کودتای نافرجام آمریکا در پایگاه شهید نودجه همدان


ساعت: 13:41
تاریخ انتشار: 1401/04/18
کد خبر: 1881919

خواندن صفحه دیگری از دشمنی آمریکا با ملت ایران؛

کودتای نافرجام نقاب توسط آمریکا و به رهبری شاپور بختیار آخرین نخست وزیر رژیم منفور پهلوی در پایگاه جنگنده نوژه همدان و با هدف حمله به نقاط مهم کشور با هواپیماهای جنگنده طراحی شد. پایگاه سوم شکاری همدان به دلیل همجواری با تهران خارج از شهر و آشنایی پرسنل با منطقه برای این عملیات انتخاب شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصرهمدان; پس از پیروزی اولین نهضت اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) در کشور، دشمنان قسم خورده ایران مانند آمریکا، انگلیس و… آنها همیشه سعی می کنند حمله کنند

بدنه نظام مقدس جمهوری اسلامی بودند.

کودتای نافرجام توسط آمریکا و به رهبری شاپور بختیار آخرین نخست وزیر رژیم منفور پهلوی در پایگاه رزمی نوژه همدان و با هدف حمله به نقاط مهم کشور با هواپیماهای جنگنده طراحی شد..

کودتای نقاب 27 تیر 1359 به فرماندهی سپهبد سعید مهدیون فرمانده وقت نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران با هدف قرار دادن و بمباران بیت امام (ره)، دفتر نخست وزیری، ستاد مرکزی سپاه پاسداران و کمیته های انقلاب انجام شد. مکان .

گرفت.

پایگاه سوم جنگنده نوژه به دلیل نزدیک بودن به تهران و خارج از شهر همدان و آشنایی پرسنل با منطقه برای این عملیات انتخاب شد..

برای در اختیار گرفتن این پایگاه ۱۲ تیم از جمله تکاوران نیروی هوایی، چند نفر فریب خورده ایل بختیاری و چند نفر راهنما از داخل پایگاه به فرماندهی سرگرد کوروش آذرتاش وارد عمل شدند..

این عملیات با طرح پوششی به نام «عملیات نظم البرز» برای حمله احتمالی عراق به ایران که بخشی از فعالیت های عملیاتی قرارگاه نودجه بود، انجام شد..

افشای کودتای نقاب سه روز قبل از کودتا، یکی از خلبانان انتخاب شده برای همکاری با ناخدا حمید نعمتی آشنا شد و پس از شنیدن سخنان نعمتی، گیج و نگران جان امام و مردم شد.

او بی دفاع بود و موضوع را به حضرت آیت خامنه ای تحویل داد.

حضرت آیت الله خامنه ای موضوع را با نمایندگان سپاه در میان گذاشتند و پس از بررسی اطلاعات، طرح حمله به پایگاه نوژه و پارک لاله که 40 نفر از خلبانان کودتا در آنجا جمع شده بودند، طراحی و عملیات خنثی سازی کودتا با حضور انجام شد. از

نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تعدادی از پرسنل ارتش شروع به کار کردند و بدین ترتیب پس از محاصره قرارگاه نوژه، نیروها وارد عمل شدند و تمامی مظنونان را دستگیر کردند..

امام خمینی (ره) پس از خنثی کردن کودتا، در سخنرانی 29 تیر 1359 در حسینیه جماران، در مجمع روحانیون و ائمه جماعات تهران، درباره کودتای محجبه می فرماید: «توطئه ای که معلوم است حتی اگر باشد. آشکار کرد. “

نداشتیم و قیام شد، مردم خفه می کردند، این احمق ها نفهمیدند… این احمقانه است… نمی فهمند که اگر پایگاه همدان را رها می کردید و می آمدید، فرض کنید می رسید. چندین جا رفته اند

کتک خوردی، بالاخره باید به زمین بیایی وگرنه مثل بهشت ​​می مانی، ما از این چیزها نمی ترسیم».

امام سه روز بعد در سخنرانی خود در جمع اعضای جامعه اسلامی زنان شمیران با اشاره به این کودتای نافرجام گفت: «آنهایی که فکر می کردند ما کودتا می کنیم و چند نفر را می کشیم و مثلاً. بعضی جاها را خراب کند

بزنیم، فکر می کنند یک محله مرکز است، یک محله مرکز است، یا چند محله مرکز است. اگر فرض کنیم این مکان ضربه خورده باشد، همانطور که در کودتاهای دیگر، وقتی این سر زده شده است، بقیه کار کمتری خواهند داشت.

یا کار نداشتند الان هم همینطور است. الان همه خانه ها مرکز است، همه مردم ملت ما یک ارتش اسلامی هستند. مشکل ایدئولوژیک است نه مادی.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید