کدام مربیان از طرح ارزشیابی معلمان خارج می شوند؟

کدام مربیان از طرح ارزشیابی معلمان خارج می شوند؟

معلمانی که علیرغم داشتن مشاغل طولانی، گذراندن مراحل متعدد استخدام و گذراندن هزاران ساعت آموزش ضمن خدمت، نمی توانند درک کنند که چرا قوانین آنها باید با معلمان دیگر متفاوت باشد.

هرچند فرهنگیان چند سالی است که به دنبال اجرای نظام رتبه بندی هستند، اما باز هم برخی از آنها از قانون نمره گذاری خارج شده اند.

بر اساس نظام طبقه بندی که وارد قانون شده است، این روزها قرار است صلاحیت حرفه ای معلمان بررسی شود و بسته به صلاحیت آنها، حقوق و درآمد افزایش می یابد.

کمبود بودجه در سال های گذشته مانع از حلال شدن نظام رتبه بندی برای معیشت معلمان شد. این کمبود بودجه تا امسال ادامه داشت تا جایی که یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش معتقد است حتی دولت سیزدهم بودجه کافی برای اجرای این قانون نداشت و اگر رئیس جمهور بود لایحه ای را پس می گرفت. ارزیابی مجلس

با این همه کمبود بودجه و پس از جلسات متعددی که کارشناسان وزارت علوم با سازمان برنامه و بودجه برگزار کردند. سرانجام در تابستان سال جاری نظام ارزشیابی معلمان نهایی شد تا بررسی های ارزشیابی معلمان آغاز شود.

با وجود تلاش های صورت گرفته برای تصویب این قانون از سوی دولت و توجه مجلس به افزایش بودجه این قانون، اما همچنان برخی از فرهنگیان از امتیازات رتبه بندی عقب مانده اند.

بسیاری از معلمان که در شرف بازنشستگی بودند. برای مشمولیت قانون طبقه بندی به مدت دو سال در این وزارتخانه ادامه می دهند. در حالی که بسیاری از معلمان جوان با ده سال سابقه و در حالی که هنوز بیش از نیمی از تجربه خود را تکمیل نکرده اند. رتبه بندی نشده اند. از جمله معلمان نهضت سوادآموزی، نیروهای معاهده و پروژه مهرآفرین.

معلمان طرح مراآفرین شامل رتبه بندی نمی شوند
بخشی از معلمانی که هنوز ارزشیابی نشده اند. معلمان طرح جذاب هستند. پس از تصویب جلسه مورخ 1391/09/29 هیات دولت با مجوز معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور طرح استخدام در اختیار بالاترین دستگاه اجرایی و استانداران قرار گرفت تا پس از طی مراحل تشریفات اداری و آزمون های استخدامی، دستگاه های اجرایی استخدام. بر اساس همین طرح، وزارت آموزش و پرورش معلمانی را منصوب کرد که اکنون از رتبه بندی عقب مانده اند. بخشی دیگر از معلمان باقی مانده از رتبه بندی را معلمان قراردادی تشکیل می دهند که در سال 1390 و پس از گزینش لازم در مناطق محروم کشور منصوب شدند.

محرومان از رتبه به دنبال حقوق خود هستند

یکی از معلمان با بیان اینکه ما جزو نیروهای قراردادی معین بودیم که در کنار نیروهای مهرآفرین کار می کردیم، از طبقه بندی خارج شد. وی گفت: برخی از نیروهای خیرخواه با عملیات در مناطق فقیرنشین توانستند به توافق برسند. اما از آنجایی که مدارس حتی در مناطق فقیرنشین نیز پر شده بود، افرادی مانند من نمی توانستند خدمتگزار شوند. در این زمان بسیاری از فرهنگیان چه از نیروی مهرآفرین و چه از نیروی قراردادی معین از رتبه خارج شدند.

این معلم افزود: در حالی که قرار بود این رتبه بندی کل نیروی آموزشی وزارت آموزش و پرورش را شامل شود؛ بسیاری از مربیان از جدول خارج می شوند. ما هنوز شرایط را تغییر نداده ایم. ما در سال 1986 نیروی شرکتی بودیم، در سال 1989 نیروی قراردادی شدیم و تا امروز نیروی قراردادی باقی مانده ایم.

وی با بیان اینکه سال ها معلم پایه سوم و چهارم ابتدایی بودم، گفت: 268 ساعت آموزش استخدامی را از پایه های اول تا پنجم گذراندیم. کلاس های ریاضی اول تا پنجم یا حتی حاضر به تدریس کلاس های هنر اول تا پنجم نیز هستند. 268 ساعت آموزش به عنوان دوره های پیش و پس از استخدام اعلام شده است و سپس نام این دوره ها به دوره های توجیهی تبدیل شد، این ظلمی است که در حق ما شده است.

این معلم مناطق محروم گفت: مسئولان آموزش و پرورش نباید بین معلمان تبعیض قائل شوند. برخی از نیروها به دیوان عدالت اداری شکایت کردند و قرارداد گرفتند، عده ای نتوانستند شکایت کنند و محروم شدند، عده ای توصیه کننده داشتند و برخی نیز معرفی نامه نداشتند.

مدیر یک دبستان در استان خوزستان که از نیروهای مهر آفرین بود گفت: مدیر مدرسه نیروهای طرح مهر آفرین هستم. ما واقعاً مظلوم هستیم. خیلی از همکاران ما در رتبه بندی قرار گرفتند اما ما در این طرح قرار نگرفتیم. من 16 سال سابقه کار دارم. در دوره های فرهنگیان شرکت کردیم و بعد از آن در دو سال لیسانس را در دانشگاه فرهنگیان گرفتیم.

من مدیر یکی از مدارس ابتدایی در مناطق کم برخوردار استان خوزستان هستم و گواهینامه های لازم را برای ارتقای رتبه برخی از همکاران امضا کرده ام اما خودم از کسب رتبه محروم شده ام.

این مدیر گلایه کرد که بعد از 15 سال به ما می گویند بیایید و دوباره در آزمون بررسی مهارت شرکت کنید. وی گفت: برای کسب صلاحیت لازم 296 ساعت تمرین کردیم. بعد از آن از دانشگاه فرهنگیان لیسانس گرفتیم. از آن زمان تاکنون 1700 ساعت آموزش ضمن خدمت داشته ایم که همگی مربوط به معلم شدن است. من به شخصه 16 سال سابقه کار دارم و حتی به صورت قراردادی در وزارت آموزش و پرورش و فرهنگ به حساب می آییم.

وی با بیان اینکه شایستگی ما سال ها پیش محک زده شد، اظهار داشت: وی افزود: من مدیر یکی از مدارس ابتدایی مناطق کم برخوردار استان خوزستان هستم و گواهینامه های لازم را برای ارتقای رتبه برخی از همکاران امضا کردم اما خود من از رتبه محروم شدم. واقعاً ظالمانه است که افراد با سابقه بسیار کم در عرض دو سال رتبه بندی می شوند، اما امثال من که سال ها کار کرده اند و دوره های لازم را گذرانده اند، از رتبه بندی محروم می شوند.

این مدیر گلایه داشت که بعد از 16 سال سابقه و آموزش در دانشگاه فرهنگیان در رتبه بندی قرار نگرفته است. وی افزود: کارگزینی به ما می گوید تا زمانی که بخشنامه ای ارسال نشود اطلاعات خود را در سامانه ثبت نکنید، رتبه نخواهید گرفت; وزارت آموزش و پرورش حتی رتبه ای به ما نداده است که بگوییم جزو این رتبه بندی نیستیم.

معلم دیگری که از سال 1387 در سازمان آموزش و پرورش مشغول به کار بوده است به خبرنگار مهر گفت: ابتدا مربی پیش دبستانی بودم و پس از چندین سال تعویض نشدن به دیوان عدالت اداری شکایت کردیم و در سال 1393 رأی خود را گرفتیم و به عنوان در نتیجه کار ما در سال 1393 تایید شد، اما برخی از همکاران ما مشمول رای دادگاه نیستند. آنها در دولت احمدی نژاد کارمند مدت معین محسوب می شدند.

این معلم شاغل در بخش کاکاوند استان لرستان با اشاره به اینکه افرادی که به دیوان عدالت اداری شکایت کردند در شش مرحله به دانشگاه فرهنگیان معرفی شدند، گفت: این افراد در شش مرحله وارد دانشگاه فرهنگیان شدند. او گفت: “اما ما عقب مانده ایم. تعداد بازماندگان زیاد نیست. ما تنها چهار نفر در منطقه کاکند لرستان هستیم که از دوره های صلاحیت دانشگاه فرهنگیان خارج شده ایم.» تنها 20 نفر از رشته های دانشگاه فرهنگیان شهرستان خرم آباد باقی مانده اند.

در حال حاضر نیروهای مهر آفرین و کار معین در خصوص رتبه بندی این دو دسته وضعیت نامشخصی دارند.

این روزها معلمانی که با وجود سابقه طولانی مدت، گذراندن مراحل متعدد استخدامی، گذراندن هزاران ساعت دوره ضمن خدمت و یا حتی دریافت مدرک از دانشگاه فرهنگیان، هنوز ارزیابی نشده اند، نمی توانند درک کنند که چرا قوانین آنها باید با قوانین متفاوت باشد. معلمان دیگر..

دیدگاهتان را بنویسید