کردستان را گرد و خاک فرا گرفته است/ اینجا هوا خیلی ترسناک است!


ساعت: 08:54
تاریخ انتشار: 1380/02/14
کد خبر: 1839419

آسمان کردستان در بیست و هفتمین روز اردیبهشت ماه تیره و تار شد و بار دیگر گرد و غباری با منشأ بیگانه را تحمل کرد، اما چشمان مردم استان برای حل این مشکل به سخاوت آسمان گره خورده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش کُردتودی، امروزه آلودگی هوا یکی از معضلات اصلی است که به دلیل اثرات مخرب و زیانبار آن بر سلامت انسان، حیوانات و اکوسیستم موضوع تحقیقات بسیاری در جهان و ایران است. ایران دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است که همیشه در معرض طوفان های گرد و غبار قرار دارد.

با ورود موج جدیدی از گرد و غبار که در بیابان های شمال عراق و سوریه به آسمان برخی شهرهای این استان شکل گرفته، هوای سنندج و برخی دیگر از شهرها در وضعیت خطرناکی قرار دارد.

در طول سال به ویژه در فصول بهار، پاییز و اواخر زمستان موجی از گرد و غبار با منشاء خارجی وارد آسمان استان کردستان شده و باعث آلودگی هوای شهرهای مختلف می شود.

آسمان کردستان در هفتم اردیبهشت ماه تیره و تار شد و دوباره در غباری با منشأ بیگانه فرو رفت، اما چشمان مردم استان برای حل این مشکل به سخاوت بهشت ​​دوخته شده است.


d3ae9609 c6dc 4035 a5e4 ff1123802ec0 خبر خاکستری


تعطیلی مدارس کردستان به دلیل آلودگی هوا

ورود موج جدید گرد و غبار به آسمان استان و آلودگی هوا بعدازظهر امروز مدارس کردستان تعطیل شد.

هاشم ناظمی جلال سنندج از تعطیلی مدارس نوبتی صبح امروز استان کردستان به دلیل آلودگی هوا خبر داد و گفت: این تصمیم برای حفظ سلامت دانش آموزان اتخاذ شده است.

وی افزود: بر اساس اعلام مدیریت بحران استان و اعلام اخطار نارنجی اداره کل هواشناسی استان برای افزایش آلودگی هوا و پیشنهاد مدیرکل حفاظت محیط زیست و موافقت استاندار کردستان، شهری و مدارس روستایی مریوان، بانه، ساکز، سنندج، سروآباد و کامران امروز تعطیل است.


de9ccc91 1f67 488b b976 54253c5da383 خبر خاکستری


تعطیلی ادارات کردستان به دلیل آلودگی هوا

در پی اخطار نارنجی هواشناسی کردستان و تداوم آلودگی هوا، تمامی ادارات، سازمان های دولتی، بانک ها، دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در شهرهای مریوان، بانه، ساکز، سنندج، سروآباد و کامیاران روز سه شنبه 27 اردیبهشت تعطیل شدند.

اخطار نارنجی سازمان هواشناسی برای تداوم آلودگی هوا باعث شد که به پیشنهاد مدیرکل حفاظت محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی و موافقت استاندار کردستان تمامی ادارات، سازمان ها، بانک ها، دانشگاه ها و … مراکز آموزش عالی در این شهرها مراکز امداد و خدمات روز سه شنبه تعطیل خواهند بود.


5fd19826 31f7 41f1 9b78 49f9af87bd2b خبر خاکستری

معاون توسعه و پیش بینی اداره کل هواشناسی کردستان روز گذشته گفت: به دلیل ورود گرد و خاک از کشورهای همسایه به استان، دید افقی در شهرستان های سکز و مریوان به 200 متر کاهش یافته است.


از بعدازظهر امروز غلظت گرد و غبار در منطقه کاهش می یابد

علی پناهی افزود: انتظار داریم از بعدازظهر روز سه شنبه غلظت گرد و غبار در منطقه کاهش یابد و در این مدت به شهروندان توصیه می شود از بیرون رفتن خودداری کنند.


7a1dd11f 2049 4ed1 abf3 3a0a797da15a خبر خاکستری

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان نیز گفت: شرایط جوی شهرستان های سکز، سنندج و مریوان، ناسالم و بانه در شرایط خطرناک است.

وی با تایید افزایش تعداد روزهای آلوده امسال نسبت به سه سال گذشته افزود: هوای روستاها اینگونه نیست.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل حفاظت محیط زیست کردستان تغییر اقلیم، کاهش بارندگی و خشکسالی و احداث سدها در ترکیه را از عوامل موثر در افزایش تولید گرد و غبار و فعال شدن کانون های آلودگی عنوان کرد. سد دجله و فرات، جریان آب دجله را کاهش داد و مشکلات جدی در پایین دست ایجاد کرد.


f07d19e4 8cf5 4d3b a423 a61f4df6b0e5 خبر خاکستری

به گفته حمیدی، نتیجه این عوامل خشک شدن تالاب های حاشیه رودخانه ها و افزایش کانون های گرد و غبار در عراق و سوریه است که در وزش باد شدید این ذرات گرد و غبار به ایران منتقل شده و استان های مرزی را آلوده می کند.

معاون محیط زیست انسانی اداره کل محیط زیست کردستان وجود گرد و غبار در هوا را یک چالش فرامنطقه ای برشمرد و افزود: حل این موضوع مستلزم گفت و گوی مشترک بین ایران، سوریه و عراق است تا ترکیه را متقاعد کند که به این موضوع احترام بگذارد. حقوق کشورهای همسایه است.

وی خواستار پرداخت تسهیلات فراملی از چندین کشور دست اندرکار مقابله و ریزگردها شد و خاطرنشان کرد: فعال شدن کانون های ریزگردها نتیجه تغییرات اقلیمی است که نیازمند هم افزایی ایران، ترکیه، روسیه و عراق است.


7bd148be 27b9 4f56 985a 6ffb5b56a881 خبر خاکستری

با توجه به اینکه آلودگی هوا علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی و تضعیف سیستم ایمنی بدن، باعث انتقال ویروس کرونا می شود، انتظار می رود قبل از اینکه در شرایط اضطراری آلودگی هوا قرار بگیریم، مسئولان برای کنترل هوا اقدامات لازم را انجام دهند. آلودگی سال. آنها را کامل کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید