کارگران میانکاله همچنان مشغول به کار هستند / عکس

20 اسفند 1392 عملیات احداث پتروشیمی در بهشهر استان مازندران در حوالی شبه جزیره میانکاله توسط احمد واحدی وزیر کشور آغاز شد. علی سلازگه، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در نخستین روزهای امسال گفت: پتروشیمی میانکاله هنوز مجوزی از سازمان محیط زیست دریافت نکرده است. در 23 فروردین با دستور دادستان ساخت این کارخانه متوقف شد و از آن زمان تاکنون مسئولان با یک تذکر مربوط به وزیر کشور بر این توقف تاکید دارند. وی 27 فروردین ماه اعلام کرد که با دستور رئیس جمهور تا بررسی نااطمینانی های زیست محیطی، ساخت پتروشیمی میانکاله متوقف می شود. حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل محیط زیست استان مازندران در تاریخ 30 فروردین ماه در بیانیه پایانی سازمان محیط زیست گفت که این پروژه متوقف شده و در حال انجام است.

در همین حال، مقامات می گویند که ساخت پروژه میانکاله متوقف شده است. جدیدترین عکس های منتشر شده توسط ایسنا نشان می دهد که این عملیات به طور کامل متوقف نشده و حرکت اینجا و آنجا در حسین آباد ادامه دارد.

به گفته منصوری، حدود 15 روز پیش مدیران پتروشیمی میانکاله گفتند 70 میلیارد تن فولاد برای این پروژه هزینه کرده اند. با توجه به اینکه این پول از جیب دولت و مردم می رود، لازم است قانونا اجازه هر نوع فعالیتی داده شود.

به گفته مردم محلی، روزانه یک مینی بوس از کارگران پروژه برای آبیاری نهال اکالیپتوس و صنوبر به محل ساخت و ساز می روند، در حالی که اکالیپتوس و صنوبر به دلیل مصرف زیاد آب و ریشه های پراکنده در خاک، از گونه های اکالیپتوس غیربومی محسوب می شوند. از محیط زیست

این فعالیت ها در صورتی صورت می گیرد که به گفته محمد دسمه، وکیل پرونده، ساخت پتروشیمی در میانکاله به دلایل مختلف غیرقانونی باشد. اراضی میانکاله جزو مراتع غیر جنگلی است ضمن اینکه طبق تبصره ماده 31 اجاره اراضی غیر کوهستانی درجه یک ممنوع است درجه دو همچنین واگذاری اراضی مغایر با مصوبات مجمع عمومی است. از دیوان عدالت اداری

کارگران در

با توجه به اینکه قانون ممنوعیت احداث صنایع آلاینده مانند پتروشیمی در استان های شمالی کشور و اظهارات مکرر مسئولان مبنی بر توقف اجرای این پروژه، انتظار می رود تکلیف نهایی پتروشیمی میانکاله برای جلوگیری جدی از هرگونه اقدامی برای ساخت آن مشخص شود.

دیدگاهتان را بنویسید