کشورهای عربی از ترس ایران از آمریکا و اسرائیل ضمانت می خواهند

کشورهای عربی از ترس ایران از آمریکا و اسرائیل ضمانت می خواهند

روز جدید : تمایل عربستان و امارات برای دریافت ضمانت نامه کتبی از آمریکا توسط منابع بلومبرگ آشنا با ماهیت این درخواست گزارش شده است. به گفته این منابع، توافقات باید تضمین های امنیتی برای این کشورها در آستانه آمادگی آشکار دولت بایدن برای احیای توافق هسته ای به هر قیمتی فراهم کند.

کشورهای حاشیه خلیج فارس به دنبال تعهدات کتبی از سوی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا هستند تا اطمینان حاصل کنند که واشنگتن در صورت تشدید تنش ها در منطقه، حمایت نظامی عملیاتی را ارائه می دهد. عربستان سعودی و امارات متحده عربی نگران این هستند که ایران پس از احیای «توافق هسته ای» و حذف فهرست تحریم ها، قدرت نظامی خود را افزایش دهد. کشورهای عربی نیز در حال مذاکره با اسرائیل هستند که به میانجی بین واشنگتن و متحدان ناامیدش در منطقه تبدیل شده است.

منابع بلومبرگ مطلع از ماهیت این درخواست، تمایل عربستان سعودی و امارات برای دریافت تضمین های کتبی از ایالات متحده را گزارش کردند.

به گفته این منابع، توافقات باید تضمین های امنیتی برای این کشورها در آستانه آمادگی آشکار دولت بایدن برای احیای توافق هسته ای به هر قیمتی فراهم کند. واشنگتن احتمالا همان عزمی را نشان خواهد داد که طرف فرانسوی در ژانویه سال جاری ابراز تمایل فوری خود را برای کمک به امارات متحده عربی در حفاظت از حریم هوایی خود پس از حملات ناگهانی به یمن ابراز کرد. منابع بلومبرگ حداقل اقدامات انجام شده توسط پاریس را به عنوان نمونه ای از شکل ضروری اقدام حمایتی ذکر می کنند.

موافقت قانونگذاران آمریکایی برای برخی توافقات جدید بین ایالات متحده و مراکز قدرت عرب ضروری خواهد بود. ناظران این را یک چالش بالقوه، به ویژه در زمینه اختلافات داخلی حزب دمکرات آمریکا می دانند. عربستان سعودی از سال 2018 پس از ترور جمال هاشمی، ستون نویس مخالفان سعودی در استانبول، هدف انتقادهای تند قرار گرفته است. مداخله نظامی در یمن دلیل دیگری برای انتقاد از این کشور است. تندترین اقدامات علیه پادشاهی عربستان سعودی توسط بخش مترقی سازمان دموکراتیک انجام می شود. در عین حال، خواسته های ابوظبی و ریاض برای نوعی پیمان دفاعی جدید نیست و در سال های اخیر همواره چنین خواسته هایی با ظرافت رد شده است.

جالب است بدانید که بازیگر فعلی بین‌المللی که تلاش می‌کند دولت بایدن را برای حمایت از مراکز قدرت عربی متقاعد کند اسرائیل است که تعدادی از کشورهای عربی با آن روابط خود را دوباره برقرار کرده‌اند. به گزارش پرتال اکسیوس، مقامات دولتی یهودی اخیرا ابراز علاقه کرده اند که مصر جنگنده های F-15 ساخت آمریکا را دریافت کند. اگرچه اسرائیلی ها خواهان حفظ سلطه نظامی در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا هستند، مقاماتی که از ذکر نامشان خودداری کردند، می گویند که آنها همچنین معتقدند نیروهای مصری باید به تجهیزات نظامی آمریکا یا اسرائیل مجهز شوند نه به محصولات تولیدی. روسیه یا چین بخرید.

دیدگاهتان را بنویسید