کاهش 80 درصدی حجم آب سد زاینده رود نسبت به بلندمدت/ 29 دشت درگیر فرونشست


ساعت: 16:22
تاریخ انتشار: 1301/08/18
کد خبر: 1909771

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: شرایط کم آبی حاد با گذشت هشت ماه از سال در استان اصفهان ادامه دارد. بارندگی در مناطق شرقی نسبت به دوره بلندمدت 50 درصد و حجم آب سد زاینده رود نسبت به برنامه بلندمدت 80 درصد کاهش داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ منصور شهرپوش در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛ وی بیان کرد: شرایط کم آبی حاد با گذشت هشت ماه از سال در استان اصفهان ادامه دارد. بارندگی در مناطق شرقی نسبت به دوره بلندمدت 50 درصد و حجم آب سد زاینده رود نسبت به برنامه بلندمدت 80 درصد کاهش داشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: اکثر چاه ها و قنوات خشک شده و آب وجود ندارد و یکی از عوارض کمبود آب افزایش کانون های گرد و غبار در فصل تابستان به ویژه در زاینده است. نوار رودخانه ای که به دلیل خشکی زاینده رود است که حمل و نقل در آن صورت نگرفته است همچنین باد ملایمی می وزید کانون های گرد و غبار فعال شدند.


* سد در تابستان

وی گفت: تابستان را پشت سر گذاشتیم در حالی که در تابستان پاییز را تجربه کردیم، شاخ و برگ و درختان منطقه زاینده رود و شهر اصفهان به دلیل تنش آبی وارد شده به درختان دچار ریزش برگ شدند. کشاورزان حدود 100 هزار هکتار را در بخش کشاورزی کشت نمی کنند، 16 هزار باغ در معرض تنش آبی هستند و به دلیل کمبود آب و تنش آبی برای درختان، حتی حمله آفات به درختان نیز در حال افزایش است و باغداران در رنج هستند.


*29 دشت تحت تاثیر فرونشست است

استاکلار گفت: پدیده فرونشست زمین به دلیل اثرات کم آبی و برداشت آب های زیرزمینی در مناطق مختلف استان وجود دارد که از 35 دشت، 29 دشت تحت تاثیر فرونشست قرار دارند و به ویژه در برخی از مناطق اصفهان شاهد ترک و شکاف در آن هستیم. زمین.

وی افزود: رشد کانون های گرد و غبار، کمبود آب و مشکلات مربوط به آب شرب که همچنان شاهد آن هستیم، 380 روستای استان از تانکر آبرسانی می شود و همچنین در برخی مناطق شهری با فشار کم آب و تامین آب با تانکر می بینیم که دلیل این منابع آبی به شدت کاهش یافته است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: برداشت زیاد مناطق بالادست یکی دیگر از عوامل فرورفتگی است و مشاهده می کنیم که وضعیتی در اصفهان به وجود آمده، وضعیت کم آبی جدی است و به همین دلیل درخواست ویژه ای داریم از وزارت نیرو به طور ویژه برای شهر اصفهان بسته عملیاتی ویژه ای را برای آبرسانی در نظر بگیرد و نسبت به طرح های آبرسانی اقدام عاجل کند تا مشکلاتی که مانند سایر استان ها با آن مواجه هستیم حل شود.


*۹۹ درصد تالاب خشک است

وی در ادامه گفت: در خصوص تالاب گاو خونین باید بگوییم که 99 درصد این تالاب که 47 هزار هکتار وسعت دارد خشک و تبدیل به کانون گرد و غبار است و سازمان محیط زیست کشور باید نسبت به احیای این تالاب بین المللی اقدام کند. .

منصور شه فروش افزود: در قانون آمده است که وزارت نیرو وظیفه پیشگیری و کنترل سیلاب و مدیریت خشکسالی را بر عهده دارد لذا جلسات سازگاری با خشکسالی برگزار کردند. بارندگی برای شهر و استان ما کم است و پیش بینی می شود از نیمه دوم آذرماه در استان بارندگی داشته باشیم و امیدواریم این اتفاق بیفتد.

