«کفش هایی که خانه مرغ خانه شده اند» با اهداف آموزشی نوشته شده است/ استقبال خانواده ها از داستان های تجسمی کودکان از ادبیات

ساعت: 14:36
تاریخ انتشار: 14/04/08
کد خبر: 1779164

سمیه سیدیان بر اهمیت تصویر در کتاب های کودک تاکید کرد و گفت: کتاب های کودک باید به گونه ای نوشته و طراحی شود که کودکان حتی اگر نتوانند بخوانند از طریق توالی تصاویر به داستان مورد نظر برسند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ سمیه سیدیان نویسنده کتاب «کفشی که خانه مرغ خانم شد» در گفت و گو با تیتریک به تشریح ویژگی های این اثر پرداخت و گفت: برای بیان.

وی ادامه داد: در دهه های اخیر استفاده از داستان های تصویری در ادبیات کودک جای خود را در خانواده باز کرده است که دلیل این استقبال اهمیت آموزش همگانی است.

این نویسنده البرزی افزود: در این کتاب علاوه بر متن، به جنبه های بصری و ارتباط آن با متن و محتوا توجه ویژه ای شده است. گوش دادن به داستان و دیدن همزمان تصاویر کتاب باعث می شود ذهن کودکان فعالتر، خلاقیت آنها بیشتر و دنیای آنها بیشتر شود و در نهایت داستان تاثیرگذاری بیشتری دارد.

وی گفت: داستانی جذاب است که سعی می کند با استفاده از خلاقیت ذاتی آنها و آزاد کردن چشمان فرزندانشان به کودکان بیاموزد که از اشیا و وسایل به ظاهر بی مصرف دیگر استفاده کنند تا کودکان با خواندن این داستان متوجه این موضوع شوند. توجه به این نکته ضروری است که اجسام بسیار کوچک می توانند کاربردهای دیگری در زندگی داشته باشند.

وی گفت: در مجموع ارتباط بچه ها با این اثر خوب است زیرا زبان ساده، نگاه کودک به فضای داستان در کنار شخصیت هایی که در قالب حیوانات به خوبی ترسیم شده اند، به مخاطب کمک می کند تا فرصت بیشتری برای درک داشته باشد. به همین دلیل بیشتر شخصیت‌های این داستان از حیوانات خانگی استفاده کرده‌اند که آشناتر و نزدیک‌تر به فضای خیالی و ذهنی کودکان هستند.

این نویسنده با اشاره به اینکه استفاده از توانایی بیان زبان حیوانات ریشه تاریخی در ادبیات دارد، ادامه داد: در داستان های قدیمی و عامیانه مانند کلیله دمنه و مرزبان نامه شخصیت ها حیوانات هستند، اما امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و تکنیک تصویرسازی جدید. نوشتن فضای متفاوتی را برای مخاطب باز کرده است. در این کتاب مصور سعی شده با رنگ آمیزی مناسب و تصویرسازی های جذاب از این ظرفیت به خوبی استفاده شود.

سیدیان در ختا خاطرنشان کرد: این کتاب برای گروه سنی ب و سال های اول دبستان است. سادگی قصه گویی و شبیه سازی رفتار حیوانات با الگوهای رفتاری انسان و ارتباط دقیق و درست بین متن و تصویر از جمله عوامل تاثیرگذار در استقبال از این اثر است تا جایی که کودکان حتی اگر نتوانند از روی تصاویر کتاب بخوانند، تصاویر را می بینند. به داستان مورد نظر برسد.

کتاب «کفش هایی که لانه مرغه خانم شد» نوشته سمیه سیدیان و تصویرگری علیرضا ذکاله از تولیدات حوزه هنری البرز است که در سال 1400 با شمارگان 2500 نسخه در انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید