کمبود ماکارونی موقتی است/ هدفمندی یارانه ها اعلام شد

وی تصریح کرد: این در حالی است که کشور به 12 میلیون تن گندم نیاز دارد و به همین دلیل مجبور به واردات این محصول هستیم و به همین دلیل قیمت های جهانی تاثیر زیادی بر بازار ایران دارد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش قیمت های جهانی به دلیل جنگ روسیه و اوکراین گفت: در زمان جنگ اوکراین با افزایش انفجاری قیمت ها مواجه بودیم به طوری که تا 125 درصد افزایش قیمت داشتیم.

ساداتی نژاد گفت: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون قیمت جو و نفت خام در بازارهای جهانی به ترتیب 60 و 80 درصد افزایش یافته است. غذا اتفاق افتاد

به گفته وزیر جهاد کشاورزی، پیش بینی ادامه جنگ روسیه و اوکراین اوضاع را بدتر کرده است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه هم اکنون فصل کشت در اوکراین فرا رسیده است، افزود: با توجه به شرایط نظامی در این کشور کشتی ساخته نخواهد شد و پیش بینی های کشورهای جهان در 5 سال آینده با چالش تولید مواد غذایی مواجه خواهد شد. بنابراین استراتژی‌های متفاوتی وجود دارد.

وزیر جهاد کشاورزی در تشریح سیاست های کشور در شرایط بحران جهانی غذا گفت: کشت قراردادی گندم، توزیع تمام مواد اولیه به کشاورزان و بیمه آنها، افزایش قیمت خرید تضمینی گندم به 11500 تن، تکمیل ذخایر وارداتی از روسیه و مبادی ورودی مختلف یکی از سیاست های این کشور در این زمینه است.

ساداتی نژاد در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به پایین بودن قیمت کالاهای اساسی در کشور نسبت به همسایگان توضیح داد که این امر مشکل بزرگی را برای ما ایجاد کرده است و آن این است که به نظر می رسد یک جاروبرقی در اطراف ایجاد شده است. کشوری که تمام غذای ایران در آن است، در حالی که برخی کشورها تعرفه واردات کالاها و محصولات غذایی از ایران را کاهش داده و این امر منجر به خروج چشمگیر کالاهای عمده از کشور شده است.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه قیمت یک گونی آرد در کشور 38 هزار تن و در آن سوی مرز 800 هزار تن است، گفت: این فاصله به قدری جذاب است که با اقدامات فیزیکی نمی توان قاچاق را کنترل کرد و کشورهای همسایه از کالاهای ارزان «ایران اشباع شده است.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به بند قانون بودجه 1401 مبنی بر توزیع ارز به نرخ ATS (نزدیک به نرخ ارز نیما) افزود: این بند در سال گذشته و سال قبل نیز در بودجه بوده است. دولت در مجموع 8 میلیارد دلار منابع داشت، از ارز ترجیحی استفاده می کرد، اما با جنگ در اوکراین وضعیت به کلی تغییر کرد.

وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: به همین دلیل امسال باید به سمت هدفمندی یارانه ها برویم.

ساداتی نژاد با اشاره به توزیع یارانه های جبرانی برای این منظور افزود: این یارانه هزینه های دهک های مختلف را پوشش می دهد در حالی که در حوزه آرد و صنعت قاچاق گسترده ای صورت گرفت و به همین دلیل اصلاح قیمت این نوع آرد در سال جاری اجرایی شد. مرحله اول “ما دادیم.

وی تاکید کرد: در واقع این اقدام برای جلوگیری از خروج آرد از کشور و حفظ امنیت غذایی کشور است.

ساداتی نژاد با بیان اینکه میزان مصرف آرد صنعتی و صنعتی 2 میلیون تن است، از مذاکرات امروز با کارخانه های ماکارونی خبر داد.

وی بیان کرد: آرد این کارخانه ها تامین می شود بنابراین ما در زمینه ماکارونی کمبودی نخواهیم داشت.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه کمبود چند روز اخیر موقتی است و از فردا شاهد تحویل ماکارونی خواهیم بود، افزود: نیاز نانوایی ها به آرد 9 میلیون تن است.

ساداتی نژاد افزود: یارانه کالاهای اساسی قبل از اجرای اصلاحات مربوط به ارز ترجیحی به مردم پرداخت می شود و جزئیات بسته هدفمندی یارانه کالاهای اساسی نیز قبل از شروع به اطلاع مردم خواهد رسید. “

وی تاکید کرد: زمانی که دولت تصمیم به اجرا بگیرد، یارانه را پیش پرداخت خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید