بیایید کودکان بی سرپرست را درک کنیم/ مهارت های زیست اجتماعی کودکان، اولویت خانه های پرورشی


ساعت: 10:28
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۹
کد خبر: 1909909

مشکل کودکان بی سرپرست واقعیت تلخ بسیاری از جوامع است که ریشه آن به نهاد خانواده و جامعه بازمی گردد و سهم و نقش والدین وابسته در این معضل بسیار مهم است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهامون ، در جامعه شناسی خانواده اصلی ترین نهادی است که کودکان و اعضای خانواده در آن معاشرت را می آموزند و کودکان برای اولین بار هنجارهای جامعه را در خانواده و منشاء بسیاری از رفتارها می آموزند. مردم به خانواده باز می گردند.


به دلایلی شخصیت اولیه کودکانی که خانواده ندارند یا تحت سرپرستی خانواده نیستند به درستی شکل نمی گیرد، شکاف هایی در این گونه کودکان به وجود می آید که عواقب آن در آینده نمایان خواهد شد.


مراقبت، درک همدلانه و مشارکت از نیازهای اساسی کودک در خانواده است. اما کودکان بی سرپرست و بدسرپرست از این نعمت بی بهره بوده و در مراکز شبه خانواده به صورت شبانه روزی رشد می کنند و اگرچه هدف اصلی این مراکز تامین نیازهای اولیه کودکان در محیط خانواده است، اما انتقال آنها از محیط خانواده است. برای محیطی با آسیب کمتر، کافی است. به نظر نمی رسد.


غم و اندوه ناشی از از دست دادن خانواده، این کودکان را در معرض اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب قرار می دهد که آثار مخرب پایداری در زندگی این کودکان خواهد داشت و مراحل زندگی آنها باز می ماند و دچار بحران شخصیت می شوند. و ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران



کودکان در مراکز مراقبت در مسیر مهارت های زیست اجتماعی توانمند می شوند


معاون اجتماعی بهزیستی سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما طاهره میرشکار اظهار داشت: برنامه ریزی صحیح و هماهنگ برای توانمندسازی و رشد شخصیت اجتماعی موثر و مطلوب کودکان یکی از محورهای اصلی بهزیستی است و کودکان در مراکز نگهداری هستند. در راه مهارت های زندگی عملی آنها از نظر اجتماعی توانمند می شوند.


وی افزود: برای پیشگیری از آسیب های اجتماعی، کمک های اجتماعی شامل مراقبت و نگهداری از کودکان بی سرپرست و فرزندان والدین بدسرپرست غیر موثری می شود که صلاحیت نگهداری از آنها را ندارند.


معاون اجتماعی رئیس جمهور با بیان اینکه والدین این کودکان بدسرپرست از اعتیاد رنج می برند، گفت: اعتیاد مهمترین عامل افزایش کودکان بی سرپرست و بد سرپرست، بلای خانمان سوز که منجر به طلاق می شود و کودکانی است که در آغوش این بلا، فراموش می شوند و بدون هیچ مسئولیتی در خیابان رها می شوند.


وی گفت: در سیستان و بلوچستان 13 خانه با 200 کودک تحت پوشش خدمات اجتماعی است.


میرشکار اذعان می کند: این خدمات با هدف رشد و تکامل کودکان، آموزش مهارت های زندگی، اشتغال، توانمندسازی و آماده سازی کودکان برای استقلال به منظور آمادگی برای زندگی مستقل و ورود به جامعه است.


وی ادامه داد: با توجه به گرانی نفقه فرزند و شرایط خاص اقتصادی و محدودیت منابع اعتباری باید مشارکت خیرین را جلب کنیم.


معاون بهزیستی استان گفت: با توجه به اینکه این کودکان برای ورود به زندگی مستقل (کار، ازدواج، مسکن) نیازمند حمایت خیرین هستند، متاسفانه ظرفیت مشارکت در استان بسیار پایین است.


میرشکار خاطرنشان کرد: تعدادی از این کودکان که واجد شرایط استقرار در خانواده های جایگزین هستند تحت عنوان کودکان مددکار تحت نظارت سازمان تحویل و خدمات دریافت می کنند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید