کارمندان/هنرمندان قزوینی بدون هیاهو به اقتصاد استان کمک می کنند

از این میان قزوین یکی از استان هایی است که با وام گرفتن از شهرهای دیگر، صنایع دستی مختلفی دارد که می توان به گلدوزی، پشم بافی، آینه و گجت بافی اشاره کرد که منحصر به این استان است.

سید میثم حصاری در گفتگو با خبرنگار فرهنگ و هنر صبح قزوین ; وی با اشاره به صدور 7 هزار و 851 پروانه صنایع دستی در استان گفت: از این تعداد 6 هزار و 587 پروانه برای بانوان و یک هزار و 264 پروانه برای آقایان صادر شده است.

وی با بیان اینکه نیمی از پروانه های صادر شده کارآمد است، افزود: از سوی دیگر بسیاری از هنرمندان قزوینی که در حوزه صنایع دستی فعالیت می کنند بدون مجوز فعالیت می کنند.

ceecf8e3 fade 40d1 8fc9 79b55365a012 خبر خاکستری

آمادگی سازمان میراث فرهنگی برای صدور پروانه صنایع دستی

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین ادامه داد: اگرچه برخی از هنرمندان بدون پروانه صنایع دستی کار می کنند و موفق هستند، اما در صورت نیاز آمادگی داریم برای هنرجویان شاغل در این حوزه مجوز صادر کنیم.

این مسئول با بیان اینکه تمامی هنرمندان صنعتگر زیر نظر بیمه عشایری هستند، افزود: این یک رویداد ملی است و هم اکنون بر اساس تفاهم نامه ای که سازمان میراث فرهنگی با بیمه عشایری منعقد کرده است، تمامی هنرمندان باید از طریق این بخش بیمه شوند. “

حصاری تاکید کرد: با توجه به تاکید وزیر میراث فرهنگی بر کاربردی بودن صنایع دستی در حوزه زندگی مردم، استان قزوین سال ها در این راستا گام برداشته است که نتیجه آن را در نمایشگاه نوروزی شاهد بودیم.

وی بیان کرد: تاکید ما بر حضور همه هنرمندان در حوزه صنایع دستی کاربردی بود چرا که بازدید از نمایشگاه های مختلف به ما ثابت کرد که مردم بیشتر به محصولات کاربردی علاقه دارند و هنرمندان علاوه بر علاقه به صنایع دستی باید زمینه های لازم را نیز فراهم کنند. ایجاد صنایع کاربردی

وی با اشاره به آسیب های ناشی از صنایع دستی در دوران کرونا گفت: اگرچه کرونا به بسیاری از هنرمندان آسیب زده است، اما مجرمان سایبری با فروش آنلاین محصولات خود آسیب کمتری دیده اند.

وی گفت: تاکنون نمایشگاهی در خارج از کشور نداشته ایم.

60 رشته صنایع دستی در قزوین وجود دارد

حصاری با بیان اینکه 60 رشته صنایع دستی در استان وجود دارد، گفت: از آنجایی که قزوین شاهراه بین استان ها است، انواع صنایع دستی در این استان وجود دارد، اما می توان از قالی بافی، موج بافی، معرق و منبت به عنوان اصلی ترین آن ها نام برد. رشته های استان. .

این کارمند با اشاره به تاثیر بسته بندی در فروش محصولات تاکید کرد: قزوین دو سال پایلوت بسته بندی محصولات صنایع دستی بود و اکنون یک شرکت در استان کار بسته بندی ویژه ای را انجام می دهد.

وی ادامه داد: بسته بندی مناسب صنایع دستی در عرضه هر چه بهتر آنها نقش بسزایی دارد و تمامی این کالاها در نمایشگاه های بسته بندی شرکت می کنند.

معاون میراث فرهنگی استان با اشاره به استقبال کشورهای خارجی از صنایع سنتی سفال، چرم و گلدوزی قزوین گفت: چمدانی.

این مسئول تاکید کرد: صنایع دستی در صورت تولید کالاهای مورد نیاز در بازار و شرکت در نمایشگاه های خارج از استان علاوه بر کمک به خانوار می تواند به اقتصاد استان کمک کند.

حصاری با اشاره به حمایت از هنرمندان در دوران تاجگذاری گفت: در دوره تاجگذاری به هنرمندان صنعتگر به صورت قرض الحسنه کمک می شد و اکنون تسهیلاتی برای این افراد شامل وام کم بهره، وام تبصره 18، برگزاری نمایشگاه ها و بازدید از نمایشگاه های وزارت میراث «فرهنگی محسوب می شود.

69725ae5 d8af 4e9b 896b ccf4d6150a1b خبر خاکستری

حراج آثار تاریخی استان جهت استفاده هنرمندان

وی با اشاره به اینکه آثار تاریخی استان برای استفاده هنرمندان به حراج گذاشته شده است، تصریح کرد: هنرمندانی که قصد انجام فعالیت های هنری و فرهنگی در بناهای تاریخی را دارند می توانند با شرکت در این حراج این فرصت را فراهم کنند.

این مقام مسئول افزود: همچنین شرایط شرکت در مناقصه، داشتن پروانه صنایع دستی، تولیدات مرغوب و استانداردهای سنتی و پرداخت اجاره ماهانه است.

حصاری در پایان خاطرنشان کرد: از همه مسئولان و مردم می خواهم در هفته صنایع دستی با خرید کالاهای سنتی از هنرمندان سنتی حمایت کنند و همچنین والدین را تشویق به ترغیب فرزندان خود به حضور در کلاس های صنایع دستی کنند.

حمایت از هنرمندان صنعتگر باید مورد تاکید قرار گیرد

زینب نظری یکی از قالیبافان و قالیبافان قزوینی با اشاره به شرایط سخت هنرمندان صنعتگر استان گفت: اگرچه همه کارکنان و مدیران از حمایت از هنر و هنرمند صحبت می کنند اما واقعیت چیز دیگری است.

وی افزود: قالیبافان و قالیبافان با وجود اینکه تمام عمر خود را وقف بافت یک اثر هنری کرده اند، کمترین توجه و پرداخت را به آنها می شود.

این قالیباف به دنبال دستمزد کم و کار طاقت فرسا گفت: امروزه به کالاهای دستباف کالای لوکس می گویند در حالی که هزینه ساخت آن به چشم و درد هنرمندان است.

نظری افزود: اکنون با شرایط سخت معیشتی مردم رغبت به خرید صنایع دستی کمتر شده است چرا که این اجناس یک ضرورت نیست بنابراین کارکنان و سازمان هایی که بودجه خوبی دارند باید به حفظ هنر کمک کنند و هنرمندان با خرید زندگی می کنند. صنایع دستی “

وی در پایان با تاکید بر لزوم توجه بیشتر مسئولان استانی به تولیدکنندگان صنایع دستی خاطرنشان کرد: هنرمند از عدم حمایت ناامید شده و دست از کار می کشد و یا محصول خود را به مبلغ ناچیزی می فروشد و همه اینها در نهایت صنایع دستی اصیل شهر است. دست های فراموشی

bf16b4c2 4e50 4568 b1c4 e0a2cadd7dc4 خبر خاکستری

تاج به بدنه کاردستی آسیب جدی وارد کرد

شهلا عباسی با اشاره به رکود صنایع دستی در دوران ولیعهد گفت: حرام است.

وی افزود: علاوه بر این، تعطیلی کارگاه ها و کلاس ها از دیگر آسیب های تاج بر پیکر بی جان این پیشه وری بود.

این هنرمند ترمه گفت: اکنون آن روزهای سختی را در تاج می گذرانیم که بسیاری از هنرمندان مجبور به تغییر شغل و ترک هنر شدند.

عباسی با تاکید بر ایجاد فرصت های شغلی از طریق ترمه دوزی گفت: یکی از مزیت های صنایع دستی قابلیت ساخت در خانه است تا بانوان با فراگیری صنایع دستی مانند ترمه دوزی منبع درآمد خوبی برای خود ایجاد کنند.

وی افزود: البته فروش محصولات در عصر خرید و فروش همه چیز در اینترنت و فضای مجازی مهارت خاصی می طلبد و این مشکل در عصر تاج باعث از دست دادن افرادی شده که با اینترنت ناآشنا بودند.

این هنرمند در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه حمایت های دولتی امتیاز بزرگی برای هنرمندان است، اما نمی توان آن را در غیاب یا نبود آن رها کرد.

68472494 93cb 433a 8921 d155403244a4 خبر خاکستری

بازار کالاهای چرمی در حال رونق است

سپید مرادی با اشاره به استقبال خوب مردم از صنعت چرم گفت: در چند سال اخیر تولیدات چرمی مورد توجه مردم قرار گرفته و در این حوزه ایجاد اشتغال کرده است.

وی افزود: کیفیت چرم طبیعی نسبت به محصولات چرم مصنوعی و کاربردی باعث می شود قیمت نسبتا بالای محصولات چرمی تحت الشعاع قرار گیرد.

این هنرمند چرم دوزی گفت: در حال حاضر به دلیل نوسانات قیمت و نوسانات بازار، مردم ترجیح می دهند کیف و کفش با کیفیت پایین تری را در دراز مدت با قیمت کمتر خریداری کنند.

مرادی در پایان بر لزوم حمایت مردم و هنرمندان از یکدیگر تاکید کرد و گفت: اگر مردم به جای اجناس معمولی، صنایع دستی باکیفیت بخرند، بدون شک در آینده و همچنین با رونق بازار صنایع دستی، سود بیشتری از خرید خود خواهند برد. “کالاها را با قیمت مناسب به مردم تحویل دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید