کاهش محسوس تقاضا در بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم

کاهش محسوس تقاضا در بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم

مهروش حیدری: رئیس اتحادیه بنکداران می گوید اگرچه قیمت اقلام ضروری در بازار کاهش یافته است، اما همزمان خرید مردم نیز کاهش یافته است. این مؤلفه توسط بسیاری از ناظران بازار تأیید شده است. برخی معتقدند یکی از دلایل کاهش قیمت ها کاهش تقاضا است چرا که کاهش قدرت خرید منجر به کاهش تقاضا و در نتیجه کاهش قیمت نسبت به قبل شده است.

طی روزهای گذشته اعلام شد که تورم سالانه خانوارها در مهرماه 1401 به 42.9 درصد رسید که نسبت به همین اطلاعات در ماه قبل 0.8 واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. بر اساس گزارش مرکز آمار، تورم سالانه خانوارهای شهری و روستایی به ترتیب 42.3 و 46.2 درصد بوده که برای خانوارهای شهری 0.8 واحد درصد و خانوارهای روستایی 0.9 درصد افزایش داشته است.

تورم نقطه ای در مهرماه امسال به 48.6 درصد رسید و نسبت به ماه قبل 1.1 درصد کاهش داشت. تورم نقطه ای گروه اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» با 4.7 واحد درصد کاهش به 70.7 درصد و گروه «کالاهای غیرخوراکی و خدمات» با 0.7 واحد درصد افزایش به 36.1 درصد رسید.

در عین حال تورم نقطه‌ای خانوارهای شهری 47.7 درصد است که نسبت به ماه قبل 0.7 واحد درصد کاهش داشته است. همچنین این ضریب برای خانوارهای روستایی 53.2 درصد است که نسبت به ماه قبل 3.1 واحد درصد کاهش داشته است.

تغییرات قیمت در ماه اکتبر

در گروه اصلی «خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات» بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه «میوه ها و خشکبار» و گروه «گوشت قرمز و مرغ» (گوشت مرغ) است. در گروه اصلی «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، گروه «آموزش و پرورش» (هزینه مدارس و دانشگاه ها) و اجاره بها بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل دارند.

همچنین در این ماه قیمت گروه «روغن ها و چربی ها» (روغن نباتی جامد و روغن مایع) نسبت به ماه قبل کاهش یافت.

قیمت مواد غذایی و خواربار در بازار طی چند ماه گذشته به بالاترین حد خود رسیده است و قیمت این اقلام طی سال گذشته بین 300 تا بیش از 400 درصد افزایش یافته است.

افزایش قیمت مواد غذایی باعث شده است که بسیاری از مردم به ویژه اقشار ضعیف و متوسط ​​جامعه در تامین مایحتاج خانواده با مشکلات عدیده ای مواجه شوند و با وجود وفور مواد غذایی در بازار نتوانند خرید کنند.

بررسی ها حاکی از آن است که حداقل در 4 ماه گذشته بازار مواد غذایی در رکود شدیدی به سر می برد و این وضعیت باعث شده تا عمده فروشان و بانکداران از کمبود مشتری در بازار گلایه کنند.

این وضعیت در حالی رخ داد که در دهه‌های اخیر بسیاری از خانوارهای ایرانی ترجیح می‌دادند هر شش ماه دو بار غذای فله بخرند، اما تحت تأثیر افزایش قیمت‌ها در دهه گذشته و جهش قیمت‌ها در سال‌های اخیر، این سنت ایرانی‌ها تقریباً از بین رفته و به فراموشی سپرده شده است. و افراد کمی می توانند برای 2-3 ماه غذا و چیزهایی برای خانواده بخرند.

همانطور که گفته شد، بازار عمده‌فروشی و بنکدار مواد غذایی وارد فاز نزولی شده است و بعید به نظر می‌رسد حتی با ادعای کاهش 15 تا 20 درصدی نرخ، هیچ‌کس تمایلی به خرید نداشته باشد.

شیب اندک کاهش مستمر قیمت ها در بازار بانکداران و عمده فروشان

رضا کنگری رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در تهران در گفت و گو با خبرنگار توسعه ایران گفت: با وجود کاهش قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی در 4 ماه گذشته بین 10 تا 15 درصد، فروش این محصولات نیز کاهش یافته است. کاهش شدید قدرت خرید مردم

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفت و گو با «توسعه ایران» گفت: با وجود اینکه قیمت مواد غذایی و کالاهای اساسی در 4 ماه گذشته بین 10 تا 15 درصد کاهش داشته است، فروش این محصولات نیز به دلیل کاهش بوده است. کاهش شدید قدرت خرید توانایی افراد

تب برنج کمی فروکش کرده است

وی درباره قیمت برنج گفت: در ماه های اخیر با توجه به برداشت برنج و نزدیک بودن به برداشت محصول دوم، قیمت این محصول در بازار کاهش یافته و نسبت به ماه های گذشته قیمت برنج کاهش یافته است. برنج کاهش یافته است.

