کالابرگ به زودی منتشر خواهد شد


ساعت: 19:39
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914598

وزارت اقتصاد اعلام کرد: اجرای طرحی مانند کالابرگ که با معیشت مردم مرتبط است نیازمند ایجاد بستر و شرایط جامع و کافی برای اجرای آن است تا کشور و مردم را با مشکلات زیادی مواجه نکند. مانند ارز ترجیحی و برخی پروژه های دیگر در گذشته.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ وزارت اقتصاد و دارایی در پاسخ به گزارش «صامت» با عنوان «از چاه تا چاه فقر» توضیح داد: برخلاف آنچه در این گزارش ادعا شده، دولت اجرای طرح جایگزین را توجیه نمی کند. ، یعنی است. عملکرد کالابرگ، اما حساسیت اجرا این طرح و گستره وسیع آن دولت را ملزم به اجرای آن در سراسر کشور با اطمینان از فراهم شدن زیرساخت ها می کند.

از بهار 1396 و همزمان با از سرگیری تحریم ها علیه ایران، دولت وقت تصمیم گرفت تحت تاثیر افزایش قیمت ارز در بازار آزاد، ارز ترجیحی برای برخی کالاهای اساسی تعیین و ارز مورد نیاز را تامین کند. برای واردات این کالاها به مبلغ 4200 تومان. اقدامی با هدف کمک به گروه‌های آسیب‌پذیر برای کنترل قیمت کالاهای اساسی تعیین شد، اما نه تنها به هدف خود دست یافت. بلکه باعث ایجاد رانت و آسیب به رقابت در فعالیت های اقتصادی و ارسال کالا به کشورهای همسایه شده است.

دولت سیزدهم پس از روی کار آمدن در اولین مرحله از تحقق وعده عدالت اقتصادی، ترجیحی را که همه موافقان و مخالفان برای برکناری وی به دلیل فساد مالی و ایجاد انبوهی از مشکلات از قاچاق معکوس تا عدم بازگشت ارز پرداختی دارند، حذف کرد. ، کشور را در تنگنا قرار داد شروع به پرداخت یارانه نقدی برای افزایش قدرت خرید مردم به عنوان یک طرح جایگزین موقت تا زمان معرفی کاتالوگ محصولات الکترونیکی شد. در این بخش، دولت با انتقال یارانه ارزی از ابتدای زنجیره عرضه و تقاضا به انتهای آن زنجیره، اولین قدم را برای انجام این وظیفه برداشته است. کاربری که در آن زمان پرداخت 4200 تومان سهم کمی از آن داشت.

اصلاح ارز ترجیحی، ترویج و توزیع عادلانه یارانه ها یک الزام قانونی و در عین حال عقلانی و اقتصادی بود که دولت سیزدهم جسارت اجرای آن را داشت و دولت این اصلاح را زمانی آغاز کرد که آمارها نشان می داد در سال گذشته 15.6 میلیارد دلار ارز ترجیحی یعنی معادل 312 هزار میلیارد تومان یارانه توسط دولت پرداخت شد و اقشار پردرآمد و جوامع مرفه به دلیل مصرف بیشتر از این یارانه ها بیشتر استفاده کردند و قسمت کمی از این یارانه به دهک های پایین و ضعیف رسید. طبقات جامعه

در این راستا مجلس به دولت اجازه داد تا زمانی که شرایط لازم و کافی برای اجرای طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی فراهم شود و همزمان دولت در زمینه یارانه‌ها اقداماتی انجام دهد و زمینه و ساختار آن را فراهم کند، یارانه نقدی پرداخت کند. کاتالوگ محصولات.. در روزهای اخیر همچنین اعلام شد که اجرای طرح پایلوت کالابرگ الکترونیک در یکی از استان های جنوبی کشور آغاز شده است که پس از آن احتمال می رود ماه آینده در کشور اجرایی شود.

اجرای طرحی مانند کالابرگ که مربوط به معیشت مردم است، مستلزم ایجاد بستر و شرایط جامع و کافی برای اجرای آن است تا به عنوان یک پروژه مشکلات زیادی برای کشور و مردم ایجاد نکند. مانند ارز ترجیحی و برخی پروژه ها در گذشته. مخالفت مکرر و ایجاد شبهه در مورد اجرای طرحی که جمعیت زیادی را درگیر می کند نه تنها به پیشرفت طرح کمکی نمی کند. بلکه مانعی برای اجرا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید