ضعف در مهارت های اجتماعی و عزت نفس پایین؛ پیامدهای استفاده بیش از حد از شبکه های اجتماعی

ساعت: 12:37
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۱۹
کد خبر: 1783236

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت؛

علی بهرام نژاد گفت: ما به دانش، اطلاعات و فعالیت های لذت بخش نیاز داریم، اما باید به خاطر داشته باشیم که فعالیت های لذت بخش باید فعالیت های سالم باشد و همچنین کمیت و اندازه آن ها به اندازه ای مشخص باشد که گویی این موارد را رعایت نمی کنیم. به شدت آسیب ببیند

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی بهرام نژاد در گفتگو با راه آرمان; وی با بیان اینکه همه انسان ها به علم نیاز دارند و دانش یکی از نیازهای اساسی آنهاست، گفت: وقتی انسان بخواهد بداند و از مسائل مطلع شود، این نیاز مانند نیازهای دیگر است؛ یعنی نیاز به علم و دانش است. مانند نیاز به غذا خوردن زمانی که می خواهیم غذا بخوریم، دو معیار برای غذای سالم و کافی در نظر می گیریم. بنابراین وقتی می خواهیم اطلاعات دریافت کنیم باید هر دو ویژگی را در نظر بگیریم که اطلاعات سالم، قابل اعتماد و کافی باشد.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به اینکه شبکه های مجازی اصولی دارند و معمولا هر پیامی که بخواهد ارسال شود فرم و تصویر دارد، گفت: شیک هستند و کالاهای خوب در بسته بندی شیک هستند. و برای اینکه بتوانیم تشخیص دهیم کدام کالا تقلبی است و کدام کالا تقلبی نیست باید این بسته را باز کنیم.

وی گفت: بنابراین شبکه‌های مجازی اگرچه ویژگی‌های مثبت زیادی دارند و نیازهای دانش بشری را برآورده می‌کنند. اما آنها همچنین به مردم آسیب می رسانند. بنابراین اولین چیزی که برای ایمن شدن در حوزه سلامت روان اجتماعی در برابر رسانه ها باید مد نظر قرار دهیم این است که منبع رسانه و کانالی که استفاده می کنیم باید قابل اعتماد و قابل اعتماد باشد.

این کارمند ادامه داد: «اگر می‌خواهیم از یک محیط خوب استفاده کنیم، یکی از مهارت‌ها استفاده از تفکر انتقادی است. این به معنای داشتن توانایی تحلیل و توجه به منبع اطلاعاتی است که دریافت می کنیم، زیرا اگر این رویکرد را در پیش بگیریم، سواد رسانه ای ما افزایش می یابد.

بهرام نژاد گفت: آسیبی که رسانه ها می توانند بکنند این است که می توانند اطلاعات ناسالم را به مردم بدهند و مردم را گمراه کنند و ما به دلیل جذابیت بیش از حد به آنها وابسته شویم. همانطور که پرخوری می تواند منجر به چاقی و بیماری های مختلف شود; اگر چارچوبی برای استفاده از فضای مجازی و رسانه نداشته باشیم یا اطلاعات ناسالم در اختیارمان قرار گیرد؛ این باعث می شود که ما آسیب ببینیم.

مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به موارد فوق گفت: در بین آسیب ها می توان ارتباط با دنیای واقعی را کاهش داد و زمانی که ارتباط با دنیای واقعی کم شد، مهارت های اجتماعی ما ضعیف می شود و ما فعل و انفعالات ضعیف است همچنین کاهش می یابد و آسیب های بعدی رخ می دهد، کاهش تاب آوری، مشکلات روانی، کاهش فعالیت بدنی، چاقی و آسیب های دیگر.

وی افزود: یکی از آسیب هایی که شبکه های مجازی می توانند ایجاد کنند این است که اگر چارچوبی برای آن ها قرار ندهیم و از این محیط به اندازه کافی استفاده نشود، باعث اعتیاد ما می شود و رفتار معمولی را که این وابستگی ایجاد می کند، شکل می دهیم. مشکلات بسیار جدی

این مقام مسئول با تاکید بر اینکه خانواده ها باید بر رسانه ها و شبکه های مجازی نظارت داشته باشند، گفت: خانواده ها باید فناوری را بشناسند و نحوه استفاده از آن را بدانند و اگر کودکان از تلفن همراه و سیستم های کامپیوتری استفاده می کنند و دستگاه آنها رمز عبور دارد، والدین باید بدانند کلمه عبور.

بهرام نژاد بیان کرد: استفاده از تلفن همراه و رایانه باید در ساعات مشخصی انجام شود و کودکان به دلیل اینکه خواب و ذهن آنها را مختل می کند نباید مدت زمان مشخصی از دستگاه استفاده کنند و اگر می خواهند از آن استفاده کنند از رسانه و مجازی استفاده کنند. شبکه ها در اوقات فراغت و استفاده از رسانه ها در اوقات فراغت متناسب با سایر فعالیت ها.


مدیر گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: ما نیازمند دانش، اطلاعات و فعالیت های لذت بخش هستیم، اما به یاد داشته باشید که فعالیت های لذت بخش باید فعالیت های سالم باشد و همچنین میزان و اندازه آن تا حد امکان مشخص باشد. اگر این موارد را رعایت نکنیم قطعا دچار آسیب های جدی خواهیم شد که از مهمترین آنها می توان به ضعف در مهارت های اجتماعی، اعتماد به نفس پایین و سایر مشکلات اشاره کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید