کاهش خریدهای کوچک مردم در یک روز جدید

کاهش خریدهای کوچک مردم در یک روز جدید

در آخرین گزارش اقتصادی منتشر شده در آخرین گزارش اقتصادی منتشر شده مربوط به آبان ماه سال جاری، شرکت شاپرک (شبکه الکترونیکی پرداخت کارتی) آمار مبالغ و تعداد تراکنش های انجام شده در شبکه دستگاه های کارتخوان فروشگاهی را منتشر کرد. دستگاه های POS)، دستگاه های دریافت اینترنتی و همچنین تلفن های همراه.

کاوه نصرتی: شرکت شاپرک (شبکه پرداخت الکترونیکی کارت) در آخرین گزارش اقتصادی منتشر شده مربوط به آبان ماه سال جاری، آمار مبالغ و تعداد تراکنش های انجام شده در شبکه کارتخوان های فروشگاهی (دستگاه های POS) را منتشر کرده است. ، دستگاه های دریافت اینترنتی و همچنین تلفن همراه.

بر اساس این گزارش، نسبت ارزش معاملات شاپرک به نقدینگی کل کشور (براساس آمار شهریور 1402) برابر با 14.3 درصد است. از سال 1998، این نسبت تقریباً پیوسته رشد داشته و از 9.8 درصد به 14.86 درصد رسیده است. دلیل این مشکل افزایش ضریب نفوذ دستگاه های پرداخت در فروشگاه ها، اینترنت و دستگاه های تلفن همراه است.

تعداد تراکنش‌های شاپرک که عمدتاً مربوط به دستگاه‌های پوز است در ماه گذشته به بیش از 4.1 میلیارد تراکنش رسید. این مقدار نسبت به مهرماه تغییر محسوسی نشان نمی دهد. میانگین تراکنش هر دستگاه POS برای هر فرد بالای 18 سال در آبان ماه 62 تراکنش بوده که نسبت به مهر کمتر از یک واحد تراکنش رشد داشته است.

ارزش معاملات واقعی (پس از حذف اثرات تورم بر اساس شاخص تورم سالانه) در شاپرک و در آبان ماه نسبت به مهر امسال 1.42 درصد کاهش نشان می دهد. تشدید مجدد رشد تورم به بالای دو درصد منجر به کاهش قدرت خرید جامعه شد. همچنین نسبت به آبان ماه سال گذشته میزان واقعی خرید در شاپرک بیش از چهار درصد افت را نشان می دهد و این شاخص به طور ضمنی نشان می دهد که عموم مردم به طور متوسط ​​چهار درصد خرید کمتری نسبت به سال گذشته داشته اند. البته این فقط مربوط به خریدهای کوچکی است که در سامانه شاپرک و عمدتا دستگاه های POS ثبت می شود. همچنین تعداد کارتخوان های فعال کشور به 10 میلیون و 234 هزار دستگاه رسید که نسبت به مهرماه حدود 14 هزار دستگاه افزایش نشان می دهد. بر اساس این گزارش، در ماه گذشته تعداد دستگاه های دریافت کننده اینترنت با رشد بیش از سه درصدی به یک میلیون و 120 هزار دستگاه رسید. افزایش فعالیت های اقتصادی در فضای مجازی با وجود همه محدودیت های ایجاد شده ادامه دارد و بخش مهمی از کسب و کار توسط نسل های جوان در فضای مجازی انجام می شود و تراکنش های مالی عمدتاً در بستر ابزارهای پذیرش اینترنتی است. دلیل رشد بسیار بیشتر در نصب و استفاده از ابزارهای پذیرش اینترنتی در مقایسه با کارتخوان های فروشگاهی را در همین تعداد می توان جستجو کرد. میانگین مبلغ معاملات دهک دهم جامعه (ثروتمندترین دهک) در ماه گذشته معادل 20.67 میلیون ریال بوده است، در حالی که میانگین هر معامله فقیرترین دهک جامعه (دهک اول) تنها 42 هزار ریال بوده است. و اختلاف این ارقام 488 برابر است. این نسبت در ماه اکتبر 485 برابر بوده است که نشان دهنده تفاوت بسیار محسوس در سطح و قدرت خرید ده ها جامعه بسیار ثروتمند و بسیار فقیر است. اما با در نظر گرفتن دهک نهم به عنوان دومین دهک ثروتمند و دهک دوم به عنوان دومین دهک فقیر، این نسبت اختلاف به 22 برابر می رسد که همچنان اختلاف بسیار محسوسی است.