم نظام مالیاتی به هدف اولیه خود یعنی وصول عادلانه مالیات دست یابد، باید احترام به مودیان را سرلوحه کار خود قرار دهیم. احترام به مالیات دهندگان به معنای احترام به مردم و برخورد مناسب با آنهاست. باید قدردان آنها باشیم و این مشکل را نه تنها با حرف بلکه با عمل نشان دهیم.