کاهش حدود 10 درصدی تورم / کاهش قیمت 5000 قلم کالا پس از اعلام قیمت تولید


ساعت: 15:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۲/۲۰
کد خبر: 1814672

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: پیش بینی می شود صادرات از مرز 47 میلیارد دلار عبور کند. این رقم در سال گذشته بیش از 35 میلیارد دلار صادرات بوده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سید رضا فاطمی وزیر صنعت، معدن و تجارت پیش از خطبه های امروز (جمعه 20 اسفند) در تهران گفت: در چهل پنجاه سال گذشته در سه دوره یک دوره در سال 73 و 74 تورم بالایی داشتیم و بار دوم در سال 91 و 92. اما در چهار سال گذشته بی سابقه بودن تورم بالای 30 درصد است. در سال جاری اوج تورم پنجاه درصدی داریم. هم از نظر مدت و هم از نظر کمی، چهار سال اخیر در تاریخ اقتصاد ایران خاص و کم نظیر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: سه عامل نقدینگی، قیمت خارجی و تولید در تورم موثر گفته می شود. یکی از مسائلی که نادیده گرفته می شود، اصلاح بازار است. درست است که برای کاهش تورم نیاز به کاهش نقدینگی، حفظ تعادل نرخ ارز و افزایش تولید داریم، اما اصلاح ساختار بازارها مهم است. در شش، هفت ماه گذشته تمرکز ما در این وزارتخانه بر اصلاح ساختار بازار بوده است. البته ما دنبال سه سوال دیگر بودیم. رویکرد ما در وزارت صمت در مواجهه با تورم فقط مدیریت نقدینگی، نرخ ارز و افزایش تولید نیست. علاوه بر این، باید ساختار بازار را اصلاح کنیم.

وزیر صمت تصریح کرد: یکی از بخش هایی که در صورت کنترل تورم، تورم سایر بخش ها نیز محدود می شود، بازار کالا است. هر چه بیشتر بتوانیم مکانیسم های قیمت گذاری مواد اولیه مانند فولاد، پتروشیمی و … را مدیریت کنیم. و برای اینکه مواد اولیه را ارزانتر به دوست تولید کننده تحویل دهیم، بهتر می توانیم قیمت ها را کنترل کنیم. با وجود برخی مشکلات، قیمت برخی از مواد اولیه کاهش یافته است. این نتیجه کاری بود که ما برای اصلاح بازار مواد اولیه انجام دادیم. افزایش قیمت فولاد و اتصالات نیز به دلیل بحران اوکراین است. التهابی که در بازار فولاد و غیره می بینیم کنترل می شود.

فاطمی امین گفت: در دولت در زمینه کالاهای نهایی و مصرف خانوار کارهای زیادی انجام شده است. وزارت جهاد برای تثبیت قیمت مرغ و تخم مرغ تلاش می کند. وزارت صمت یک کار انجام داد که یکی از آنها معرفی قیمت تولیدی کالاها بود. قیمت مصرف کننده باید توسط فروشگاه اعلام شود. در نتیجه قیمت ها به بیش از 5000 قلم کاهش یافت. در زمینه خدمات هم کار کردیم.

وی گفت: تورم بیماری عمیق، گسترده و مزمن اقتصاد ایران است و خوشبختانه امسال نرخ تورم 10 درصد کاهش یافته است. در اوایل سپتامبر به 43 درصد رسید که در ماه گذشته 35 درصد بود. خدای نکرده در سال آینده شاهد کاهش تورم و بازگشت آرامش به بازار باشیم.

وزیر صمت درباره شعار 1400 افزود: کارهای متعددی در این زمینه انجام شده است که به دو سه مورد اشاره می کنم. یکی از اقداماتی که در سال جاری برای رفع موانع صادرات و تولید انجام شد، تسهیل مقررات بود. پیش بینی می شود صادرات بیش از 47 میلیارد دلار باشد. این رقم در سال گذشته بیش از 35 میلیارد دلار صادرات بوده است.

وی گفت: اکثر واحدها و شرکت های تولیدی از کمبود نقدینگی گلایه دارند. یکی از وظایف، پرداخت هزینه تجهیزات واحدهای تولیدی بر اساس پرونده در سامانه الکترونیکی است. این پول به بازارهای دیگر هدایت نمی شود، انحراف منابع را کاهش می دهیم و دریافت تسهیلات بسیار آسان خواهد بود. امیدواریم مشکلاتی که امسال داشتیم را نداشته باشیم.

فاطمی امین گفت: علاوه بر این در دو ماه گذشته یک کارت بازرگانی که بسیار مفسده بود و شنیده اید بدون دخالت یک عامل انسانی و فهیم صادر شد. بدین ترتیب فساد از بین رفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید