کارنامه یک ساله ساداتی نژاد در جهاد کشاورزی/ افزایش قیمت به جای اخراج!

کارنامه یک ساله ساداتی نژاد در جهاد کشاورزی/ افزایش قیمت به جای اخراج!

روز جدید این گزارش به بررسی کارنامه یک ساله سید جواد ساداتی نژاد و اتفاقات عجیبی که در آن دوران رخ داده است. اتفاقاتی که حتی یکی از آنها برای برکناری وزیر و معاونانش کافی است.

رویداد۲۴: راضیه احمدی: اخیرا ۲۸۱ نماینده مجلس در نامه ای به رئیس جمهور از سید جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی برای خرید تضمینی گندم تقدیر کردند. این در حالی است که تجربه نشان می دهد هرگاه قیمت گندم با قیمت مناسب و بارندگی مطلوب باشد، میزان تولید و خرید تضمینی گندم نیز مطلوب خواهد بود. این در حالی است که عملکرد وزیر جهاد کشاورزی در سال آخر عمر دولت بیش از آنکه قدردانی شود جای نقد و اصلاح دارد. چرا که برخی از اقدامات سیجواد ساداتی نژاد آسیب های جدی را در بخش کشاورزی به دنبال داشته است که گاهی قابل جبران نیست و یا به راحتی در مدت زمان کوتاهی قابل جبران نیست.

مهم ترین اتفاقی که در آن سال افتاد، واردات مواد اولیه دامی توسط شرکت آریو تجارت سهیل با همکاری وزارت جهاد کشاورزی بود که سر و صدای زیادی به پا کرد و منجر به ورود دستگاه های نظارتی و اخراج این شرکت شد. مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی، فرمانده ستاد حراست، وزیر جهاد کشاورزی و همچنین معاون توسعه بازرگانی آن وزارتخانه شد.

داستان آریو تجارت سهیل چه بود؟

کشف تاریخچه شرکت آریو تجارت سهیل و بررسی ابعاد آن نشان از بروز مشکلات جدی در واردات مواد اولیه دامی و اختلال در تامین امنیت غذایی کشور دارد. ماجرا از افشای برخی نامه‌های وزیر جهاد کشاورزی و برخی معاونانش خطاب به مسئولان بانک مرکزی در اردیبهشت ماه آغاز شد. در این نامه ها آمده است که تامین برخی از کالاهای اساسی به سازمان مرکزی تعاون روستایی واگذار شده است.

در این نامه ها بحث واردات مواد خام دامی و روغن خام آفتابگردان نیز مطرح شد و وزیر جهاد از رئیس کل بانک مرکزی خواست تا چند صد میلیون یورو به حساب فروشنده خارجی واریز کند و برای پیگیری، مدیرعامل آریو تجارت سهیل آورده شد. این موضوع را تا دریافت ادامه دهید.

در نامه ای دیگر عباس عسکرزاده معاون وزیر جهاد کشاورزی طی نامه ای به معاون ارزی بانک مرکزی اعلام کرد که معادل یک میلیارد یورو در ترکیه در اختیار سازمان مرکزی تعاون روستایی و شرکت های مبشر قرار می گیرد. که توسط این سازمان معرفی می شوند.

به گزارش رویداد۲۴، اظهارات مسئولان وزارت جهاد کشاورزی در حالی است که بررسی ها نشان می داد شرکت آریو تجارت نه تنها تا آن زمان کالایی وارد نمی کرد، بلکه محموله های ناموجودی را در سامانه بازار به صورت مجازی می فروخت. ویلاها و ریال های جمع آوری شده توسط تولیدکنندگان که در حال حاضر نیز بخش زیادی از آن به دست تولیدکنندگان نمی رسد و همین امر مشکلات زیادی را برای دامداران و مرغداران کشور ایجاد کرده و امنیت غذایی را به خطر انداخته است.

فروش کالا در سیستم بازار

فروش محموله های غیرضروری در سامانه بازار در حالی رخ داد که واردکنندگان تنها با دریافت گواهی ترخیص کالا از گمرک مجاز به فروش محموله خود در سامانه بازار بودند و این شرکت هیچ گونه محموله ای برای ترخیص و اخذ گواهی معافیت نداشت. از سوی دیگر، شرکت آریو تجارت سهیل حدود 500 هزار تن مواد اولیه موجود در بازار را فروخته و ریالی نیز برداشت کرده است که تقریباً معادل 10 درصد باقیمانده سایر واردکنندگان است که در گمرک سپرده شده است. عدم توزیع ارز و وزارت جهاد کشاورزی می تواند با آزادسازی این محموله ها و فروش کالاهای موجود به تولیدکنندگان، این نیاز را برطرف کند، نه کالایی که بعداً در دسترس خواهد بود!

از این رو در 20 خرداد 1401 اتحادیه واردکنندگان دام و طیور طی نامه ای به محسن کاظمینی معاون وزیر در ستاد امنیت غذایی وزارت جهاد کشاورزی این اقدام وزارت جهاد کشاورزی را به شدت مورد انتقاد قرار داد و هشدار داد. عواقب آن. .

در متن این نامه آمده است که صدها هزار تن مواد اولیه دامی بخش خصوصی در دست بررسی است و چند صد هزار تن مواد اولیه بخش خصوصی آماده تحویل به بنادر و همچنین در مرحله خرید است. صف در بازار نامه ای که البته مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به آن توجهی نکردند و سعی کردند با شرکت کزائی به کار خود ادامه دهند و ماجرا ادامه پیدا کرد تا اینکه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نیز اعلام کردند که دامداری ها از حمایت حمایت می کنند. شرکت جایگزین آریو تجارت سهیل شده و محموله های مذکور را تامین خواهد کرد

ورود قوه قضائیه و سازمان بازرسی کل کشور به واردات مواد اولیه دام

در حالی که مسئولان وزارت جهاد کشاورزی تلاش کردند همه چیز را قانونی بدانند، دستگاه قضایی از وجود تخلف در این حوزه خبر داد. محسنی ادجه ای با اشاره به تخلفات در واردات مواد اولیه دامی اظهار داشت: این موضوع بسیار مهم است و توسط سازمانی که مسئولیت واردات کالا به کشور را بر عهده دارد قابل پیگیری است. پرونده ها تبدیل به دعوای زیادی می شود و دردسرها و مشکلات زیادی هم برای مردم و هم برای دستگاه قضایی ایجاد می کند.

همچنین رئیس سازمان بازرسی گفت: ایجاد شماره کلبه جعلی در حالی که محموله دام های تو در تو هنوز وارد بندر نشده بود و سپس ثبت شماره کلبه در سامانه بازار منجر به ارائه 800 هزار تن دام تو در تو به مردم شد. کشاورزان و اتحادیه ها در نظام و مردم. ضمناً بدون ورود مواد اولیه به کشور، پس از مشاهده ثبت کلبه در سامانه بازار، 500 هزار تن از این مواد اولیه را به ارزش 1100 میلیارد تومان خریداری و این مبلغ را تا کنون به حساب شرکت خصوصی مذکور واریز کردند. حدود 40 روز از ارسال مواد اولیه دامی به کشور توسط این شرکت می گذرد اما هنوز این مواد اولیه تامین نشده است.
برکناری سه مقام ارشد وزارت جهاد کشاورزی

پس از انتشار خبر واردات مواد اولیه دامی، رئیس جمهور به معاون اول رئیس جمهور و وزیر اطلاعات دستور داد تا سریعا موضوع را بررسی و نتیجه را گزارش کنند و در نهایت سه تن از مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی برکنار شدند. کارشناسان معتقد بودند که وزیر جهاد کشاورزی باید استعفا دهد.

حادثه آریو تجارت در کنار اتفاقات دیگری که در حوزه های مختلف رخ داده بسیار مهم است، زیرا باید به گونه ای تحلیل شود که یا وزیر جهاد کشاورزی در جریان بوده است، پس تکلیف مشخص است. یا نمی دانسته پس باید گفت صلاحیت اداره امور را ندارد. البته انتقاد از عملکرد وزیر جهاد تنها به این دو موضوع مربوط نمی شود و در گزارش های آتی به تفصیل درباره سایر موضوعات صحبت خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید