کلینیک ها موظف به ارائه معافیت 24 ساعته پزشک/پزشک برای درمانگاه های کوچان هستند.


ساعت: 09:52
تاریخ انتشار: 07/07/1401
کد خبر: 1900065

بررسی عدم ارائه خدمات در برخی از درمانگاه های شبانه شهرستان کوچان;

عدم فعالیت شبانه روزی برخی از کلینیک ها و رسیدگی به بیماران به بهانه کمبود پزشک، دلیل گلایه اهالی کوچان است، علیرغم اینکه طبق قانون، درمانگاه ها موظف هستند. ارائه یک پزشک 24 ساعته

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از توس سوب کوچان؛ سلامت به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی انسان تبدیل شده است و امروزه بیماری انسان را تهدید می کند، بنابراین برای بهبودی و به دست آوردن سلامتی باید به مطب، کلینیک و بیمارستان مراجعه کرد.

طبق تعاریفی که در حوزه بهداشت و درمان ارائه شده است، کلینیک مؤسسه ای مستقل است که به درمان بیماران می پردازد، اما برخلاف بیمارستانی که بیمار را پذیرش نمی کند، برای این منظور خدمات تشخیصی و درمانی پیش بیمارستانی پس از ترخیص از بیمارستان و به طور کلی ارائه می کند. خدمات درمانی سرپایی در این مراکز ارائه می شود.

استقرار مناسب کلینیک های عمومی و حتی تخصصی در محدوده شهری می تواند دسترسی مردم به خدمات درمانی را بسیار مساعدتر کرده و تعداد مراجعات به اورژانس بیمارستان ها برای دریافت خدمات سرپایی را کاهش دهد و در نتیجه بیمارستان ها می توانند خدمات تخصصی خود را با دقت بیشتری به خصوص ارائه دهند. در شرایط اضطراری..

طبق قانون صدور مجوز کلینیک ها، این موسسات درمانی موظف به کار 24 ساعته و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی با حضور پزشک تمام وقت هستند که به دلایلی این امر در کوچان محقق نشده و نارضایتی هایی را به همراه داشته است. در میان مردم بود.

عملکرد کلینیک در شب می تواند منجر به کاهش مراجعات به اورژانس و بیمارستان شود، اما رویه معکوس در کوچان باعث شده است که این روند در جهت عکس عمل کند و علاوه بر بیماران اورژانسی، بیماران سرپایی نیز که نیاز دارند. ویزیت، تزریق، کنترل فشار خون و غیره در صورت عدم دریافت خدمات در کلینیک های شبانه روزی کوچان به اورژانس و بیمارستان مراجعه شود.

وجود درمانگاه های 24 ساعته دارای مجوز و عدم حضور پزشک در شب که خدمات رسانی به بیماران را به پایین ترین سطح رسانده و گاهاً چراغ های این کلینیک ها را خاموش می کرد، نارضایتی مردم این شهر را به همراه داشت.

تامین پزشک به صورت 24 ساعته بر عهده کلینیک ها است نه شبکه بهداشت

فرشید فتحی مدیر شبکه بهداشت و درمان و مجتمع آموزش عالی سلامت قوچان در گفتگو با خبرنگار صبح توس بابیان اینکه فعالیت این کلینیک در نظام بهداشت و درمان بر اساس کار شبانه روزی تعیین می شود، گفت: وی گفت: مجوز بر این اساس صادر می شود و مدیر درمانگاه موظف است بر این اساس برنامه ریزی کند و باید به صورت شبانه روزی پزشک داشته باشد و پاسخگوی مردم باشد.

فتحی مقدم با تاکید بر اینکه شبکه بهداشت و درمان مسئولیتی در قبال تامین پزشک در کلینیک ها ندارد، زیرا با اخذ مجوز، مدیر درمانگاه متعهد به تامین پزشک می شود، گفت: اکثر کلینیک های کوچان این کار را انجام نمی دهند و این موضوع بارها مطرح شد و حتی جلسه ای با حضور دادستان در این خصوص تشکیل شد.

وی یادآور شد: یکی از مشکلات اساسی در کلینیک هایی که پزشک 24 ساعته ارائه نمی کنند به مشکلات اقتصادی برمی گردد، زیرا وقتی درمانگاه نمی خواهد هزینه کند، پزشک نمی خواهد شب ها در کلینیک کار کند و این منجر به تعطیلی کلینیک در شب شد.

مدیر شبکه بهداشت و درمان قوچان با تکذیب اینکه کلینیک ها موضوع غیبت پزشک را در صورت حضور پزشک در مواقع نیاز مطرح می کنند، افزود: یکی از رویکردهایی که در این زمینه می توان در پیش گرفت بحث تایید صلاحیت و بر همین اساس تعطیلی کلینیک ها است. جایی که پزشک کشیک نیست شب است و قانون هم اجازه می دهد.

