کدام وزیر بیشتر به حاشیه رفته است؟ کدام وزیر خبر بیشتری داد؟

کدام وزیر بیشتر به حاشیه رفته است؟  کدام وزیر خبر بیشتری داد؟

روز جدید: محمد دری: با پایان یافتن هفته دولت، اکنون می توان گفت کابینه ابراهیم رئیسی یک سال است و وزرای دولت وی یک سال در راس این وزارتخانه هستند. ارزیابی عملکرد وزرایی که مجلس به آنها رای اعتماد داده است، پس از یک سال کاملاً امکان پذیر است. البته در بین این وزرا یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش کمی دیرتر از آذرماه شروع به کار کرد و حجت عبدالملکی وزیر سابق کار نیز به دلیل استعفای خرداد ماه نتوانست حتی یک سال در این وزارتخانه دوام بیاورد.

محمد دری: اکنون با پایان یافتن هفته دولت می توان گفت که کابینه ابراهیم رئیسی یک سال است و وزیران دولت وی یک سال است که مسئولیت این وزارتخانه را بر عهده دارند. ارزیابی عملکرد وزرایی که مجلس به آنها رای اعتماد داده است، پس از یک سال کاملاً امکان پذیر است. البته در بین این وزرا یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش کمی دیرتر از آذرماه شروع به کار کرد و حجت عبدالملکی وزیر سابق کار نیز به دلیل استعفای خرداد ماه نتوانست حتی یک سال در این وزارتخانه دوام بیاورد.

اما پس از گذشت یک سال از آغاز به کار کابینه دولت سیزدهم، عملکرد وزرای این دولت چگونه بوده است؟ بازتاب ارائه آنها در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی چگونه است؟ این سوالی است که این گزارش سعی دارد به آن پاسخ دهد.

بررسی داده های توییتر نشان می دهد حسین امیرعبدالخیان وزیر امور خارجه و خجت عبدالملکی وزیر سابق کار بیشترین توجه کاربران توییتر را داشته اند. توییت های ارسال شده درباره این دو وزیر و تعداد لایک های این توییت ها بسیار بیشتر از سایر وزرای کابینه ابراهیم رئیسی بوده است. پس از آن احسان خاندوزی، رستم قاسمی، عزت الله ضرغامی، جواد اوجی و عیسی زارع پور بر اساس تعداد لایک بیشترین توجه را در بین کاربران توییتر داشته اند. البته این توییت ها بیشتر جنبه انتقادی داشتند و لایک بیشتر به نوعی به معنای انتقاد بیشتر از آن افراد بود. یعنی این داده ها نشان می دهد که حاشیه کدام وزیر بیشتر بوده یا حساسیت کاربران توییتر نسبت به کدام وزیر بیشتر بوده است.

توجه حجت عبدالمالکی وزیر سابق کار در توییتر نشان می دهد که وی به دلیل برخی سمت هایی که پیش از این در توئیتر داشت مورد انتقاد شدید آنها قرار گرفته است. همچنین توجه زیاد به حسین امیرعبدلاخیان نیز نشان از حساسیت بالایی نسبت به مسائل سیاست خارجی در فضای توئیتر فارسی داشت. عیسی زارع پور همچنین حساسیت کاربران توییتر به اینترنت، کندی و بلاتکلیفی آن و طرح حفاظتی را نسبت به وزرای دیگر مانند بهرام عین اللهی و رضا فاطمی امین جلب کرد. در حالی که شاید دو وزیر نامبرده به دلیل درگیری با مسائل کرونا و درمان و همچنین خودروها خبرسازتر بودند. آنچه در این آمار قابل توجه است میزان توجه به محمدمهدی اسماعیلی وزیر ارشاد است که بسیار کم است. علیرغم درگیری هایی که برخی از هنرمندان و خبرنگاران با وزارت ارشاد و نمایندگی وزرا دارند، ظاهراً در توئیتر چندان به این موارد توجه نشده است. در عین حال توجه به مسائل گردشگری و میراث فرهنگی به وضوح قابل توجه است و توئیت های بیشتری درباره عزت الله ضرغامی منتشر می شود. حضور رسانه ای ضرغامی در مقایسه با محمدمهدی اسماعیلی نیز در این زمینه بی تاثیر نیست.

نگاهی به توییت های مربوط به هر یک از وزرای فوق که بیشترین تعداد لایک را داشته اند، نشان کوچکی از فضای انتقادی توییتر نسبت به این وزرا دارد. البته ارزیابی وضعیت هر یک از این وزرا در یک سال گذشته نیازمند بررسی دقیق برای قضاوت دقیق است، اما این گزارش تنها بیشترین لایک‌ها را برای هر یک از وزرای ذکر شده ارائه می‌کند. همچنین لازم به ذکر است که تحقیق و تفحص از ابتدای تشکیل کابینه ابراهیم رئیسی تا 19 شهریورماه سال جاری انجام شد. بر این اساس:

پر لایک ترین توییت حجت الله عبدالمالکی با 22471 لایک توسط یک فعال اقتصادی در 20 خرداد 1401:

دیشب 5 همبرگر و یک نوشابه خوردیم، یک میلیون تومان می ارزید!

ما خیلی متاسف هستیم! اگر پول را به ایشان می دادیم، استاد عبدالملکی شغل ایجاد می کرد!

محبوب ترین توییت حسین امیرعبداللهیان با 3963 لایک در 17 تیر 1401:

اردوغان با وزیر امور خارجه ایران دست می دهد و جلوی دوربین خبرنگاران می گوید «متشکرم». امیر عبدالخیان هم می گوید «خیلی ممنون». یعنی اگر ملک سلمان در دیدار با پادشاه برونئی می گفت «فره یزیدی نگاه کن» کمتر عجیب بود.

پرلایک ترین توییت احسان خاندوزی با 1912 لایک توسط یکی از کاربران ارزشمند و انقلابی در تاریخ 2 تیر 1401:

خاندوزی گفت: در مقایسه با سال گذشته 50 درصد بیشتر از فرار مالیاتی جلوگیری شده و امسال نیز بسیاری از فرارهای مالیاتی گرفتار شده اند.

بله این شناخت و نابودی تمام پزشکانی است که کارتخوان ندارند…

پر لایک ترین توییت درباره رستم قاسمی با 1081 لایک یکی از منتقدان در 18 بهمن 1400:

این خبر که رستم قاسمی به آذربایجان رفته و سپس با الهام علیاف در اینترنت صحبت کرده است تا چند هفته به تمسخر می افتد، دست کم نگیرید.

پرلایک ترین توییت عزت الله ضرغامی با 11144 لایک توسط یکی از خبرنگاران گردشگری در 9 فروردین 1401:

ضرگامی به موزه ملی رفت و شهر آتش سوزی 4500 ساله را در دست گرفت!

محبوب ترین توییت جواد اوجی با 3866 لایک در 3 کرداد 1401 توسط رئیس دانشگاه صداسیما:

جناب اوجی عزیز

وزیر محترم نفت

سلام

منشی شما فارغ التحصیل دانشگاه ماست. او قبل از تکمیل واحدهایش در دوره دکتری دانشگاه انتفاعی پذیرفته شد. او بارها درخواست کرد که قبل از قبولی در مقطع دکتری برای او گواهی جعلی با تاریخ فارغ التحصیلی صادر کنیم. گفتیم امکان نداره

پر لایک ترین توییت درباره عیسی زارع پور با 3931 لایک در 12 اسفند 1400 توسط یک فعال سیاسی و رسانه ای:

اگر برجام در 20 دقیقه تصویب می شد، حزب پایداری با تصویب اصول کلی طرح دفاعی در 10 دقیقه رکورد جدیدی برای خود ثبت کرد.

به آقای زارع پور و آقای تهرانی بابت حمایت ویژه شان تبریک می گویم.

تسلیت به ملت ایران.

اما کدام وزیر در کابینه ابراهیم رئیسی بیشترین محبوبیت را در اخبار داشت؟ مطالعه فضای توییتر لزوما راه درستی برای پاسخ به این سوال نیست و برای آن داده های تلگرام پاسخ بهتری به ما می دهد. بر اساس یافته‌های تلگرام، امیر عبدالخیان با اختلاف فاحش نسبت به سایر وزرا خبرسازترین وزیر کابینه سیزدهم بوده و در یک سال گذشته بیش از یک میلیارد بار محتوای تلگرامی حاوی نام وی بازدید شده است. پس از او، مانند توییتر، احسان خاندوزی و حجت عبدالمالکی خبرسازترین وزیران هستند.

نام سه وزیر دیگر نیز در تلگرام آمده است. اخبار و مطالب مربوط به بهرام عین اللهی به دلیل مسائل مربوط به کرونا، رضا فاطمی امین به دلیل مسائل مربوط به خودرو و حمید سجادی به دلیل مسائل مربوط به فوتبال و ورزش بیش از سایر وزرا دیده شده است.

مانند فضای توییتر، اخبار مربوط به وزیر اطلاعات و وزیر فرهنگ و ارشاد کمترین میزان را دارد. اینکه چرا وزیر ارشاد که حوزه کاری اش مربوط به بازیگران، هنرمندان، خبرنگاران و خبرنگاران است تا این حد مورد بی توجهی قرار گرفته است سوالی است که نیاز به بررسی بیشتر دارد. نادیده گرفتن زولفیگول، وزیر علوم نیز عجیب است، زیرا وزارت او با میلیون ها دانش آموز و معلم سروکار دارد. جزئیات این داده ها در نمودار زیر نشان داده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید