هشدار قرمز هوا / برف و باران کشور را فرا گرفته است

هشدار قرمز هوا / برف و باران کشور را فرا گرفته است

روز جدید سازمان هواشناسی در گزارشی از تداوم بارندگی ها به کشاورزان برخی استان ها هشدار قرمز داد.

بر اساس تحلیل هواشناسی و نقشه های آینده پژوهی سازمان هواشناسی، امروز سامانه بارشی در نیمه جنوبی کشور فعال است و موجب بارش، رعد و برق، وزش باد و رعد و برق می شود.

سامانه بارشی فردا سراسر کشور را فرا می گیرد و شدت بارش ها شرق هرمزگان، جنوب شرق کرمان، جنوب سیستان و بلوچستان و شرق خراسان رضوی خواهد بود. روز سه شنبه گستره سامانه بارشی در نیمه شرقی کشور است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از بعدازظهر سه شنبه سامانه بارشی دیگری وارد کشور شد و در نواحی شمال غرب و غرب بارش و برف پیش بینی می شود.

روز چهارشنبه با شمالی شدن دریای خزر، بارش سواحل شمالی و شمال شرق کشور را فرا می گیرد و در سایر نقاط کشور به جز نوار جنوبی بارش برف و باران پیش بینی می شود. بارش باران، رعد و برق و وزش باد شدید روز پنجشنبه در مناطق شرق و جنوب شرق کشور پیش بینی می شود که سامانه بارشی دیرهنگام کشور را ترک می کند.

توضیحات سیستم: باد نسبتاً شدید (جنوب شرقی-جنوب غربی) همراه با باران

نوع خطر: افزایش ارتفاع موج به 2 تا 2.5 متر

حوزه عمل:

یکشنبه 10/12/1400: خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، در نواحی ساحلی و در امتداد سواحل خوزستان، بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

دوشنبه 14/10/1300: خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، در نواحی ساحلی و در امتداد سواحل بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان.

سه شنبه 14/10/1400: تنگه هرمز و دریای عمان در نواحی ساحلی و دور از ساحل و شرق هرمزگان، سیستان و بلوچستان.

اثر خطر: آسیب به تاسیسات دریایی و ساحلی، خطر غرق شدن قایق های سبک و نیمه سنگین و اختلال در تردد شناورهای سنگین و آسیب به قفس ها و تورهای ماهیگیری.

توصیه: عدم انجام فعالیت های تفریحی و محدودیت در سایر فعالیت های دریایی به ویژه در مناطق دریایی، جمع آوری تورها و تجهیزات ماهیگیری و اقدامات لازم برای جلوگیری از خسارت.

شرح سامانه اول: فعالیت سامانه بارشی

زمان شروع: اوایل شنبه مورخ 11/10/1400

زمان پایان: اواخر روز سه شنبه 14/10/1400

نوع خطر: بارش

حوزه عمل:

شنبه 14/10/11: هرمزگان و جنوب شرق سیستان و بلوچستان.

یکشنبه 12/10/1400: خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، نیمه شمالی کرمان، شرق سیستان و بلوچستان، جنوب خراسان جنوبی، جنوب یزد، غرب اصفهان.

دوشنبه 13/10/1400: نیمه شرقی هرمزگان، جنوب کرمان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، خراسان رضوی.

سه شنبه 1400/10/14: جنوب سیستان و بلوچستان.

اثر خطر: آسیب به محصولات و ابزار کشاورزی

توصیه:
مزارع و باغات: زهکشی و پاکسازی مسیر آب باغها و مزارع در اثر بارندگی، عدم آبیاری، برگ پاشی و سمپاشی در اثر بارندگی، استحکام سازه باغ در برابر بارندگی شدید، آبیاری در خاکهای شور پس از بارندگی یا برف به منظور استخراج. شوری از محیط ریشه، تسریع انتقال محصولات برداشت شده به مناطق سرپوشیده، خودداری از کاشت در باغات به دلیل بارندگی شدید، تسریع در برداشت مرکبات در استان کرمان.
تولید قارچ، گلخانه و امکانات نگهداری برای کشت: تهویه، تنظیم دما و تامین سوخت سالن با توجه به کاهش دما و بارندگی. مقاوم سازی و تعمیر گلخانه ها در برابر بارندگی شدید. کنترل دما و رطوبت انبارها به دلیل افزایش رطوبت به منظور جلوگیری از آسیب بیماری های قارچی جهت بسته نگه داشتن دریچه های گلخانه ضمن کاهش دما و بارندگی.

