کلیباف درباره مذاکرات وین: آمریکا با برداشتن گام اول موافقت کرد

کلیباف درباره مذاکرات وین: آمریکا با برداشتن گام اول موافقت کرد

روز جدید : محمد باکر کلیباف رئیس مجلس در گفت و گو با شبکه المنار: تعهد موقت نداریم و اگر تعهدی داده شود دائمی است و قطعنامه شورای امنیت نیز تصویب و تصویب شده است. فرض کنید قبول کردند.

در ادامه گزیده ای از مصاحبه وی را می خوانید:

سیاست‌های جمهوری اسلامی در مسائل هسته‌ای و مذاکرات در وین چیست؟

من نمی خواهم در مورد مسائل هسته ای وارد جزئیات شوم. آمریکا به دنبال سلطه معنوی و ذاتی است. انقلاب اسلامی ما نیز اساساً با ظلم مخالف است. این مخالفت و مقاومت ما در برابر زیاده خواهی آمریکایی ها امری ماندگار و طبیعی است تا زمانی که بخواهند به کشور ما، ملت ما ظلم کنند. و اگر امت اسلام در همه بخشها حضور داشته باشد ما مقاومت می کنیم. موضوع انرژی هسته ای یکی از این پدیده هاست. سوال بیهوده ای که می خواهد با عذرخواهی برای مشکلات هسته ای ما را تضعیف کند.

در حالی که در مذاکرات وین تاکنون چه دستاوردهایی داشته اید و آیا مثمر ثمر بوده است؟

آنچه مشخص است این است که در سال 2017 با روی کار آمدن ترامپ، اتفاقاتی برای برجام رخ داد، برجام که همه طرف ها توافق جهانی داشتند و قطعنامه 2231 شورای امنیت برای آن صادر شد و همه به آن پایبند بودند. در آن زمان ایران به تمام تعهدات هسته ای خود عمل کرده بود، اما کشور مقابل که باید به تحریم ها و تجارت عادی بازگردد، همان مشکلاتی را که در دوره اوباما وجود داشت، خراب کرد، اما ترامپ اساسا از برجام خارج شد. آنها به قطعنامه های شورای امنیت اعتقادی ندارند.

ایران نیز بر این اساس گفت که اگر کشورهای حاضر در برجام مجبور نیستند به تعهدات خود عمل کنند چرا باید یکجانبه عمل کنیم به طوری که با تصویب قانون، دولت را موظف به تحریم طرف مقابل کرده ایم. عمل نمی کند، دولت حق ندارد به تعهدات خود عمل کند. بر اساس قوانین آژانس، ما فعالیت های اصلی خود را تحت نظارت آنها انجام می دهیم و صرفاً وظایف خود را برای جابجایی آنها انجام نمی دهیم.

وقتی دولت بایدن آمد، قصد بازگشت به شورای امنیت سازمان ملل را داشت و مذاکرات در وین از سر گرفته شد و 1+4 و ایران مذاکراتی را آغاز کردند که تا پایان دولت دوازدهم شش دور به طول انجامید. در آن زمان توافقاتی وجود داشت که نهایی نبودند و فقط توافقات اولیه تنظیم شد، یعنی اگر آمریکا بخواهد به گروه 1+5 برگردد و تعهدات 1+5 را تشکیل دهد، باید خود به خود بازگردد که شرط اول آنها حذف تحریم هایی است که غیر رسمی و بین المللی است و تایید نشده و مغایر با توافقنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد است و ما می خواهیم تحریم هایی که برای خروج آمریکا از برجام علیه ما اعمال شده است برداشته شود و سپس به آن بپیوندیم. تیم مذاکره کننده

چه انتظاری از مذاکرات وین دارید که دیگر اتفاقی مانند خروج ترامپ رخ ندهد و چه تضمینی برای این اقدام خواهد بود و چه مجازات هایی باید برای آن در نظر گرفته شود؟

آمریکا که همیشه قوانین و تعهدات بین المللی را زیر پا می گذارد باید دست از مزاحمت های خود بردارد و انقلاب اسلامی باید با مطالبات ناعادلانه و ظالمانه مقابله کند و ما انقلاب کردیم که مقاومت کنیم اما دروغ می گویند ما نمی گوییم ما قوانین بین المللی را قبول داریم. . ما قطعنامه ها را پذیرفته ایم و آنچه زیر میز است آمریکاست. اگر قرار است برجام را اجرا کنیم بخشی از آن تعهد هسته ای ماست و بخشی هم تعهد کشور مقابل به رفع تحریم ها.

وظایف برجامی چه زمانی انجام می شود؟

به همین دلیل است که می گوییم باید این موضوع را روشن کنند. آمریکایی ها این را شروع کردند، بنابراین بحث ما این است و در عرصه بین المللی در حال مذاکره هستیم و به صراحت اعلام کرده ایم که به دنبال مذاکرات خوب و توافق خوب هستیم که توافق خوبی است که طرفین به آن عمل کنند و بپذیرند. . که دیگر داخل نمی شوند و دوباره بیرون نمی روند. در پایان دوره دوازدهم، دولت در دو دور مذاکراتی که انجام شد، به جایی رسید که می‌توان هم در مورد تعهدات اساسی و تحریمی که باید انجام دهند و هم از لحاظ راستی‌آزمایی و اطمینان از اینکه انجام شد، آمریکا و هیچ کشوری، زیر موافقت نکنید، زیرا این توافقی است که سازمان ملل و شورای امنیت نیز قطعنامه ای در مورد آن صادر کرده اند و باید تضمین شود. جمهوری اسلامی هر زمان که این تعهدات و منافع اقتصادی محقق شود، آمادگی دارد به این معنا که بتوانیم با همه کشورها مبادلات تجاری، بانکی و اقتصادی داشته باشیم.

هیچ تعهد موقتی را قبول نمی کنید؟

ما هیچ تعهد موقتی نداریم و اگر تعهدی داده شود دائمی است و قطعنامه ای در شورای امنیت اتخاذ و تصویب شده است که البته وقتی آمریکا می خواهد وارد مذاکره شود باید اولین قدم را با جزئیات بردارد. تیمی که پذیرفته اند آنها باید تحریم ها را بردارند و این یعنی ما می توانیم به صورت ذهنی کار اقتصادی خود را با تمام دنیا انجام دهیم. چرا باید بی دلیل تحت فشار ظالمانه قرار بگیریم؟

آنها در دوران سلطنت از واردات غذا و دارو جلوگیری کردند، به ویژه در زمان جنگ که جنایت جنگی است و امروز نیز همین کار را می کنند. اگر آمریکایی ها این چارچوب را بپذیرند که به آن نیاز دارند، البته می توانیم به توافق خوبی برسیم.

افق زمانی شما برای به نتیجه رسیدن مذاکرات در وین چیست؟

البته مذاکرات باید محدود باشد و طولانی نشود. اگر قواعد بین المللی رعایت شود و تعهدات کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل رعایت شود، مذاکرات زیاد طول نمی کشد و باید یک بازه زمانی معقول وجود داشته باشد. البته ممکن است برخی کشورها موضوعات مورد علاقه دیگر، مسائل منطقه ای، مسائل موشکی و … را دنبال کنند که ما به شدت با آن مخالفیم و این موضوعات موضوع بحث ما در مذاکرات نبوده و نخواهد بود، بلکه فقط در مورد مسائل هسته ای بحث می کنیم. . بیا حرف بزنیم

یعنی همه مذاکرات وین در زمینه هسته ای شفاف و روشن است؟

ما در مورد مسائل منطقه ای و موشکی با آمریکا مذاکره نداریم و موضوع فقط هسته ای است.

دیدگاهتان را بنویسید