کاهش رشد اقتصادی؛ با این فرمان ریاست جمهوری تا کجا پیش خواهیم رفت؟

کاهش رشد اقتصادی؛  با این فرمان ریاست جمهوری تا کجا پیش خواهیم رفت؟

رشد اقتصادی در نیمه اول سال 1401 (دولت سیزدهم) نسبت به مدت مشابه (دولت دوازدهم) از 5.6 درصد به 3.3 درصد کاهش یافته است.

مرکز آمار اخیرا گزارشی با عنوان «نرخ رشد اقتصادی – شش ماهه اول 1401» منتشر کرده است که بر اساس آن؛ در شش ماهه اول سال 1401 رشد تولید ناخالص داخلی با نفت 3.3 درصد و بدون نفت 3.4 درصد بوده است.

بر اساس آخرین نتایج حساب های ملی فصلی مرکز آمار ایران، تولید ناخالص داخلی به قیمت های ثابت از سال 1390 در شش ماهه اول سال 1401 به رقم 3870 هزار میلیارد ریال با احتساب نفت و 3326 هزار میلیارد ریال بدون احتساب نفت رسید. نفت در حالی که این رقم در مدت مشابه سال قبل با نفت 3745 هزار میلیارد ریال و بدون نفت 3217 هزار میلیارد ریال بوده که رشد 3.3 درصدی تولید ناخالص داخلی با نفت و 3.4 درصدی ناخالص داخلی را نشان می دهد. محصول بدون روغن در شش ماهه اول سال 1390.

گزارش مرکز آمار حاکی از آن است که کشور در بازه زمانی 1392 تا 1400 به استثنای سال 1397 که رشد اقتصادی ناشی از شوک تحریم ها منفی بود، در اکثر سال ها از رشد اقتصادی فزاینده ای برخوردار بوده است. به نظر می رسد یکی از دلایل این رشد اقتصادی در دولت قبل، تعامل با دنیا و توافق هسته ای و اجرای برجام بوده است.

اما بر اساس گزارش جدید مرکز آمار؛ رشد اقتصادی در نیمه اول سال 1401 (دولت سیزدهم) نسبت به مدت مشابه (دولت دوازدهم) از 5.6 درصد به 3.3 درصد کاهش یافته است.

همچنین نسبت به دو دوره قبل در دولت ریاست جمهوری پایه پولی 171 هزار میلیارد تومان، حجم نقدینگی یک میلیون و 527 هزار میلیارد تومان و بدهی دولت به بانک مرکزی 33 افزایش یافت. هزار میلیارد تومان.

وضعیت تورمی که برای مردم مشخص است، رکورد بی سابقه نرخ تورم به ویژه در حوزه مواد غذایی که به نام دولت انقلابی ثبت شد، فشار زیادی را بر اقشار نیازمند جامعه وارد کرده است. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم در دوره ریاست جمهوری برای اقشار پایین و دهک های جامعه بیشتر بوده است.

اگرچه مسئولان دولت ریاست جمهوری مدعی کاهش تورم، رشد مثبت آمارهای اقتصادی، گسترش تعامل با دنیا و رونق کسب و کار و بهبود معیشت مردم هستند و در صورت وجود مشکل، آن را به دولت منتقل می کنند. دولت قبل، اما واقعیت جامعه و حتی آمارهای رسمی که برخی مراکز و نهادهای مرتبط با دولت نیز ارائه می دهند، خلاف این را نشان می دهد.

افزایش بی سابقه قیمت ارز، خودرو و مسکن در بازار، گرانی و افزایش خط فقر، نامشخص بودن برجام، افزایش شدید و مرگبار آلودگی هوا، قطعی و اختلال شدید در دسترسی مردم به اینترنت و قطعی گسترده آسیب به کسب و کارهای اینترنتی و اینترنتی علاوه بر اظهارنظرهای نسنجیده مسئولان در حوزه های مختلف، نارضایتی مردم را برانگیخته است. اعتراضات اخیر نیز نشان داده است که اگر برنامه‌ها و سیاست‌های کلان متناسب با خواسته‌ها و نظرات مردم تغییر نکند و منجر به رفاه و آرامش نشود، ممکن است در آینده شاهد اعتراضات گسترده‌تری باشیم.

البته متأسفانه مسئولان معتقدند که ریشه اصلی اعتراضات مردم، کار ناکارآمد دولت و بی تدبیری آنها نیست، بلکه عوامل بیرونی و اینترنت و شبکه های ماهواره ای است که منجر به ایجاد و اجرای سیاست ها و تصمیمات نادرست نیز می شود. که فقط به مشکلات بیشتر و اعتراضات خشن و خشن دامن می زند.مردم برای دولت مفید نیستند.

دیدگاهتان را بنویسید