سالن های پرورش طیور و حیوانات: از آب باران برای دام استفاده نکنید. جلوگیری از ورود آب سرد و جاری به سالن ها، جمع آوری کود از واحدهای دامی قبل از بارندگی.

استخرهای ماهی: نظافت، تنظیم و مدیریت دریچه های ورودی و خروجی استخرها، جلوگیری از ورود آب گل آلود به دریاچه ها به دلیل حجم زیاد رواناب و طغیان رودخانه ها. بدون کوددهی آب گرم و کاهش تغذیه به نصف طبیعی در اثر ابر.

عشایر و زنبورداران: پرورش دهندگان و عشایر از عبور از کوه ها، توقف در کنار رودخانه ها و مسیل ها به دلیل بارندگی، جداسازی و حفاظت کندوها در برابر بارندگی، کاهش دما و باد و حمایت از کلنی های تغذیه برای زمستان گذرانی، عدم چرای دام در مراتع و ارتفاعات و انتقال دام در داخل خانه در هنگام بارندگی

ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی: ​​لوله های زهکشی و جمع آوری، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در اثر بارندگی شدید، انتقال ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی از مزارع به مکان های امن در اثر بارندگی.

توضیحات سیستم دوم: باد شدید

زمان شروع: یکشنبه بعدازظهر 14/10/12

زمان پایان: اواخر روز دوشنبه 14/10/1300

نوع خطر: باد شدید

حوزه عمل:

یکشنبه 12/10/1400: سیستان و بلوچستان، هرمزگان.

دوشنبه 13/10/1400: جنوب شرقی اصفهان، هرمزگان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی.

اثر خطر: آسیب به گلخانه ها و شکستن شاخه های درختان

توصیه:

تقویت نهال های تازه کاشته شده با نصب بادگیر. از سمپاشی و سمپاشی خودداری کنید. مقاوم سازی و تعمیر سقف ها و سازه های گلخانه ای. جداسازی و حفاظت از کهیر. برای جلوگیری از شکستن شاخه ها و تنه درختان و حتی ریشه کن کردن درخت از بادگیر استفاده کنید. به دلیل باد و سرما در مناطق سردسیر دامداری ها باید زمین را خشک نگه دارند و درب سالن ها را بسته نگه دارند. عدم آبیاری برای جلوگیری از سست شدن ریشه گیاه در اثر باد. عدم ساخت ماشین آلات کشاورزی و مصالح کشاورزی روی زمین. در استخرهای خاکی که به دلیل وزش باد شدید آب تخلیه می شود، آهک پاشی ممنوع است

سطح هشدار هواشناسی کشاورزی – قرمز

زمان شروع: اوایل یکشنبه مورخ 12/10/1400

زمان پایان: اواخر یکشنبه 14.12.1400

نوع خطر: باران شدید و سیل

حوزه عمل:

یکشنبه 12/10/1400: بوشهر، فارس، هرمزگان، نیمه جنوبی کرمان

اثر خطر: آسیب به محصولات و ابزار کشاورزی.

توصیه:
مزارع و باغات: پاکسازی انار در مزارع و باغات بویژه سبزی و صیفی جات که در استان های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان در حال انجام است. تسریع در برداشت سیلوی و ذرت در استان هرمزگان و پنبه حاجی آباد. تسریع در برداشت صیفی جات و گوجه فرنگی در جنوب استان فارس. تسریع در برداشت مرکبات، ذرت و پنبه در استان فارس. با در نظر گرفتن تمهیدات لازم در مزارع سیب زمینی و پیاز استان کرمان برای جلوگیری از وقوع سیل به ویژه در شهرستان ارزوئیه. تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به انبارهایی مانند ذرت در استان سیستان و بلوچستان.

قارچ ها، گلخانه ها و انبارها: کنترل رطوبت انبارها به دلیل افزایش رطوبت، به منظور جلوگیری از آسیب های ناشی از بیماری های قارچی. بستن پنجره های گلخانه ها و سالن ها.

سالن های مرغداری و دامداری: از ورود رواناب به سالن جلوگیری کنید. انتقال خوراک دام به منطقه سرپوشیده.

استخرهای ماهی: کنترل دریچه های ورودی و خروجی استخرها و تنظیم ارتفاع آب. عدم انجام عملیات ماهیگیری به دلیل گل آلود بودن مسیرهای استخر

عشایر و زنبورداران: کمک به تغذیه خانواده ها برای زمستان. عدم جابجایی دام در ارتفاع و انتقال آنها به محل سرپوشیده

ماشین آلات و تجهیزات کشاورزی: ​​انتقال کلیه ماشین آلات کشاورزی به مکان مناسب و بدون جابجایی در مزارع

دیدگاهتان را بنویسید