کنترل افزایش نقدینگی یکی از اولویت های بانک مرکزی است/منابع ارزی ما رو به بهبود است


ساعت: 13:44
تاریخ انتشار: 09/09/1401
کد خبر: 1914761

رئیس کل بانک مرکزی گفت: کنترل بر رشد نقدینگی از اولویت های بانک مرکزی است که در این راستا رشد ترازنامه بانک ها در محدوده تعیین شده از سوی شورای پول و اعتبار کنترل می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار داشت: کنترل رشد نقدینگی یکی از اولویت هاست. بانک مرکزی در این راستا رشد ترازنامه بانک ها در محدوده تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار کنترل می شود. بانک ها نیز در این حوزه حرکت می کنند تا افزایش نقدینگی در مسیری که بانک مرکزی تعیین می کند صورت گیرد. یکی از راهکارهایی که برای تامین مالی غیرتورمی تولید داریم این است که بتوانیم از ابزارهای جایگزین استفاده کنیم که یکی از این مراحل انتشار اوراقی است که حجم آن از 45 هزار میلیارد تومان گذشت. تلاش می کنیم این اوراق را وارد زنجیره تامین کنیم و کمتر وارد بازار سرمایه شویم.

وی همچنین با بیان اینکه در هیات عامل بانک مرکزی سه نوع صندوق را تصویب کرده ایم، افزود: یکی از این صندوق ها، صندوق های سرمایه گذاری اوراق قرضه دولتی توسط بانک ها قابل تاسیس است. بانک ها می توانند صندوق زمین و ساختمان و صندوق املاک ایجاد کنند.

رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد: دارندگان کارت بازرگانی فعال و معتبر با شرایط و ضوابط بانک مرکزی می توانند تا سه برابر افرادی که در بازار متشکل ارز اقدام به خرید ارز می کنند، از ارز برخوردار شوند. هدف از این تصمیم حمایت از فعالان اقتصادی است که نیاز به اسکناس دارند. با توجه به افزایش عرضه ارز در بازار ارز، این افراد می توانند از این فرصت استفاده کنند.

صالح آبادی با اشاره به اینکه منابع ارزی ما نیز رو به بهبود است، گفت: وضعیت ما مدام در حال بهبود است. در آبان ماه نسبت به مهرماه فروش نفت ما افزایش چشمگیری داشته است، حجم عرضه ما به بازار نیما نسبت به گذشته افزایش یافته و انتظار داریم در ماه های آینده وضعیت مطلوبی در تامین منابع ارزی داشته باشیم.

وی همچنین گفت: در هشت ماهه امسال بیش از 300 هزار میلیون تسهیلات در حوزه ازدواج، تولد فرزند و ودیعه مسکن پرداخت شده است. در مجموع پرداخت ها حدود 100 همات بود.

دیدگاهتان را بنویسید