وی تاکید کرد: شاید این رویکرد برای شهرستان مطلوب نباشد زیرا تعطیلی وضعیت مهمی را از مردم سلب می کند و منجر به مراجعه به بیمارستان می شود و اگر بیمارستان مجبور به پاسخگویی به بیماران اورژانسی باشد با حجم زیادی از بیماران سرپایی مواجه می شود و قطعا ارائه خدمات به افراد با مشکل مواجه خواهد شد

فتحی مقدم یکی از راهکارهای فعالیت شبانه این کلینیک ها را چرخش آن ها می داند و خاطرنشان کرد: این مشکل در ایام نوروز انجام شد و هر شب یکی دو درمانگاه فعال و خدمات رسانی می کردند به همین دلیل برای بقیه درمانگاه ها امکان پذیر است. در روزهای سال، اگر درمانگاه ها نتوانند پزشک ارائه دهند، نوبت شب است که از اجرای این تصمیم اطمینان حاصل شود.

پوشش درمانی تمام نقاط شهر با بهره برداری از 5 درمانگاه در کوچان

نایب رئیس شبکه بهداشت و درمان کوچان در گفت و گو با صبح توس با تاکید بر اینکه دغدغه مردم دغدغه نظام سلامت است، گفت: تا سال 1397 تنها سه درمانگاه در شهرستان وجود داشت که درمانگاه تامین اجتماعی از جمله آنهاست. اما در این مدت سه کلینیک جدید اضافه شد که به معنای رشد 100 درصدی است.

سلیمان صادقی بابیان اینکه موقعیت مکانی این کلینیک ها به گونه ای است که مردم به راحتی می توانند برای درمان سرپایی در هر نقطه از شهر به آنها مراجعه کنند، اظهار داشت: شاید یکی از دلایل بی رغبتی پزشکان برای شروع طرح پزشک خانواده به این دلیل باشد که پزشک معالج را دریافت می کند. سرانه در این طرح

وی با یادآوری اینکه فعالیت 24 ساعته این کلینیک ها برای شبکه بهداشت و درمان کوچان مطلوب است و جلسات مختلفی در این زمینه با کادر فنی کلینیک ها برگزار شده است، گفت: این کلینیک ها در طول مدت کمک زیادی به سیستم درمانی کرده اند. دوران کرونا به خصوص در بخش سرپایی. امروز هم 15 تا 16 ساعت به مردم خدمات ارائه می کنند.

خانمی اهل کوچان در گفت و گو با صبح توس بابیان اینکه برای همین بیماری چندین بار به درمانگاه های کوچان مراجعه کرده است، گفت که یا تعطیل بوده و یا پزشک ندارند. وی گفت: امروز برای فرزندانم به درمانگاه رفتم اما در هر سه درمانگاه هیچ دکتری وجود نداشت و پرستار درمانگاه گفت که پزشک فقط در ساعات خاصی در دسترس است.

وی گفت: اگر در این ساعات که پزشک در درمانگاه نیست یا حتی ساعت 21 که همه درمانگاه ها می گویند پزشک نداریم، بیمار مریض است، برای مسمومیت یا فشار و قند به بیمارستان مراجعه کنیم. کنترل؟

فرد دیگری که چند شب پیش به دلیل درد شدید قلب به درمانگاه مراجعه کرده بود اما به او گفته شد که پزشک در حال انجام عمل زیبایی است نیز گفت: متأسفانه درمانگاه دیگر نیز تعطیل شد و مجبور شدم مسیر طولانی تا بیمارستان را پیاده طی کنم، اما آنجا هم گفتند که دکتر. دلیل خستگی هم استراحت است و انگار همه این بیماران اورژانسی منتظر ویزیت هستند.

سجادی در گفت و گو با خبرنگار صبح توس بابیان اینکه چندین درمانگاه در کوچان تابلوی 24 ساعته نصب کرده اند اما هیچ کدام شبانه کار نمی کنند، اظهار کرد: در حال حاضر چند درمانگاه در کوچان تابلوی 24 ساعته نصب کرده اند. او گفت: «دیشب به دلیل فشار خون به یکی از درمانگاه ها رفتم، اما گفتند به خاطر شرایط اقتصادی دکتر نداریم، چرا؟» مسئولان بهداشت کاری ندارند؟

آنچه از شواهد مشخص است این است که طبق قانون کلینیک های 24 ساعته موظف به فعالیت 24 ساعته هستند، بنابراین مطالبات مردم مبنی بر عدم خدمات رسانی به این کلینیک ها بر اساس وظایفشان صحیح است و باید منتظر روشن شدن آن باشیم. که شبکه بهداشت و درمان قوچان با وجود اطلاع از این همه درخواست و نارضایتی در منطقه واکنش خود نظارت بر اجرای قانون در کلینیک های دارای مجوز 24 ساعته قوچان چه خواهد بود و آیا مجوزهای آینده کلینیک های جدید طبق روال فعلی صادر می شود و یا با رعایت دقیق قانون که حق مسلم مردم این شهر است، مورد توجه قرار می گیرد.

انتهای پیام/4007

دیدگاهتان را بنویسید