وی بیان کرد: با دستگاه های امدادی هماهنگی کرده ایم تا با این میزان بارندگی و جاری شدن آب خسارتی به ما وارد نشود و بتوانند این مشکل را برطرف کنند و معمولا دستوراتی برای جلوگیری از وقوع سیلاب های فصلی می دهیم. یکی از این دستورالعمل ها همه شهرداری ها و سازمان ها باید نسبت به احیاء، لایروبی و آزادسازی رودخانه ها اقدام کنند.

این فروشنده شیشه تصریح کرد: تصرفاتی که در حریم رودخانه صورت گرفت که شرکت آب منطقه ای و وزارت نیرو مکلف به تخلیه تصرف در حریم رودخانه شدند همچنین مقرر شد آب منطقه ای مکلف شده باشد. به این کلبه ها هشدار داده و با مقامات قضایی برای رفع تجاوزات در رودخانه ها اقدام کنند.

وی افزود: تعداد عشایر استان شش هزار خانوار است که از استان به استان های دیگر از جمله خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، فارس و مناطق گرمسیر سیر و سایر استان ها کوچ می کنند. نرخ مهاجرت انجام شده است.

منصور شهفروش افزود: همچنین دو هزار خانوار عشایر عرب جرقاویه به مناطق جرقاویه کوچ کرده و اسکان می یابند.

وی گفت: به اداره راه اعلام کرده ایم که پل ها را بی آب و خاک کند و همچنین با توجه به سیلاب های فصلی و جریان فصلی آب سیل، پل ها را طراحی و احیا کند و برای راه ها نیز این کار را انجام دهد. تأمین قنوات و اراضی کشاورزی، هدایت و جمع‌آوری آب‌های جاری با سدسازی و منابع طبیعی موظف به کنترل سیلاب‌ها و اجرای طرح‌های آبخیزداری هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان تصریح کرد: به شهرداری ها ابلاغ کرده ایم که ستاد سیل شهری را در 14 شهر استان اجرا کنند و علاوه بر این، طرح ها باید پیشگیری و کنترل اثرات خشکسالی و کم آبی داشته باشند، آنها باید قادر به پاسخگویی در صورت وقوع سیلاب باشد، کنترل، دفع و با استفاده از سدها و تقویت آنها و جلوگیری از خسارت انجام شود.

وی افزود: در تمامی شهرها آب آشامیدنی برای مناطق سبز از آب جدا شده و به دلیل کمبود آب و همچنین استفاده از گونه های گیاهی مناسب و درختچه ها با مصرف کم آب، زراعت چمن حذف شده است.

منصور شیه‌فروش گفت: به هواشناسی اعلام کرده‌ایم وضعیت جوی را به طور مرتب رصد و اطلاع‌رسانی کند و اطلاعیه‌ها و هشدارهای لازم از جمله هشدار سیل را صادر و جمع‌آوری کند و رادار هواشناسی را ایجاد، توسعه و تجهیز کند. ایستگاه های هواشناسی

این تولیدکننده شیشه بیان کرد: آب منطقه ای مسئولیت ساماندهی رودخانه ها و اجرای طرح های مهار سیلاب را بر عهده دارد و شهرداری ها، هلال احمر و آتش نشانی نیز موظف هستند ضمن آموزش شهروندان از مناطق مختلف، سیستم عامل ماشین آلات خود را تقویت کنند.
شهرداری مطالعات پیشگیری از سیل را تهیه و نقاط آسیب پذیر شناسایی شده و طرح های پیشگیرانه برای جاری شدن آب اجرا می شود.

وی افزود: مواقعی است که آب باران وارد فاضلاب ها می شود و سرریز می شود، به همین دلیل به آبفای و شهرداری ها اعلام کردیم که جلساتی برای اجرای طرح ها تشکیل شود تا آب باران وارد این مکان نشود.

مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان گفت: در یک کلام 100 درصد مناطق استان در شدیدترین شرایط کم آبی و خشکسالی قرار دارند و انتظار می رود وزارت نیرو برای تامین آب استان اقدامات جدی انجام دهد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید