کارشناس فوتبال در مورد صعود تیم ملی: پیش بینی شما زیباست اما…

کارشناس فوتبال در مورد صعود تیم ملی: پیش بینی شما زیباست اما…

جلال چیراگ پور یکی از کارشناسان قدیمی فوتبال است که تحلیل های مختلفی روی مشکلات این ورزش انجام می دهد. چیراگ پور به تیم ملی ایران در جام جهانی قطر امیدوار است اما معتقد است جایگاه واقعی ایران در رده بیستم فوتبال جهان است و اتفاقات فوتبال می تواند ما را به دور دوم جام جهانی برساند.

او سخنان خود را اینگونه آغاز کرد: «هر وقت قبل از جام جهانی به امیدی می‌رسیم که ممکن است توهمی باشد. اینکه مثلا یک تیم را شکست دهیم و با دو تیم دیگر مساوی کنیم و به دور بعد برسیم. واقعیت در فوتبال متفاوت است. خیلی خوب است که شما هدف دارید، اما ما باید واقعیت ها را در نظر بگیریم. حتی در حال حاضر، بسیاری از مردم ممکن است فکر کنند که ما می‌خواهیم یکی از آمریکا و ولز را بگیریم و حتی با یکی هم بخریم. انگلیس را هم با تساوی متوقف می کنیم و با پنج امتیاز به دور بعد می رسیم. اما این پیش‌بینی فقط زیباست و هیچ ویژگی علمی و منطقی ندارد.»

چراغ پور در ادامه تاکید کرد: و دوست دارم این اتفاقات بیفتد و تیم ملی پیشرفت کند، اما حقیقت فوتبال را فراموش نمی کنم. حقایق تیم ملی ایران نشان دهنده رنکینگ فیفا است. ما تیم بیستم جهان هستیم و با این منطق باید سه بازی در مرحله گروهی انجام دهیم و جام حذفی را ترک کنیم. اگرچه فوتبال این منطق ها را نمی فهمد. فکر من این است که حتی اگر تیم ایران هر سه بازی را ببازد، نباید زیاد انتقاد کنیم.

این متخصص باتجربه صحبت های خود را اینگونه ادامه داد: در اولین بازی باید با تیم پنجم جهان بازی کنیم. من می شنوم که برخی می گویند انگلیس ضعیف است و ما حداقل از آنها یک تساوی می گیریم. انشاالله یک امتیاز بگیریم اما به نظر من این تیم فوق العاده قوی است و هیچ وقت ضعیف نبوده است. فوتبال انگلیس بسیار مرموز است و بر اساس آنچه ما فکر می کنیم نیست. از طرفی اولین بازی ما مقابل انگلیس است. بنابراین این مسابقه کلید صعود ما در دور بعد خواهد بود. همچنین می دانم که در بازی با آمریکا و ولز کار ما به سختی مقابل انگلیس نیست. اما اگر می خواهیم در این دو بازی خوب ظاهر شویم، ابتدا باید از انگلیس امتیاز بگیریم. می توانیم بگویم می توانیم. اما راهی وجود دارد، نیاز به تجربه و البته تاکتیک درست دارد. اگر همه اینها به درستی انجام شود، باید بر اساس اتفاقات فوتبالی از آنها امتیاز بگیریم. ما حتی ممکن است بازی را ببریم، اما این بر اساس رویدادها است، نه منطق.

از چیراگ پور پرسیدیم: «منطق فوتبال خودش می گوید ایران از گروهش صعود می کند؟» پاسخ داد: منطقی نیست، دلم می گوید صعود می کنیم. یعنی دوست دارم بالا بروم اما باید سخت کار کنیم و منتظر باشیم تا اتفاقاتی بیفتد. کی روش استراتژیست باهوشی است که از مهره های خود به بهترین نحو استفاده می کند. این راز موفقیت ماست. او برای هر لحظه برنامه بازی دارد و می بینید که رسانه های انگلیسی چقدر از ایران می ترسند و بعد از بازگشت کی روش جنگ روانی را آغاز کرده اند. همین شناخت جاده بود که باعث نگرانی اردوگاه بریتانیا شد. از طرفی اگر چیزی که همه به دنبالش هستیم مقابل انگلیس بیفتد و شکست نخوریم، شانس صعودمان بیشتر می شود. آن وقت حتی می توانیم به پیروزی در آمریکا و ولز فکر کنیم. “خدایا چی دیدی، شاید با هفت امتیاز برنده می شدیم.”

دیدگاهتان را بنویسید