کنگری درباره قیمت برنج ایرانی در بازار توضیح داد: هر کیلوگرم برنج ایرانی ممتاز و مرغوب در 3 تا 4 ماه گذشته با قیمتی بین 120 تا 145 هزار تومان فروخته می شد اما اکنون با قیمتی برابر کیلویی 90 تا 110 و حداکثر 115 هزار تومان و به دلیل عرضه برنج برداشت دوم قیمت ها در حال کاهش است.

به گفته این مسئول، برنج ندا در بازار عمده فروشی کیلویی 40 تا 45 هزار تومان و برنج فجر بین 61 تا 63 هزار تومان و برنج ممتاز هاشمی با قیمت حداکثر 100 تومان به فروش می رسد. کیلویی 110 هزار تومان. قیمت برنج خارجی در ماه های اخیر تغییری نکرده است.

وی درباره قیمت نفت در 3 ماه گذشته توضیح می دهد: قیمت نفت در 3 ماه گذشته کاهش یافته است به طوری که پیش از این 5 کیلوگرم روغن 400 هزار تومان فروخته می شد اما اکنون قیمت نفت به 295 هزار تومان کاهش یافته است. تومان. روغن یک لیتری از 65 تا 68 هزار تومان قیمت داشت، الان در عمده فروشی ها 55 هزار تومان موجود است.

بازار نسبت به سال قبل رکودتر است

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در تهران گفت: بازار تا حدودی راکد است و در چند ماه اخیر قیمت کالاهای اساسی کاهش یافته و بین 10 تا 15 درصد قیمت محصولاتی مانند روغن، برنج، ماکارونی و تن ماهی را به خود اختصاص داده است. .. کاهش یافته و حتی این روند ادامه دارد. اکنون با توجه به کاهش نرخ ها و وجود کالاهای ذخیره شده در انبارهای بنکداران و عمده فروشان مواد غذایی، شاهد رکود در این بازار هستیم.

وی ادامه داد: در 3 تا 4 ماه گذشته شاهد کاهش 15 تا 20 درصدی قیمت انواع مواد غذایی در بازار بودیم اما با توجه به عرضه زیاد کالاها و در مقابل کاهش تقاضا، قیمت انواع مواد غذایی در بازار کاهش یافت. شاهد رکود در بازار هستیم.

کنگری تاکید کرد: کالاهای اساسی در بازار به وفور یافت می شود. در حالی که قبل و به دلیل کمبود کالا; مردم برای خرید به بازار هجوم می آوردند اما اکنون این مشکل اصلا دیده نمی شود و با وجود عرضه فراوان اجناس، بازار نسبت به سال قبل راکدتر است.

وی درباره تاثیر حذف ارز 4200 تومانی در این بازار گفت: با حذف ارز 4200 تومانی و نیم ارز شدن و مابه التفاوت آن باعث افزایش طبیعی قیمت ها در بازار شد. وی با حذف ارز 4200 تومانی بازار خود را با ارز نیمایی تطبیق و تعدیل کرد.

رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی در تهران گفت: در گذشته با افزایش روزانه قیمت ها، خانواده ها برای مقابله با تورم ترجیح می دادند به صورت عمده خرید کنند اما اکنون اینطور نیست و خرید عمده نداریم.

وی از تاکید دولتمردان بر بازگشت نرخ ها به شهریور 1400 و این سوال که آیا می توان انتظار داشت تا پایان سال نرخ ها به آن بازه زمانی برگردد؟ وی تصریح کرد: نیازمند مدیریت عرضه هستیم و ادامه این روند قیمت ها را پایین می آورد.

کنگری در پاسخ به این سوال که آیا می توان انتظار بهبود وضعیت سبد و توده مردم را در ماه های آینده داشت؟ وی تصریح کرد: شرایط کمی سخت‌تر شده و دستمزدها واقعا جوابگو نیست و به نظر من اگر عرضه کالا افزایش یابد. ثبات نرخ ارز رخ می دهد و تحت تاثیر تثبیت نرخ ارز اعضای جامعه می توانند مخارج خانوار را نسبت به درآمد مدیریت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید