کارگران چقدر مرخصی می گیرند؟ | روز جدید

کارگران چقدر مرخصی می گیرند؟  |  روز جدید

با تصویب هیأت وزیران، میزان و شرایط پرداخت پاداش پایان سال 1401 (بایرام) مستمری بگیران و مستمری بگیران مشخص شد.

بر اساس این مصوبه، به مقامات اجرایی، نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی ایران اجازه داده شد کارکنان خود (رسمی، ثابت، قراردادی، خرید خدمت، قراردادی و موقت) و اعضای هیات علمی دانشگاه و موسسات آموزش عالی و محققین و قضات شاغل به صورت تمام وقت (به استثنای کارگران شاغل در کارگاه های مشمول قانون کار) مبلغ قطعی 18 میلیون ریال به نسبت مدت کار تمام وقت در سال 1401 به عنوان پاداش پایان سال (عید) بهمن ماه امسال از محل بودجه مصوب دستگاه های اجرایی پرداخت می شود.

پرداخت پاداش پایان سال (عیدی) به کارکنان قراردادی، موقت و خریدار خدمت به تناسب خدمات تمام وقت آنان در سال 1401 خواهد بود و در هر حال میزان عیدی این افراد نباید کمتر از 50 درصد باشد. گفت رقم.

بر اساس مصوبه هیات وزیران، میزان حق بیمه سالانه مستمری بگیران، مستمری بگیران، مزایای از کارافتادگی و مزایای وراث کارگران و کارمندان متوفی مشمول صندوق بازنشستگی کشوری، سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح و سایر صندوق‌های بازنشستگی، مقرر شد. همچنین شهدا و جانبازان دارای معلولیت مبلغ ثابت 18 میلیون ریال حسب مورد از محل بودجه مصوب صندوق بازنشستگی یا دستگاه اجرایی ذیربط قابل پرداخت می باشد.

عیدی مستمری بگیران مشمول صندوق بازنشستگی کشوری که در سال 1401 حقوق عائله مندی، اولاد و بیمه سلامت خود را پرداخت کرده اند از این صندوق قابل پرداخت است و سایر مواردی که مشمول وجوه مذکور نمی شود از محل اعتبارات به دستگاه اجرایی می باشد. سازمان یا شرکت دولتی مربوطه قابل پرداخت است.

در نظر است که کار پاره وقت بانوان برای اعمال این تصویب نامه به صورت تمام وقت تلقی شده و معلمان حق التدریس نیز از نظر ساعات تدریس مشمول این تصویب نامه خواهند بود.

با توجه به تورم موجود و افزایش شدید قیمت ها، بسیاری از کارشناسان گمان می کنند که میزان عیدی امسال ناکافی است تا جایی که حمید حاج اسماعیلی کارشناس بازار کار در گفتگو با خبرآنلاین از میزان عیدی انتقاد کرد. افزایش و تاکید کرد: خساست دولت در پرداخت عیدی پایان سال چیزی نیست. هیچ توجیه منطقی وجود ندارد و متاسفانه رقم پایین پرداخت عیدی توسط دولت مسبوق به سابقه است. مبلغ بایرام کارامندان با وجود افزایش بیش از 40 درصدی تورم نسبت به سال گذشته تنها دویست هزار تومان افزایش یافت. به این ترتیب کارمندان دولت و مستمری بگیران کمترین میزان مرخصی را خواهند داشت.

کارگران چقدر مرخصی می گیرند؟

تعیین میزان عیدی کارگران بر عهده شورای عالی کار است. بر اساس مصوبه شورای عالی کار، حداقل دستمزد کارگران برای یک نفر در سال جاری پنج میلیون و 679 هزار و 750 تومان است. این در حالی است که حداقل حقوق پایه بر اساس عیدی 1402 محاسبه می شود که بدون احتساب حق مسکن و مزایای کار، 4 میلیون و 179 هزار و 750 تومان است.

بنابراین بایرام در نظر گرفته شده برای کارمندان و کارگران مزدبگیر طبق قانون کار در نوروز 1402 بین هشت میلیون و 359 هزار تومان تا 12 میلیون و 539 هزار و 250 تومان است.

بر اساس مصوبه و نظر شورای عالی کار، کلیه شرکت هایی که بر اساس قانون وزارت کار فعالیت می کنند باید 60 روز از آخرین حقوق (حداقل مرخصی) و 90 روز از آخرین حقوق (حداکثر) مرخصی کارکنان خود را پرداخت کنند. ترک).

بر اساس این دستور، میزان عیدی کارکنان نباید کمتر از 60 روز مزد و بیش از 90 روز مزد باشد. به این ترتیب اگر 139 هزار و 325 تومان که مجموع دستمزد روزانه سال 1401 است را در عدد 60 ضرب کنیم، حداقل عیدی سال 1401، هشت میلیون و 359 هزار و 500 تومان می شود. حداکثر بایرام نیز از ضرب همین میزان حقوق روزانه در 90 روز به دست می آید که معادل 12 میلیون و 539 هزار و 250 تومان خواهد بود.

نکته اینجاست که این بایرام به کسانی داده می شود که دو ماه از سال کار کرده اند. البته کسانی که کمتر از یک سال کار کرده اند هم عیدی می گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید