کدام 200 نفر؟/ نگاهی به تفاوت آمار قبلی کشته شدگان اعتراضات اخیر با بیانیه وزارت کشور

کدام 200 نفر؟/ نگاهی به تفاوت آمار قبلی کشته شدگان اعتراضات اخیر با بیانیه وزارت کشور

بیانیه شورای امنیت کشور تعداد کشته شدگان در 12 هفته گذشته را 200 نفر اعلام کرده است.

یک بیانیه طولانی و گسترده از سوی شورای امنیت کشور، تعداد کشته شدگان در 12 هفته التهاب کشور را 200 نفر اعلام کرد. این اقدام برخلاف سنت همیشگی وزارت کشور بود که در مورد تعداد کشته شدگان اعتراضات سکوت می کرد.

به گزارش اعتماد آنلاین، وزارت کشور برای اولین بار تعداد کل را اعلام کرد و گفت که این 200 جان انسان «شهدای امنیت، شهدای مردم در اقدامات تروریستی، مردم بیگناه قربانی پروژه کشتار گروهک‌ها، شهدای امنیت افراد بیگناهی که در شرایط سردرگمی امنیتی جان باختند، شورشیان و عناصر مسلح ضد انقلاب عضو گروه های تجزیه طلب بودند، بدون اینکه توضیحی در مورد میزان هر یک از این لشکرها ارائه شود.

اصل صدور اطلاعیه در خصوص اعلام تعداد کشته شدگان اعتراضات پی در پی اقدامی جدید است، اقدامی که در دی ماه 96 و آبان 98 انجام نشد، هرچند عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور وقت با اظهارات ناشایست خود در کمیسیون های مجلس و برنامه صداوسیما داده‌هایی ارائه کرد که می‌توان آن‌ها را تجزیه و تحلیل کرد تا به تعداد کشته‌ها رسید، اما هرگز وزارت کشور در آن زمان، و نه سطح تخصصی‌تر شورای امنیت ملی. بیانیه در این باره و این سکوت برای استناد به آمار غیر رسمی از نمایندگان مجلس و شخصیت های سیاسی و حتی رویترز به جای آمار رسمی نقل شده است.

شاید بتوان گفت دولت سیدابراهیم رئیسی علیرغم شکست در همه زمینه ها در 12 هفته گذشته، این بار پیشقدم شد و در بیانیه ای طولانی به سبک رئیس ادبیات دولت سیزدهم، آمار کشته شدگان را اعلام کرد.

اما داده های رسمی و سایر نهادها در این دو هفته اعداد دیگری را اعلام کردند. به عنوان مثال کمتر از یک هفته پیش سرلشکر حاجی زاده تعداد کشته ها و شهدا را بیش از 300 نفر اعلام کرد که البته با منطق کاهش تعداد کشته ها در طول زمان یا آمار صدا و سیما نمی توان آن را تأیید کرد. با وجود غیر رسمی بودن – در دوره 31 شهریور. او تا هفتم مهر اعدادی را نقل کرد که پس از مدتی حدود دو ماه، با عدد فعلی که در بیانیه ذکر شده قابل تطبیق نبود.

لازمه اصلی در این شرایط روشن شدن این 200 جان از دست رفته است. برای توزیع بر اساس زمان و مکان این مرگ‌ها در 12 هفته گذشته، نام آنها و گزارش نحوه و علت مرگ آنها. شاید این شفاف سازی های وزارت کشور تکلیف نام های سرگردان این روزها را مشخص کند.

دیدگاهتان را بنویسید