کارگران در سال 1401 چقدر حقوق می گیرند؟

به گفته علی حسین رایتفورد معاون وزیر کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گام اول و بر اساس بررسی های انجام شده توسط ارگان های رسمی، سبد معیشت کارگران 8 میلیون و 979 هزار جلد تعیین شده است. 36.5 درصد اقلام خوراکی و 63.4 درصد اقلام غیر خوراکی را شامل می شود. ارقامی که برخی معتقدند مبنای مذاکرات بیشتر نمایندگان کارگران و کارفرمایان برای دستیابی به حداقل دستمزد خواهد بود. این در حالی است که برخی تحلیلگران خاطرنشان می کنند که در فرآیند تعیین حداقل دستمزد باید این کار به گونه ای انجام شود که مطالبات کارگران در نظر گرفته شود و بستر لازم برای رشد تولید در اقتصاد فراهم شود.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در این خصوص با اشاره به ادامه مذاکرات برای تعیین حداقل دستمزد کارگران گفت: این امر کمکی به بهبود وضعیت کارگران نمی کند، بلکه شرایط تعیین حداقل مزد کارگران را پیچیده می کند. حداقل دستمزد. حقوق

بابایی ادامه داد: این اظهارات غیرضروری باید تکمیل شود تا مذاکرات نمایندگان کارگری و کارفرمایی با حضور کارکنان دولت در فضایی بدون مرز ادامه یابد و به نتیجه مطلوب برسد. با این حال، به طور کلی، مهم ترین نکته آلمانی که در تعیین دستمزد باید در نظر گرفته شود، تحقق دستمزد کارگران است.

نماینده ساری در مجلس یادآور شد: در فرآیند تعیین حقوق، قانون باید سر صحبت باشد. از یک سو تورم واقعی باید در نظر گرفته شود، از سوی دیگر سبد هزینه کالا و در نهایت توافق کارگر و کارفرما. سه بعد اصلی شاخص های تشکیل دهنده دستمزد واقعی کارگران در سال 1401.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس مفاد ماده 41 قانون کار، ملاک و شاخص اصلی تعیین دستمزد، محاسبه تورم و سبد معیشت است.

بابایی افزود: مقامات دولتی نیز به عنوان ستون تعادل در مذاکرات عمل می کنند. در واقع دولت باید بستر لازم را برای مذاکره دو کشور فراهم کند و از دخالت در روند کلی تعیین دستمزد کارگران خودداری کند. در صورت فراهم شدن این بستر، مذاکرات با نتیجه مطلوب به پایان می رسد.

وی در پاسخ به این سوال که رقم بهینه برای تعیین حداقل دستمزد کارگران چیست؟ وی گفت: تعیین حداقل دستمزد کارگران با توجه به شاخص های کلان اقتصادی ارائه شده از سوی مرکز آمار و بانک مرکزی بررسی و تعیین می شود. در این میان، باید توجه داشت که همان‌قدر که توجه به خواسته‌های کارگران برای ارتقای سطح زندگی مهم است، توجه به خواسته‌های کارفرمایان برای تداوم و رشد تولید نیز مهم است.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: مجلس در برنامه ریزی های قانونگذاری به گونه ای عمل می کند که هر ساله فرصتی برای افزایش معیشت کارگران فراهم شود. برای سال 1401، برنامه مجلس ادامه یکسان سازی حقوق کارگران بود. در این راستا، منابع لازم برای احیای همسان سازی فراهم شده است.

وی افزود: در شرایطی که مجلس به دنبال بهبود وضعیت درآمدی گروه هایی مانند سربازان، مستمری بگیران و… است، طبیعی است که نیاز معیشتی کارگران را در نظر بگیرد. اما روند تعیین حداقل دستمزد کارگران بدون دخالت سایر نهادها باید در چارچوب قانون و با مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایان انجام شود.

نماینده مردم ساری در مجلس گفت: تعیین حداقل دستمزد باید براساس شاخص های مستند نهادهای آماری باشد نه ارقامی که مبنای قانونی ندارد. در برخی موارد کارمندان دولت ارقامی را برای شاخص خط فقر و غیره ارائه می کنند که با واقعیت همخوانی ندارد. به عنوان مثال، نرخ فقر در مناطق شهری بالا است. تعیین میزان فقر در شهرها و کلان شهرها به دلخواه ممکن نیست.

بابای در پایان گفت: برای تعیین حداقل دستمزد کارگران، قانون و شاخص های اقتصادی در کنار مذاکره طرفین تعیین کننده خواهد بود. در این زمینه هر نرخی که در مذاکرات تعیین شود مورد حمایت مجلس قرار می گیرد و برای تحقق آن تلاش می شود.

دیدگاهتان را بنویسید