کشف و هدایت استعدادهای هنرمندان دارای معلولیت رسالت جشنواره همام است


ساعت: 15:53
تاریخ انتشار: 14/03/1400
کد خبر: 1810545

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: کشف و هدایت استعدادها و توانایی های هنرمندان دارای معلولیت رسالت اصلی جشنواره ملی هنر همام است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش شبکه خبری تهران نیوز، هادی مظفری ظهر امروز در نشست خبری دومین جشنواره ملی هنر همام که میزبان خبرگزاری ایکنا بود، گفت:

خاستگاه و ضرورت این جشنواره با برگزاری نمایشگاهی شکل می گیرد و زمانی که آثار خلق شده توسط هنرمندان دارای معلولیت در معرض دید عموم قرار گرفت تصمیم گرفتند آن را در قالب جشنواره عرضه کنند.

وی گفت: این جشنواره به آثاری در حوزه های مختلف هنری از جمله صنایع دستی و هنرهای تجسمی از هنرمندان سراسر کشور رسیده است.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با تاکید بر لزوم برگزاری و برگزاری چنین جشنواره ای گفت: یکی از ویژگی ها و ضرورت برگزاری جشنواره های فرهنگی و هنری در کشور رسیدگی به موضوع استعدادیابی است. . .

مظفری گفت: جشنواره دو ساله همام به معلولیت های ذهنی و جسمی اختصاص دارد که رنج معلولیت را به نیرو و استعداد تبدیل می کند و خلاقیت بسیار موثری دارد.

وی ادامه داد: این جشنواره علاوه بر شناسایی هنرمندان مستعد، به دنبال معرفی آنها به جامعه هنری و عموم مردم است. به همین منظور با استقبال خوب افراد دارای معلولیت در کشور، بالغ بر 6000 اثر به دومین جشنواره همام ارسال شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد با اشاره به افتتاحیه این نمایشگاه در تاریخ 6 اسفند در نگارخانه موسسه صبا فرهنگستان هنر، تاکید کرد: در نهایت 33 اثر در بخش موسیقی و 240 اثر در بخش هنرهای تجسمی و صنایع دستی وارد بخش نمایشگاه شد.

مظفری افزود: آثار فراوان و متنوعی از نقاط مختلف ایران به این جشنواره رسیده است. البته 5 استان تهران، البرز، سیستان و بلوچستان، گیلان و مازندران بیشترین آثار را دارند و پس از آن هنرمندانی از همدان، اصفهان، خراسان، یزد، کرمانشاه، لرستان، خوزستان و فارس آثار خود را ارائه کردند.

وی گفت: در این جشنواره هشت کارگاه در نظر گرفته شده است که اصولاً لزوم راه اندازی این گونه کارگاه ها و ارائه آموزش های حین کار برای هنرمندان توانمند از سیاست های جشنواره است.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ابراز امیدواری کرد: در دو سال آینده جشنواره به این رویداد و گستره آثار هنرمندان موضوعات و حوزه های مرتبط با هنر، ادبیات، سینما و تئاتر اضافه شود. بخش های مختلف گسترده تر خواهد بود.

مظفری افزود: با بررسی و بررسی مجدد تمامی آثار، نمایشگاه کوچکتری از آنها در آلمان، ژاپن و فرانسه برپا می شود.

وی گفت: با وجود اینکه مخاطبان این جشنواره از جامعه معلولان کشور هستند، اما آنچه که معیار ارزیابی آثار هیئت داوران بود، توجه به خلاقیت های فردی و هنری است، اگر بخواهیم انسان را در نظر بگیریم. محدودیت در خلق آثار هنری و همچنین افرادی که تحصیلات دانشگاهی در دانشگاه های معتبر ندارند و یا سمینارهای آموزشی را گذرانده اند، گاهاً آثار هنری را بسیار بهتر از دیگران خلق می کنند.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد گفت: وقتی آثار هنری را فارغ از دنیای افراد دارای معلولیت ارزیابی می کنیم با افرادی مواجه می شویم که عظمت هنر را در پایتخت به حیرت می اندازند.

مظفری گفت: به این ترتیب شاید یکی از جنبه های این جشنواره، روشنگری بخشی از جامعه باشد که گاه نادیده گرفته می شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار تهران نیوز در خصوص نقش جشنواره همام در معرفی توانمندی های افراد دارای معلولیت در مدیریت شهری و قانون گذاران تاکید کرد: تمرکز خود را بر روی افراد دارای معلولیت شهری متمرکز کرده و در فرصت های قانون گذاری تاثیر بهتری نسبت به بهتر شدن دارند. استفاده از پتانسیل آنها در فضای شهری

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد ابراز امیدواری کرد با برنامه ریزی های انجام شده شاهد حضور نهادهای مسئول و توجه بیشتر به استعدادهای هنرمند معلول و هنرمند باشیم.

انتهای پیام/*

دیدگاهتان را بنویسید